torsdag 11 april 2024

Sålt är sålt

Det är en dålig känsla att sälja något för billigt. Man tycker att man tar i, men inser i efterhand att köparen (eller en annan köpare) hade varit villigt att betala så mycket mer. Surt, men bara att hacka i sig.

Förmodligen var det vad som hände landet Niue, en ö i Stilla havet med 1600 invånare, när de sålde rättigheterna till sin internetdomän .nu till svenska Internetstiftelsen via en amerikansk affärsman. Att avsluta sin webbadress med ”punkt nu” ger klatschiga adresser på svenska av typen Prenumerera.nu. Det funkar även i Danmark och Holland. Jag ägde själv en sådan domän i mitt svenska företag. Den domänen är nu uppköpt och gör reklam för sexdockor. Jag vet inte om jag borde smickras av att domänen hade ett värde eller bli kränkt över vad den används till nu eller att jag inte sålde den.

Niue valde i alla fall att bli kränkta. Premiärminister Dalton Tagelagi har kallat det faktum att Sverige köpt .nu för ”digital kolonialism” och har krävt 30 miljoner dollar, astronomiska pengar för ett land med ett invånarantal lägre än Arjeplogs. Nu har de dock förlorat i domstol, närmare bestämt en svensk tingsrätt.

Kanske överklagar de, kanske inte. Jag har lite svårt att se hållbara argument. ”Vi sålde för billigt” funkar inte, även om de flesta av oss känner igen den känslan och kanske kan samla ihop lite sympati, men det blir de inte feta av, niueanerna.

31 kommentarer:

  1. Det är lite som när man köper en bil av en bilhandlare, fast tvärtom.

    Man prutar och prutar och tycker att man gjort en kanonaffär när man väl får nycklarna i handen.

    Det är först när man kommer hem som man inser att man betalat alldeles för mycket.

    Men köpt är köpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är ju det. Jag har aldrig köpt en bil av en bilhandlare och hoppas undvika det, för jag tror på din beskrivning.

      Radera
    2. Det där känner jag igen mig i, att känna sig som en idiot som betalat för mycket. Men jag har aldrig lidit av att sälja något för billigt. Konstigt nog, det är lite inkonsekvent när jag tänker efter...

      Radera
    3. Det är ju inte säkert att man drabbas lika mycket av bägge varianterna. Men risken är förstås att du har lättare att acceptera en dålig affär när det ändå kommit in pengar.

      Radera
  2. Ännu en anledning att göra som Sparo. Emigrera.
    https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/person-skjuten-i-skarholmen-stor-polisinsats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle ljuga om jag sa att inte en av de första tankarna jag får när jag läser sånt där är "Gud vad skönt att jag flyttat!", men det är såklart en tragedi för personen, familjen och egentligen hela landet.

      Radera
    2. Till saken hör att den mördade sköts i huvudet framför sin 13 åriga son...det här är i mina ögon värre än en felskjutning. En familjefar blev avrättad på öppen gata för att han konfronterade ett ungdomsgäng som levde rövare.

      Radera
    3. Jag tycker att det än så länge verkar svårt att veta vad som hände, antagligen för att enda vittnet antagligen är chockad och förhoppningsvis inte pratat med media. Hur som helst är det inget skäl att bli mördad.

      Radera
    4. Finns rätt gott om information kring denna händelse vid det här laget. Min kommentar lär åldras relativt väl. En familjefar blev avrättad på väg till badhuset. Han hade inga kriminella kopplingar och hans synd var att inte lägga sig platt för orcherna i orten.

      Radera
    5. Att han inte var kriminell har jag fått med mig, men jag är själv nyfiken på vad som sades och gjordes. Men som sagt, det spelar ingen roll för brottet.

      Radera
  3. niuej, det går inte göra så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett himla negativt namn :-)

      Radera
  4. Det är väl skillnad på hur stora belopp man talar om....
    Säljer du t.ex. ett hus för billigt och får reda på att köparen hade varit redo att betala några hundra tusen mer eller säljer du någon liten pryl på blocket och kunde ha eventuellt fått en tia mer.
    Småpengar är inte att gråta över spild mjölk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några tior på Blocket får man definitivt hacka i sig. Sedan blir det såklart ändå aldrig samma jättesummor för oss som privatpersoner som det blir för nationer.

      Radera
  5. Kanske handlar det om att det är sant, det som påstås om osedvanligt låg iq hos de lättkränkta?
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
  6. Vi borde stämma dem tillbaks, på det dubbla beloppet, för att de slösar dyrbar tid av domstolarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De får ju betala rättegångskostnader i alla fall.

      Radera
  7. …Säkert sålt för billigt ibland, men inte så det stör eller hänger med mig.

    Köpt o fått övervärde däremot. Gjorde det igen idag vad jag antar, av min historia med detta smidiga, alltid närvarande verktyg, Victorinox Swisscard Lite.

    Lever ju numera rätt spartanskt jämfört med livet som pryltok till för en 15 år sedan. Saknar inte ett skit. 👍

    Idag köpte jag iaf min första pryl sedan november 2020 då Playstation 5 släpptes.

    Den senaste versionen av en ständig medföljare i min plånbok/mobilfodral då min gamla sämre version mystiskt fått ben o försvunnit. Är en slarver.

    Enligt mig, innan jag fått hem den, verkar den helt perfekt! Tidigare versioner har alltid haft mest bra men även en del överflödiga eller oanvändbara funktioner, men nu är den fan perfekt. Om luppen nu funkar som en lupp ska.

    Vass minikviv.
    Skarp o exakt minisax.
    Liten kulspetspenna.
    Liten pincett.
    Kort linjal i mm/cm.
    Kort linjal i tum/inches.
    Nål.
    Lupp.
    Vit LED-lampa.
    FUNGERANDE skruvmejsel pga tillräckligt grepp o hävstång med:
    Phillips screwdriver 1-2.
    Phillips screwdriver 00-0.
    Screwdriver 3 mm.
    Screwdriver 5 mm.

    Alltid med när något behövs. Räknar med att den ska rädda upp ännu flera situationer för mig än dess två tidigare generationer och hålla lika bra o länge.

    Obetald reklam. Bra skit ska ha gott omdöme!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror aldrig att jag ens ägt en fällkniv, men det är säkert bra grejer. Min känsla är att små grejer oftast bara är irriterande små. Det är nog lite därför som jag aldrig gillat att använda laptop - för liten skärm, för litet tangentbord, för dålig mus osv.

      Radera
    2. Idag skulle jag aldrig fixa att jobba med en självstående dator hemma, kör med macbook air, men ok, dennas koppling mot skärmen är rutten. Feldesignat.

      Nu är det andra gången på raken kopplingen mot skärmen går sönder, men ok, jag kör ut signalen till tvn och det funkar.

      Köp inte en apple macbook air.

      Trots att jagälskar dem för övrigt, M-processorn är grym.

      Avstår från att kommentera irriterande små grejer och dålig mus.
      /JB

      Radera
    3. Så lite Apple-produkter som möjligt kommer in här.

      Klokt, den kommentaren lösryckt får det att låta som att det är på väg att spåra ur till något helt annat :-)

      Radera
  8. De borde, om någon, lärt sig att leva i nuet. lol

    Att gå och släppa på sånt där gör inget annat än den som släpar bitter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte heller hur de hade kunnat tro att de skulle få mer pengar NU.

      Radera
  9. Tydligen pekade Niue på att avtalet ogiltiggjordes av en lagändring ett år efter att det slöts. Väldigt förtroendeingivande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar uppenbarligen lite märkligt.

      Radera
    2. Dessutom lite klantigt att försöka stämma en stiftelse när stiftelser inte kan bli skadeståndsskyldiga i Sverige. Detta var ju döfött på fler än ett sätt.

      Radera
    3. De kanske hade snålat lite med advokatarvodet :-)

      Radera
  10. Tydligen är befolkningen på Niue drygt en tredjedel av vad den var på 60-talet för att många flyttat till Nya Zeeland. Deras regering lär fungera ungefär som en Facebook-grupp i nån avfolkningsort där man varnar kring bilar med utländska nummerplåtar och reagerar med arga emojis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter inget vidare, men det lär åtminstone vara lättare att lämna Niue än Facebook.

      Radera
    2. Ja, landet är i "fri association" med Nya Zeeland, så det är fritt för invånarna att flytta dit.

      Radera