lördag 20 april 2024

Nu byggs det igen

Årets stora renoveringsprojekt för mig är målning av ladan. Det borde inte vara så svårt, men den är hög och den är stor. Den fanns på agendan redan förra sommaren, men i år ska det ske. Jag vill göra saker i rätt ordning och innan jag går lös med färgsprutan vill jag se till att virket jag målar är friskt. Sedan förra målningen är det en och annan bräda som gett upp. En del kanske hade gjort det redan då, men det finns en gräns för vad färg kan åstadkomma.

Steg 1 blev att gå runt och kolla vilka brädor som behövde bytas ut och det gjordes redan förra året. Gamla lador har av någon anledning alltid olika dimensioner på virket, förmodligen för att de inte köptes på byggvaruhus utan sågades upp av timmer från den egna skogen. Själv har jag ingen skog, men jag har hittat en ”bondsåg” som sågar på gammalt vis och köpte brädor med tre olika bredder.

Steg 2 var att sprätta bort ruttna brädor från ladan. För det mesta kunde jag skära av dem och bara byta bort den nedre delen eftersom det var den som var dålig. Det blev väldigt mycket enklare och billigare än att ta hela brädorna med sex meters längd.


En noggrann och kritisk inspektör övervakade jobbet inifrån för att se att det blev ordentligt gjort.

Sedan såga till nya, måla med ett lager röd slamfärg och banka upp dem på ladan. Det här gick betydligt snabbare än jag befarat. Efter två dagar var brädorna utbytta och målade. Då hann jag ändå med en del annat, så totalt var det inte mycket mer än en arbetsdag. Jag vet inte hur det är för andra, men trots att jag försöker att inte vara tidsoptimist är det ytterst sällan något bygg-/renoveringsprojekt går snabbare än jag räknat med. Jag tror nästan att det är vanligare att det tar dubbelt så lång tid som jag trott än att jag klarar tidskalkylen. Fler sådana, tack!

Gärna redan i nästa steg som blir att skrapa bort lösa färgflagor från hela ladan med stålborste och/eller piassavakvast. Det tror jag att jag ska klara utan byggnadsställningar eller skylift. Den sidan som är mest illa åtgången, södersidan, är lyckligtvis en långsida utan gavel. Eller lyckligtvis förresten... Det skulle inte förvåna mig om de som byggde ladan för hundra år gjorde detta val helt medvetet.

11 kommentarer:

  1. Vid en jämförelse känns det som att jag säkert kommer att orka penselmåla mitt 15kvm förråd till våren 👀.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det jag är rädd för, att jag är ju också den som egentligen vill måla ett litet förråd. Jag målade vedskjulet bredvid ladan och tyckte det var ett stort jobb, så då kommer det här bli helt galet mycket. Men göras måste det.

      Radera
  2. Den där färgen som flagar ser ut som en oljefärg, har för mig att det inte går att måla slamfärg ovanpå det?
    Sen undrar jag hur en långsida MED gavel skulle se ut, är det en långsida så är det väl per definition inte en gavel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt tanken och ska göra en dubbelcheck innan jag börjar.

      Nej, alltså skrev jag "långsida utan gavel" :-)

      Radera
    2. Ja precis, alla långsidor saknar gavel?

      Radera
  3. Skrapade, rengjorde och målade om båda sidtrianglarna av trä på ovanvåningen av tegel o trä för rätt många år sedan år sedan.

    Håller forfarande, men på den mer väderutsatta södersidan har några plankor/bräder (minns det var skillnad men inte vilken nu) småruttnat.

    Fixat på tattigast möjliga vis, skrapat rent, oljat och spacklat, samt målat över. Faktiskt funkatbättre än man kan tro o ej blivit mycket sämre på en bunt år.

    Men borde såklart fixas ”på riktigt”. Då kanske detta med att byta endast någon meter på de dåliga isf hela panelen vore något. Just nu är inte läge ekonomiskt att göra något dock.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tre sådana trianglar eftersom huset är L-format.

      Det är framförallt södersidan jag måste ta tag i nu. Annars kommer jag behöva byta ut fler brädor (inte plankor (-: ) åren som kommer. Att jag inte bytte hela brädor var inte så mycket en ekonomisk fråga som en fråga om tid. Och det är ändå på baksidan där ingen människa ser dem. Möjligen bonden när han plöjer.

      Radera
  4. Vi anlitade en kille för ommålning av vårt tillbyggda fasadrika hus. Jag trodde två lager skulle ta veckor för honom men då han rollade det mesta (med förlängare) gick det supersnabbt på 5-6 dagar, inklusive målning av fönsterfoder, takfot osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en fördel med proffs, att det går snabbt. Nedsidan är att det inte går lika snabbt att jobba ihop pengarna för att betala honom :-(

      Radera
  5. Se det som ett tips att använda roller istället för pensel. Jag trodde inte för ett ögonblick att du skulle anlita någon. Den vi anlitade var f.ö. arbetsvillig och sov i vår källare, betalningen skedde utan redovisning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte i första hand använda färgspruta (och eventuellt efterarbeta lite med pensel eller roller). Jag tjuvtränade lite genom att måla vedboden i höstas och tyckte att det gick ganska bra. Det tråkiga var att färgsprutan blev igenproppad så fort man nog en paus, så när skiten väl sprutar gäller det att ligga i.

      Annars får det bli din lösning, att hyra in någon med ork och kunskaper.

      Radera