onsdag 24 april 2024

Vinbärsbuskar på plats

Jag brukar göra sylt av blåbär, rabarber och svarta vinbär. Blåbär för att det rent objekt är det bästa bäret, rabarber för att det ger en syra som gör att sylten funkar lika bra som ersättning för söt jordgubbssylt som för för lite syrligare lingonsylt, och slutligen svarta vinbär för att de innehåller pektin som gör sylten tjockare.

Blåbär hämtar jag i skogen, rabarber har jag på tomten, men vinbär har jag inte haft tillgång till sedan jag flyttade för två och ett halvt år sedan. Eftersom jobbet är minimalt borde jag väl ha skaffat vinbärsbuskar redan första året, men nu har det äntligen blivit av. Mat- och odlingskedjan Lidl hade extrapris på en buske vid namn Titania som ska vara motståndskraftig mot diverse ohyra. Dessutom kostade de 79 kr/st vilket var mindre än halva priset av vad jag hittade på Plantagen, Blomsterlandet etc.

En grop med 40 cm diameter och lika mycket djup på en solig plats, eller i mitt fall två soliga platser eftersom jag tänkte att det var smart att sätta dem på olika ställen. När groparna var grävda hällde jag ner gödsel i form av kodynga. Jord och plantor på det.

Och så kom jag på att jag ska täcka med bark för att slippa ogräs. Bark kan man köpa, men det kostar 40 kr säcken och det tyckte jag var onödigt när jag bor i en skog full av nedfallna träd som inte behöver sin bark längre.

Nu återstår det bara att vänta. Och vattna, vinbär vill ha fuktig jord. Mognadstid juli-augusti, men mitt mål för första året är bara att buskarna ska överleva väder och rådjur. För det sistnämnda använder jag plastnät som jag fått helt gratis av en granne som inte hade användning för dem.

Skulle rådjuren ändå lyckas komma åt buskarna kan jag tänka mig att fånga in dem, gjuta in deras klövar i betong och sedan sänka dem i närmaste fjord.

22 kommentarer:

  1. Hur gör du med bevattning? Jag skulle vilja plantera rätt många bärbuskar ”på landet”, men samhällighetsföreningen (sommarstugor) tillåter inte bevattning, vatten till badtunnor eller liknande. Funderar på flera regntunnor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tänkt vattna rikligt eftersom vinbär behöver det. Här finns inga restriktioner, jag har egen brunn och regntunnor är på gång.

      Radera
  2. Håller tummarna för att vinbären klarar sig. Min erfarenhet av växter från Lidl är ganska blandad. Ibland får man plantor av bra kvalitet, andra gånger tynar de bort trots gödsel, vattnande och nät. Men det händer ju med dyra plantor också. Odling är en övning i att hantera misslyckanden.
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har köpt färg på Lidl och då var inte erfarenheten blandad utan odelat negativ. Vi får se, priset gjorde att jag tyckte det var värt risken med plantorna. Överlever den ena kanske jag kan ta en stickling från den.

      Radera
  3. Jag planterade ett par kvistar ifjol. Gratis men kommer nog inte få någon nämnvärd skörd i år. Tycker de växer bra utan gödsel, bara begagnad tomatjord o inget vatten mer än vad som regnar. Rådjuren verkar ointresserade också. Lättskött planta, passar mig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lättskött passar mig med, men fick rådjuren chansen är jag övertygad om att mina plantor skulle försvinna dag 1.

      Radera
  4. Offtopic men intressant på BBC, "Playing with FIRE": https://www.bbc.com/reel/video/p09qwdp6/playing-with-fire-how-to-quit-work-and-retire-in-your-30s

    Låter personer som "lyckats" berätta om sina "resor".
    Verkar inte lika negativa som svensk media

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, oväntat fritt från pekpinnar. Den kommer jag blogga om, tack för tipset!

      Radera
    2. Men vad kallar man dig då, istället för fire? Du jobbar ju röven av dig och gör mer än de flesta vad jag förstår? För en halvtid (?) som skribent och sedan fulltid på en gård.
      Mvh Investeraren

      Radera
    3. Jag vet inte riktigt om dina antaganden med tider stämmer, men jag brukar kalla mig Micke.

      Radera
  5. Planterar sockerärter och spenat idag. Har vinbär, rabarber, hallon, blåbär, äpplen, päron och körsbär sedan tidigare. Potatis får vänta någon vecka. Men det ser äntligen ut att bli lite varmare här i Bohuslän.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fortfarande frost varje natt och slår in vinbärsbuskarna i filtar på nätterna. Övrig odling utomhus får vänta några veckor för mig, men jag har chili, dill, purjo, broccoli och grönkål på gång inomhus.

      Radera
  6. Gillar man syra så kan man läta göra egen vinäger, fast då är det nog lämpligare med dina äpplen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har väldigt litet behov av vinäger, men det vore rätt ballt att ha gjort egen. Men den ska nog hållas långt från sylten :-)

      Radera
  7. Vinbär är fint! Har en granntant med två jättebuskar, en röd o en svart, som ger så mycket bär att jag har fritt fram att plocka så mycket jag vill. En liter av varje är jättemycket för mig o då syns det inte på buskarna att jag varit där o nallat.

    Lustigt tycker jag med vinbär, att smaken skiljer så mycket mellan röda o svarta. Druvor tycker jag smakar mera lika oberoende färg.

    Oliver 🫒iofs. Billiga sorter, där tycker jag svarta smakar otäck unken semafor (inbillar jag mig) och gröna syrligt men enkel god olivsmak.
    Går man på de dyrare kalamataoliverna blir det helt andra djur. Gröna smakar liknande billiga gröna men mkt komplexare o godare. Svarta kalamata är magiskt goda.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid känt sådana, som har vinbär de inte själva gör av med, men inte längre.

      Är inte oliver rätt överskattade oavsett färg?

      Radera
    2. Smaken är ju som röven, klöven. Men personligen så är svarta kalamataoliver bland det absolut godaste jag vet, itoppskiktet ihop med St:Agur mögelost, baklava, fläsk med löksås och Chimay Blå trappistöl. Inte blandat i en hink med äggen längst upp. =)
      /JB

      Radera
    3. Det var inte mycket gott där nej :-)

      Radera
  8. Förresten. Jag har ett fungerande tips mot diverse fruktätande djur. Blanda blodmjöl och ammoniak (utomhus - det är antagligen inte vidare smart att ha nästan precis ovanför) fyll foten på en gammal nylonstrumpa med blandningen och häng upp i fruktträdet eller på en kraftig gren i bärbusken. Till och med fåglarna håller sig borta. Om du inte har några gamla nylonstrumpor gissar jag att det det går lika bra med vilken tunn väv som helst.
    DDT

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyg hittar jag nog. Värre med blodmjöl.

      Radera
  9. Jag har (massor) med svarta och röda vinbär. Brukar göra avläggare om jag eller nån annan vill ha en ny buske. Har aldrig vattnat eller gödslat buskarna, och de växer värre än ogräset runtikring. Dock brukar jag strö på lite vedaska runt buskarna, det gillar de. Klippa dem rätt hårt brukar jag också göra, eftersom de växer så starkt. Jag bor i norra Sverige och ha aldrig haft nåt skydd mot frost på buskarna ens om de varit nyplanterade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte tänkt skydda mot frost senare. Det är bara de här första kritiska veckorna jag daltar med dem.

      Vedaska har jag så det räcker och blir över. När strör du på det och kan du säga något om hur mycket?

      Radera