söndag 21 april 2024

Mysigt boende eller trailerpark för underklassen?

När jag var dryga tjugo hyrde jag en stuga på en villatomt. 24 kvm uppdelat på kök, hall, sovrum och toa med dusch. Öppen planlösning, det var bara toan som hade en dörr. Hyran var aningen lägre än en hyreslägenhet i samma storlek, men jag tyckte att stugan hade många fördelar, även om jag inte hade velat bo så hela livet, boende på en familjs tomt kände jag mig nästan lite inneboende.

Jag trodde att attefallshusreformen skulle göra detta vanligare, men så blev det inte. Nu försöker i alla fall ett skattefinansierat företag i Norrbotten få unga människor att bo i ”minivillaområden” för att på så vis få bukt med bostadsbristen samtidigt som man lockar personal till ”den gröna industriomställningen”.

Jag är kluven. Å ena sidan gillar jag boendeformen. Å andra sidan känns det lite som att makten bussar runt människor. Skillnaden mot femtonminutersstäder är kanske bara att de inte ska bo i en storstad i södra Sverige utan i norra Norrland. Hade Donald Trump fått den här idén hade samma statsmedia som nu skriver glatt och intresserat kallat det för trailer parks och menat att han inte tycker att pöbeln förtjänar ett riktigt boende.

Man skulle också kunna hävda att anledningen till det svenska försöket beror på att det i alla lägen tar flera år att få bygglov för ett bostadsområde medan detta ”minivillaområde” går mycket lättare genom byråkratin. Kanske borde staten jobba med det istället.

När det skett frivilligt och helt utanför statens initiativ blir det något annat. Poängen med ett litet boende är ju att det tar liten plats. Om en grupp människor går ihop och köper en tomt (alternativt att en person hyr ut platser) får man plats med många bostäder på en liten yta. Lite som att bo i höghus, kanske någon vill mena, men skillnaden är att du ganska enkelt kan flytta din bostad den dagen du ledsnar på grannarna.

27 kommentarer:

  1. Eller den dag grannarna tröttnar på dig. ”Va, vart tog mitt hus vägen? På en rastplats vid E4:an? Ja, ja, då kan jag ju köra min bergsprängarmusik i lugn och ro, ackompanjerad av motorvägstrafiken.”

    SvaraRadera
  2. Jag hade gärna bott i en minivilla, fast inte på hjul dock. Problemet är bara att man betalar ett alldeles för högt pris i förhållande till vad man får om man köper en nyckelfärdig minivilla på 50 kvadrat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska den stå på hjul måste man dessutom tänka vikt i alla lägen och det tror jag ofta leder till kompromisser man kommer störa sig på i längden.

      Radera
  3. Sveriges bostadsbrist har väl välkända orsaker? Men istället för att lösa grundproblemet så ska politikerna alltså komma upp med olika temporära grejer? Givetvis centralt planerat, då medborgarna aldrig kan förutsättas veta sitt eget bästa.
    Sen är det ju kul att de nämner detta i samma mening som grön omställning. Då vet man det är 100% ideologi som slutar i toastolen eller diket. Såvitt jag förstår är allt som har med omställningen (all "industri" osv) baserat på gigantiska bidrag från aldrig sinande skatter. Då kanske det passar bra att det bygger något temporärt som håller tills bubblan exploderar i en samhällskris?
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, så himla centralt vet jag inte om detta är. Och att de nämner grön omställning är väl för att personerna är tänkta att jobba med "grön industri" vilket jag gissar handlar om "grönt stål".

      Radera
    2. Du menar samma gröna stål som är tänkt att konsumera merparten av all tillgänglig el i Norden, samt bli flera gånger så dyrt som traditionellt stål? Om de nu lyckas transportera in råvaror och gods därifrån i avsaknad av infrastruktur. Men visst, det blir nog succe, liksom stålverk 80.

      Radera
    3. Ja, så därför är det bråttom att komma igång innan någon kommer på att det är vansinne.

      Radera
    4. Det alra grönaste stålet alla ketgorier är återvunnen stål och absolut ingen kallar det för grönt och absolut ingen är redå att betala extra för det....

      Radera
    5. Det är märkligt, det är det.

      Radera
    6. Pang i bygget! Har det någonsin varit så enormt bråttom i modern tids politik, som tex med att få igång avveckla försvaret, massbidragsmigration eller snabbavveckling av all kärnkraft (i hela eu)? Dessutom beslut som ingen fick kritisera utan att brännmärkas.

      Varför är det exakt samma vibbar på grön omställning, som med ovan framgångar (som Putin skulle formulerat det)?

      Radera
    7. Kanske att allting har blivit extremt kortsiktigt. Inte nog med att alla har en tanke i huvudet i taget, vi måste dessutom ha samma tanke. Ingen försöker lösa problem långsiktigt, det räcker med fram till nästa val, och det rimmar dåligt med att bygga ett långsiktigt fungerande samhälle.

      Radera
  4. Inget mot att ha inneboende i ett Attefallshus på tomten, eller inneboende i huset. Men kanske inte lika positiv till minivillaområden... Hybel har jag bott i i Norge, och det funkade bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte heller vilja bo i ett större bostadsområde med minivillor. Särskilt inte fyllda med ungdomar.

      Radera
    2. Har någon kommit på att fråga ungdomarna hur de vill bo, alltså säkerställa efterfrågan först, och därefter tillgodose det? Eller är det bara politik?

      Radera
    3. SVT frågar ju några ungdomar på stan om de kan tänka sig att flytta till ett hus på hjul i Norrbotten och det kunde de :-)

      Förhoppningsvis har det gjorts lite mer seriösa undersökningar, men det vet jag inte.

      Radera
    4. Jo, påstods det i media, eller är det sant? :)

      Radera
    5. Det får vi inte veta med mindre än att vi gräver själva eftersom man valde att bara skrapa på ytan här. Ett definitivt svar får man dock inte förrän det blir skarpt läge. Först då vet vi om folk är beredda att flytta till jobben i Norrbotten.

      Radera
    6. Borde vara självklart i de flesta studentstäder. Inte ens jag som nog kan betraktas som rätt asocial skulle haft något emot det under studenttiden. Men se det går inte, alltid någon politiker som vet bäst om hur mycket yta och vilken standard som folk behöver.

      Radera
  5. Intressant att folk tycker att små billiga hyreslägenheter är något som behövs, men små billiga hus är folk av någon anledning betydligt mer skeptiska till.

    Själv tycker jag nog att en liten stuga ger betydligt mer livskvalitet än lägenhet, men det kanske bara är jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är på samma linje där. Jag kunde knappt störa/bli störd när jag bodde i en liten stuga på en villatomt. När jag bott i lägenhet har jag störts av grannar varje vecka. Det bilades badrum, spelades elgitarr och sjöngs så rutorna skallrade.

      Radera
    2. När du pratar om din forna bostad låter det som du hade oturen att hamna i värsta problemområdet? Var det mitt i gangster-Solna? När jag bodde centralt i Stockholm gick det oftast bra med grannarna, även om det givetvis var partaj någon gång då och då.

      Radera
    3. Är det mig du menar skrev jag precis "kunde knappt störa/bli störd när jag bodde i en liten stuga på en villatomt" och det lät väl inte så illa?

      Jag trivdes i höghus också, även om renoveringarna i huset blev tröttsamma, men var sak har sin tid.

      Radera
    4. "Det bilades badrum, spelades elgitarr och sjöngs så rutorna skallrade."
      Jag "tvingades" flytta på grund av en granne som kedjerökte dygnet runt på balkongen som på något sätt sögs in i min ventilation. Inte grannen alltså, utan röken.

      Radera
    5. Det låter som ett värre problem. Jag har någorlunda normala tider och det var inte ofta jag vaknade av hantverkare eller musiker, det var på intet sätt därför jag flyttade. Men det hände att jag satt vid datorn och försökte jobba med hörselkåpor på huvudet.

      Radera
  6. Är märkligt kluven. Gillar konceptet och lagt alldeles för mycket tid på att kolla sidor o videos som handlar om minimala boenden o tror 20 m2 skulle funka bra för mig.

    Men samtidigt gillar jag att ha utrymme även om 155m2 är klart för mycket för mig o tre katter. Det är väl inget att skylla på o ska ej få ta över livet, men man har ju samlat på sig en del prylar också genom livet, både kåken ointe minst förråd o garage är rätt välfyllda…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. 20 m2 tycker jag skulle vara knepigt, men gärna runt 30 m2 som boyta om man har ett schysst förråd utöver det.

      Radera