tisdag 9 april 2024

Ny odlingsrapport

I mars bestämde jag på ett ungefär vad jag ska odla i år, och förkultiverade (satte ner frön i jord inomhus) chili. Nu har det hunnit bli april och då är det dags för mer förodling inomhus.

Dill, purjolök, broccoli och grönkål skulle i jorden. Jag tror att jag har fler såkrukor ute i ladan, men också ett lager äggkartonger. Eftersom egna höns inte kommit längre upp på att-göra-listan tänkte jag att det var klokt att banta ner äggkartonglagret. Alltså fyllde jag dem med jord och satte ner de fyra nya grödorna. Eller egentligen fem eftersom jag har två olika sorters dill.

Eftersom jag försöker utvärdera all odling för att lära mig för framtiden är det klokt att hålla koll på vad som är vad. Alltså skriver jag grödan på respektive kartong. Antalet frön per gröda är inte helt slumpvis. Jag har ett hum om hur mycket plats varje grönsak får ta i odlingslådorna (de skymtas genom fönstret på bilden ovan) och på varje påse står det hur tätt man ska sätta dem. Utifrån det kan man räkna ut hur många plantor man vill ha, och så utgår jag ifrån att åtminstone en tredjedel inte tar sig alls eller växer för dåligt.

Detta är vad som hänt med chilin på en dryg månad. Som ni ser är det knappt hälften av fröna som vuxit upp ur jorden, men då kommer fröna från köpta frukter. Jag räknar mer bättre utdelning när jag köpt frö i butik. Fast nu låter jag som någon som har en aning om vad han gör. Det har jag inte.

18 kommentarer:

  1. Chili är lite krävande när man skall dra upp den. Den behöver extra ljus och gärna lite värme. Men absolut ljus! Man kan faktiskt övervintra en del sorter, jag har haft sex stycken i fönstren i vinter som alla klarat sig trots bara lite vanlig fönsterbelysning och isiga fönster pga kylan. Därför finns här chilifrukter på G!.
    jag tycker att chili är ganska tålig på höstkanten och klarar svala grader mycket bra om man jämför med paprika, den klarat till och med att stå här på bron med sjöutsikt i norrläge på sommaren om d et är skapligt väder. Buena Mulata och Sibirisk Chili är de sorter som övervintrat. Buena mulata har fantastiska färger och är god i alla stadier! Lila blommor också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört att de kan överleva vintern, men mina har alltid sett så sorgliga ut på hösten (om de inte fått ohyra och jag velat slakta dem av den anledningen).

      Någon gång ska jag sätta mig in i chili och de olika sorterna. Det kommer bara så mycket annat i vägen hela tiden.

      Radera
  2. Chilifrö kräver varmt för att gro. Gärna 25grader. Vi brukar ställa upp dom över frysen som är lite ljummen på baksidan. När dom grott behöver dom bara ljust och betydligt svalare. Ett lysrör över 16 timmar per dag gör stor skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämn och varm temperatur är ett problem för mig med vedeldat hus, men jag hoppas få hjälp av naturen så småningom.

      Radera
  3. Inga bönor? I nuläget har jag ingen trädgård men hemplockade vaxbönor och gröna bönor är det jag saknar allra mest. Kräver lite uppbindning men är annars tacksamma att odla, och går bra att förvälla kort och frysa för att förgylla vintern.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite märgärtor, men de ska direktplanteras utomhus i maj eller juni.

      Radera
  4. Just det, har helt glömt bort att sätta frön i år så jag får ta en sväng förbi stormarknaden på vägen hem och köpa på mig en påse.

    Det blir tomater för hela slanten, stark köprek på frön som ger solmogna tomater i typ augusti.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tyvärr skitdålig på tomater så det blir det inga alls här.

      Radera
    2. Skaffa små busktomater , behöver inte sköta om dom mer än att vattna och hålla dom vid liv

      Radera
    3. Har hört liknande om andra tomater. Det spelar ingen roll, jag kan döda ALLT.

      Radera
  5. Hur stor blir din besparing för allt bök? 300kr?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske tio års liv med god livskvalitet, svårt att veta.

      Radera
  6. Det låter bra att du säger du inte har en aning. Skillnaden mellan dig och statsminister woke- Ulf är väl att han inte heller har det, men det skulle ha aldrig antyda :)
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har verkligen dålig koll på odling så det skulle bli fånigt att låtsas som att jag vet vad jag gör. Tuffe Uffe tycks ju lura åtminstone en femtedel. Det är inte så illa, beroende på hur man ser det.

      Radera
  7. Well done! Tips till nästa sådd, äggkartonger är svåra att odla i, blir lätt för sura eller för torra. Om du har mjölkkartonger, dela en på längden (hacka dräneringshål i bottnarna) och bredså i den om du inte vill köpa krukor eller etc. Lättare att hålla koll på fukten i.
    Lycka till med årets odling!
    Morsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mjölkkartonger har jag inte. Jag köper min mjölk i lösvikt från grannens bondgård och bär hem den i dunk.

      Men jag tycker att du överdriver problemet. Jag vattnar med stänkflaska 2-3 gånger om dagen och hittills har det inte känts svårt att hålla vettig fukt.

      Radera
  8. Chili och paprika ska sås tidigt. Jag sår nyårsdagen! Men de kommer nog, och du borde hinna få skörd ändå men kanske något mindre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har hört andra odlare säga februari-mars om chili. Paprika har jag aldrig försökt mig på och gör det inte i år heller.

      Radera