lördag 13 april 2024

Vårstädning av bilen

Jag tror att många gör som jag, städar ur bilen ordentligt först när vi ska sälja och upptäcker vi att den blir mycket trevligare av det. Bättre att göra det tidigare, av tre skäl. Det uppenbara är att man på det sättet själv hinner få njuta av av omsorgen. Det kan leda fram till att man behåller bilen längre, och att byta bil är sällan en god affär. Avslutningsvis höjer städningen värdet på bilen. En smutsfläck som hade varit busenkel att få bort när den var ny kan vara helt omöjlig två år senare, och genom att öppna motorhuven och kolla att allt ser bra ut kan man förebygga fel, vare sig man skruvar själv eller lämnar bort allt.

Jag är som sagt själv dålig på detta, men nu gjorde jag det på en bil jag ska sälja och passade på att putsa på min gamla bruksbil samtidigt. Detta gör jag:

1. Biltvätt. Spola med vattenslang, gärna högtryck, på och inte minst under bilen, där det samlats frätande saltrester efter vintern. Antingen hemma eller på mackens gör-det-själv-hall. Putsa med bilschamposvamp som du köper för en billig penning, eller en ren svamp och bilschampo. Bilvax är överkurs.

2. En ordentlig dammsugning efter att golvmattorna plockats ut och sköljts av. Det blir oundvikligen en del grus i en bil, så använd grovdammsugaren om du har en sådan, alternativt en slit-och-släng-dammsugare du kastat ut från hemmet för att den var ful eller lät för mycket. Eller din vanliga, men inte om den kostade femsiffrigt.

3. Dammtorkning av alla torkningsbara ytor inne i bilen. Instrumentpanelen givetvis, handtag, plastdetaljer osv. Det blir mer än man tror. Varmt vatten, såpa eller allrengöring. Gärna något som luktar lite gott.

4. Tvätta fönstren. Hemma görs det på alla sidor, men jag har en känsla av att de flesta aldrig tvättar insidan av sina bilrutor. Gör det så ser du bättre ut (ja, inte du alltså... äh, ni fattar). Precis som hemma använder jag inte fönsterputsmedel utan vanligt varmt vatten med ett par droppar diskmedel i. Gnugga med trasa eller sämskskinn och torka rent med tidningspapper.

Ren och fin igen.

5. Motorrummet. Min bil är 50 år gammal. Din är antagligen nyare och det är kanske inte meningen att du ska göra något själv mellan servicearna, men på de flesta bilar kan du kolla oljan (rätt nivå och färg) och att det finns spolarvätska. På macken kollar du glykolnivån i kylarvätskan så att den klarar den kyla det kan bli nästa vinter (kolla lufttrycket när du ändå är där). Är fläktremmen spänd? Något annat som ser konstigt ut? Jag är själv inte bilmekaniker, men man kommer en bit med sunt förnuft.

Det var det hela och tar på sin höjd ett par timmar. Med tanke på vad de flesta bilar kostar, tiden vi tillbringar i dem och att det också ökar säkerheten skulle jag säga att det är väl spenderad tid.

21 kommentarer:

  1. Snyggt! Det är classy att ta hand om sina saker och sitt hem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Framförallt är det trevligt att ha gjort det, och god ekonomi (vilket ofta sammanfaller för mig).

      Radera
  2. Är det 145:an som du ska sälja? Ser jättefin ut, den borde ge bra betalt. Åtminstone i Sverige, norrmännen kanske inte betalar premium av nostalgiskäl...
    Vad blir det för bil nu då? Inte en fabriksny, batteridriven Porsche utgår jag ifrån ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, 145:an ska jag ha kvar. Har precis fått ordning på den, tycker jag. Norrmännens betalningsförmåga varierar lite, men generellt betalar de lite bättre för veteranbilar än svenskar. Kanske för att kostnaden att äga en bil skiljer mycket mer här än i Sverige. Jag fick ju en Nissan King Cab med huset, från början av 2000-talet, men trots att den var ganska gammal kostade den över 7000 kr om året bara i skatt och försäkring. Volvon kostar en dryg tusenlapp. En fabriksny Porsche kostar säkert det tredubbla. En bekants son har en sådan och betalade nyss 40000 kr för en vanlig service.

      Radera
  3. Nostalgi, en sån hade jag som första bil med samma kulör. Fast min var en -75 med den strömlinjeformade lutande fronten. Bra heads up, jag ska gå ut och städa bilen i dag jag med. Min köptes ny, men jag har tänkt att behålla den länge, och eftersom jag ser bilen som ett fraktfordon ser den ut därefter också. Men den där känslan av en nystädad bil är svår att slå. Tidigare så lämnade jag in bilen för sånt, men nu när jag har avslutat min anställning får jag göra det själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "strömlinjeformad", stor humor...

      Radera
    2. Jag vill inte sabba ditt minne, men 140-serien slutade tillverkas 1974.

      Jag tycker att det är ett ganska trivsamt jobb om vädret är fint och man inte behöver stressa.

      Radera
  4. Ha ha ja nu blev man ju sugen att gå i vårsolen och fixa till sin saltindränkta ögonsten.

    Nu vet jag inte hur lacken ser ut på din, men jag brukar passa på att vaxa min bil åtminstone en gång om året. Om man är lite småslarvig som jag så tar det inte många minuter att stryka på vax, vänta tills det torkat och sen gnugga bort det,

    Resultatet blir alltid strålande. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar köpa en sådan där färdigindränkt svamp där vax ingår. Blir säkert inte lika bra, men det duger åt mig.

      Radera
  5. Min 20 år gamla trimmade Volvo är ständigt otvättad o full av skit, bruksbil.

    Ej passerat besiktning, ombesiktning krävs och inte varit sig själv sedan jag av trötthet o stress satt den i en potatisåker över ett krondike för något år sedan.

    Vete fan om det är god ekonomi att laga upp den ytterligare efter en del lagningar för att fixa besiktning. Kanske skaffa en liten sparbössa till snålgående småbil.

    Men man åker som en kung i en S60.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Satt den i en potatisåker över ett krondike" låter som att den skulle kunna rosta en del där den står? Är den inte helt hopplös kanske du kan sälja delar och på så sätt komma igång med bilsparfonden.

      Radera
    2. Den är klart körbar, ny undre front m varselljus o ny ljuddämpare så går den igenom. Sitter lite fast. Kör ändå. 🙄
      /JB

      Radera
    3. "Sitter lite fast. Kör ändå."

      Jag får erkänna att jag inte får någon riktigt tydlig bild :-)

      Radera
  6. Sj slet jag ut det ruttna trallgolvet på vår balkong som jag trodde var standard, men det visade sig vara den förra hyresgästen som satt in på eget bevåg.

    Därunder låg det komplett förmultnade saker, några dussintals spindlar och små skott på väg upp ur myllan.. troligtvis inte blivit städat för på denna sidan 2000-talet.

    Imorgon blir det kanske vårstäd av cykeln 🤔

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag la trall på min balkong delade jag upp den i sektioner så att den skulle gå att plocka bort relativt lätt, vilket jag gjorde inför varje vinter.

      Jag cyklar så lite att jag tror att jag nöjer mig med att vårstäda den vart femte år :-)

      Radera
    2. 1,6 mil ToR till jobbet, 5 dagar i veckan. Det blir smutsigt med tiden 🫣

      Radera
    3. Det är ofrånkomligt, särskilt i slasksäsongen på vårvintern. Själv cyklar jag bara för att plocka blåbär, soliga dagar i juli.

      Radera
  7. Pojkar och flickor, jag vet av kommentarerna att ni inte tror på klimathotet, men miljön värnar ni väl ändå? Tvätta inte bilen hemma på gården, vill ni absolut tvätta den själva så åk till därtill avsedd plats vid bensinstation eller liknande. Ni vill inte ha all skit, olja och annat i dagvattenbrunnar, gräsmattor, eller i värsta fall, i brunnar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag värnar gärna och ofta om miljön, men är du säker på att det är rimligast? Det är ju inte så att jag tömmer ut gammal spillolja i naturen. Blir det ens några droppar motorolja i naturen av att jag spolar bilen under? I så fall borde man väl av samma skäl undvika att köra bil när det regnar.

      Men om vi leker med tanken på att det droppar någon motorolja på min grusplan så ligger den inte i närheten av någon dagvattenbrunn. Alternativet är att jag ska åka två mil för att närmaste bensinmack ska ta hand om de där dropparna. Det känns inte rimligt.

      Radera
    2. Resonemanget går ju att generalisera till alla gator och vägar som då alltid skulle (riskeras att) kontamineras vid regnväder och biltrafik. Det finns inget förbudet mot att tvätta bilar på garageuppfarten. Dock så klassas tvättvatten från biltvätt (med tvättmedel) som miljöfarligt och får inte släppas ut i dagvattenbrunnar. Speciellt om man bor i ett vattenskyddsområde så är det extra förbjudet.

      Resonemanget påminner lite om EU:s nya lag om att förbjuda majbrasor, dvs ris och kvistar får inte brännas för de ska lämnas/återvinnas på kommunens återvinningscentral.

      Radera
    3. Sedan är ju inte naturen helt värdelös på att ta hand om skräp. Detta handlar inte om radioaktivt avfall med en halveringstid på hundratals år utan om några droppar motorolja och rengöringsmedel.

      Radera