tisdag 23 april 2024

Grävande journalistik 2024

Jag har starka åsikter om kontanter. Det har uppenbarligen också SVT:s knattereporter som testat att leva helt kontant under en vecka. Eller ja, en timme blev det nog i alla fall.

Först ringer hon ett företag och frågar om hennes faktura kan betalas kontant. Det gick inte, men nog finns det väl fortfarande ett och annat bankkontor man kan gå till och betala? Där jag bodde tidigare hade tobaksaffären en sån här tjänst, att man betalade dem i cash, så betalade de din räkning.

Sedan frågar hon folk på Valhallavägen, ett par hundra meter från tv-huset i Stockholm om de vet var det finns en bankomat, men det är det ingen som vet. Så hon kollar Google Maps och påstår sig få svaret att det är sjutton minuters promenad till närmaste bankomat. Lustigt, jag gör samma sökning från där hon står i klippet och får svaret att det är 450 meter till Fältöversten, öppet dygnet runt. Hade hon tänkt krypa dit för att bevisa sin tes?

När hon väl tagit sig dit och fått ut en femhundring kommer nästa problem – hon har ingen plånbok. Okej, det kanske hon hade kunnat tänkt på innan det här undersökande wallraffscoopet. Hon tar i alla fall sina pengar till en matbutik där hon (gissningsvis till sin egen stora besvikelse) får handla lunch.

Sedan ska hon köpa ljus, smink och kaffe. Där gick det bättre! Eller rättare sagt, där lyckades hon hitta näringsidkare som inte tog kontanter och konstaterar att hon fortfarande är kaffesugen. Jag är rätt säker på att 7-Eleven rätt över gatan (en minuts promenad enligt hennes uppskattade gångtempo) ifrån platsen där hon frågade efter bankomat tar kontanter. Åtminstone har jag handlat kaffe med riktiga pengar där.

Sedan ska hon åka buss och det är tydligt första gången på 2000-talet eftersom hon verkade tro att bussföraren säljer biljetter. Hon hänvisas till Pressbyrån, smidigt och enkelt. Så istället klagar hon över att hon nu har mycket att hålla reda på, både biljett och kontanter. Smink, mobil och kamera också, men det var tydligen problemfritt.

Hon blir ändå tvungen att med besvikelse i rösten konstatera att det gått ganska bra att leva kontant. Det var mest det där med fakturan som inte ordnade sig. Så då hittar hon på ett nytt problem, att det varit pinsamt att handla med cash. För att inte tala om hur pinsamt det var att ta ut pengar ur bankomat för det gör ju bara gamla tanter och kriminella.

Allvarligt, det finns inte en enda förespråkare av kontanter som har något emot kort, fakturor och Swish. Vi vill bara kunna handla med pengar – också! Varför lägga tid på att försöka betala en faktura kontant? Och även om jag tyckte att hela reportaget var pinsamt ser jag fortfarande inte det pinsamma med att använda pengar. Det går lika snabbt att handla med cash som med kort, snabbare om du har jämna pengar. Att det skulle vara pinsamt att använda en bankomat blir bara för dumt. Argumentera gärna mot kontanter (eller mot frihet i största allmänhet), men kom då för guds skull på något bättre än att det skulle vara pinsamt. Pinsam kan hon vara själv!

27 kommentarer:

  1. Jag såg det där inslaget, och hon är ju handlingsförlamad i båda armarna. Stackars. Nivån ligger på roliga timmen i klass två C. Johanna Waaks arbetsgivare betalar alltså den så kallade "reportern" lön för det här, och lägger sedan ut det. Förstår inte. Och att lista ut hur man betalar fakturor kontant tar cirka tio sekunder att googla sig till. (Tips: Forex.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev väldigt uppenbart att hon inte ville ha lösningar på sina "problem" utan istället visa hur besvärligt det är med kontanter. Det är grävande journalistik idag: Man bestämmer vad man vill komma fram till och sedan gräver man ditåt.

      Radera
  2. Vill slå ett slag för kontanter jag med även om jag får erkänna att det till 99% blir betalkort, banköverföringar eller swish.

    Men har hamnat i ”knipa” några gånger pga avsaknad av kontanter så har iaf tagit några myrsteg o har nu alltid en nödfemhundring i mobilfodralet!
    /JB

    SvaraRadera
  3. Kollade på klippet och första tanken är att de VILL associera kontantuttag med kriminella.
    (Men jag trodde kriminella inte tog ut pengar från banken, det låter tvärt emot hela konceptet med att vara kriminell)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, svarta pengar ska väl inte in i systemet och sedan tas ut, det motverkar hela idén.

      Radera
  4. Om man vill vara lite krass kan man konstatera att cash hindrar en från flertalet impulsköp på stan i form av fika mm eftersom caféer numera sällan tar kontanter. När man vet det är det inte svårt att fixa kaffet hemma och dricka eller ta med ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte säga att cash hindrar det där, åtminstone inte i Stockholms innerstad där det gissningsvis alltid finns kaffe att köpa för kontanter inom en radie av tvåhundra meter, men visst är det att föredra att ta med eget. Eller ännu hellre för knattereportern i reportaget, att gå upp på sitt jobb och låta staten betala kaffet.

      Radera
    2. När man är i en stad på besök finns det ofta mer intressanta platser än caféer att spendera tiden, så oftast en bra idé att ha kaffe med i ryggsäcken.
      Brukar för övrigt föredra en bra restaurang, mer intressant och bättre valuta för pengarna.

      Radera
    3. Medhavt kaffe är absolut bäst, och på andra plats skulle jag sätta just 7-Eleven/Pressbyrån eftersom deras kaffe är helt okej till ett väldigt mycket lägre pris än kaféer/restauranger.

      Radera
  5. Jag var på skroten för en reservdel till frugans V70. Om jag skruvade loss den själv kostade den 300, om jag hade kontanter kunde jag få den för 200🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. Se där ja, det finns definitivt lägen då kontanter är att föredra :-)

      Radera
    2. Låter som att kvitto inte ingår till det lägre priset :)

      Radera
    3. Det ligger absolut i farans riktning, men om jag som kund kommer ihåg vad jag har köpt och inte behöver kvitto för avdrag känns det som ett problem för säljaren.

      Radera
  6. Eftersom allt verkar vara så himla krångligt för henne, borde hon kanske fundera på att checka ut för gott... det skulle spara mycket av dessa motgångar för henne.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl att gå lite väl långt :-)

      Jag tror hur som helst inte att hon egentligen tycker att det är så krångligt, hon hade mest bara bestämt sig för det.

      Radera
  7. Är det nu jag ska känna mig extremt nöjd med att Moderaterna tvingat på oss alla enormt hög TV-skatt? Tänk så mycket bra vi får tillbaks, istället för bra sjukvård eller något annat helt onödigt.
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oberoende media är väldigt viktigt ;-)

      Radera
  8. Tyckte det var konstigt när kontanterna försvann i vissa sammanhang, men man ändrar sig och omvärderar saker, och inser att man ibland har fel.
    Det var smidigt att kunna köpa en tågbiljett på tåget utan bokning, och t o m att betala med kontanter på bussen. Idag skulle det vara helt märkligt att be busschauffören krångla med det istället för att köra buss, eller bägge samtidigt vilket ofta var fallet. Finns knappt något utvecklat land där man kan betala biljetten i bussen.
    Däremot kanske vanliga affärer ska kunna hantera kontanter? Anledningen för dem att inte göra det är ju inte rädsla för gangsterpengar, utan att de sparar pengar. En kassaapparat utan kontanter kan man lämna obevakad mitt i affären, och en enda person kan hålla en klädaffär öppen. Kaféer och restauranger är väl också ställen där man kan förväntas kunna betala kontant.
    Men jag vet inte om det är en strid värd att ta, använder knappt kontanter själv längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har åkt buss där chauffören tog betalt och jag har inget minne av att de någonsin körde och tog betalt samtidigt. Mitt favoritalternativ var klippkortet som chauffören stämplade. Det gick lika snabbt som att blippa ett kort, men då visste man alltid hur många resor man hade kvar. Men jag är med på att busschaufförer inte ska sälja biljetter och bevisligen funkar det jättebra att ändå handla resan kontant, bara det att man måste köpa biljetten innan resan.

      Moderna kassaapparater suger ju in pengarna, jag har inte hört talas om butiksrån på väldigt många år.

      Det är absolut en strid värd att ta, annars tappar vi snart hela kontantmöjligheten.

      Radera
    2. Säg såhär, det är inte kontanternas fel att folk är rädda för gangsters överallt. Kanske borde Sverige sluta med all symbolpolitik och istället angripa grundproblemen?

      Radera
    3. Va?! Menar du att det inte är sportskytte eller hantverkare med kniv på sig som är problemet ;-)?

      Radera
  9. Blev förvirrad av att du kallar henne "knattereporter". :D Jag antar att du syftar på beteendet och kompetensnivån? För hon är väl närmre 50?

    I Sverige slutade jag med kontanter helt, men hade nog en tusing liggandes i byrålådan, utifall att. Nu i Japan är jag tillbaka på "cash is king". Även om det finns oändligt många elektroniska betalningsalternativ i form av appar, resebevis och betalkort. Det är lite lättare när det går att plocka ut ca 40k direkt i bankomaten utan att någon frågar var du ska ha så mycket pengar till, och du kan ju peta in dem i bankomaten utan frågor med. För det mesta finns det maskiner man betalar med sina kontanter i, och de är blixtsnabba. Betala kontant på bussen? Nemas problemas! Bara släng i dina mynt i maskinen på bussen! Inga mynt? Då är det bara att växla i samma maskin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar på 20+ men eftersom hon jobbar under fingerat namn (det finns ingen Johanna Waak folkbokförd i Sverige) är det svårt att veta säkert.

      Visst är det märkligt att länder som Japan, överlägset Sverige på teknik, ändå inte går all-in teknik på det sätt Sverige gör.

      Radera
    2. Jag hittade samma, men kan inte tänka mig att kvinnan i reportaget är över 30, absolut inte 46. Men jag har haft fel förr.

      Nudelautomat var en ny bekantskap för mig. Känns väldigt japanskt :-)

      Radera
  10. Nu tappade jag hakan! Sparo har köpt kaffe på 7-Eleven! Nu går skam på torra land, när helvetet fryser till is, och liknande fraser är det jag närmast kommer att tänka på.
    I övrigt håller jag med, bra och kul skrivet!
    Ja, jag vet att jag är sen här men jag har inte tid att läsa bloggar varenda dag.

    Köpa kaffe på 7-Eleven, jäkla lyxlirare och slösare det finns xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag tillbringat hela dagar i Stockholm (vilket jag överhuvudtaget inte skulle kunna tänka mig längre) har det känts värt det. På den tiden kostade det dessutom kanske en tia, det är säkert mycket dyrare nu.

      Radera