torsdag 18 april 2024

Beskuret äppelträd

Det blev ju ingen beskärning av äppelträdet i höstas eftersom min trädgårdsmästarkompis passade på att bli gravid för att slippa göra jobbet. Nu är ungen ute och i veckan fick jag henne (mamman alltså) att förklara hur jag skulle gå tillväga och till och med peka på grenar som inte borde få leva längre. Detta var vad jag hade att jobba med.

Hon noterade att tidigare sågningar (före min tid) inte varit helt lyckade. T ex har man lämnat stumpar och det kan tydligen leda till röta i trädet. Därför ska all amputering ske så nära barken som möjligt. Typ så här.

Vidare hitade hon några grenar i konstiga vinklar, och andra med tydliga skador. Det ledde till ett par riktigt grova sågningar, som denna.


Före & efter.

Någonstans har jag hört att ett fruktträd ska vara så pass luftigt att man ska kunna kasta en hatt genom dess krona. Nu är jag ingen hattmänniska, men håll med om den högra bilden nedan är luftigare än den vänstra.

Jag ska erkänna att jag ändå fick lite backjobb, men nu har jag fått godkänt av trädgårdsmästaren och då ser trädet ut så här.

Att jämföra med den översta bilden. Notera att jag dessutom grävt bort gräset runt trädet för att det ska kunna andas torka ut. Förra gången jag gjorde det minskade mängden mossa i trädet kraftigt, så nu hoppas jag på ny skörd framåt hösten. Än så länge har jag väldigt mycket av förra årets äppelskörd kvar.

Dessa grenar och kvistar fick lämna trädet. Hade jag bott i EU, där man inte är betrodd att elda sitt trädgårdsavfall, hade jag nu kört detta till närmaste återvinningsstation.

30 kommentarer:

  1. Dessutom har EU inte alls förbjudit att elda trädgårdsavfall, det är Sverige som vill vara duktigast i klassen och ”tolkar” det så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svenska politiker agerar alltså som vanligt, som den nyttiga idioten?
      Investeraren

      Radera
    2. Varför frågetecken ;-)?

      Radera
  2. Som glad amatörarborist, ger jag klart godkänt. Ser faktiskt helt perfekt ut. Får bara hoppas att trädet håller med och ger riklig belöning.

    Inte för att jag tycker att EU eller regeringen ska lägga sig i vad man gör med kvistarna men för min del är det inget problem med den nya lagen. Jag har aldrig eldat upp trädgårdsrester och heller aldrig kört till tippen. Det grövsta blir ved, mindre blir flis och läggs runt planteringar och det allra tunnaste hamnar på en komposthög tillsammans med löv o annat.
    Men jag förstår att de som har mindre tomt än jag inte vill ha en hög med trädgårdsskräp liggandes...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var noga med att få godkänt från trädgårdsmästaren, men sista svängen blev via bilder och då kändes det ändå lite osäkert.

      De grövsta gjorde jag också ved av, och flisa kan jag inte.

      Radera
    2. Det är väl bara o gå lös med yxan lite extra för o få flis?

      Alt så kan du skaffa en till hobby o börja tälja köksgeråd 🤔

      Radera
    3. Då har man att göra en stund :-). Och att tälja köksgeråd har jag nog varken tålamod eller talang för.

      Radera
  3. Bravo!
    Nånstans i bakhuvudet så har jag för mig att man förr sa att man SKA lämna stumpar, för annars riskerar man att skada barken på det som ska vara kvar. Våra träd, som får mycket skott som ska bort varje år, har på vissa ställen stora knölar efter sån behandling. Vissa tycker att det är charmigt och "gammaldags", men vi är förundrade över att träden överlever.
    Vi borde nog också ta bort såna där snedvuxna stora grenar. Men kan aldrig bestämma vilken som ska bort och risken är att tyngdpunkten blir helt galen så trädet faller i minsta blåst. Det har fått vara kvar, ett år till (och ett till och ett till).

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min trädgårdsmästare var väldigt tydlig med att stumparna leder in fukt som kan få trädet att ruttna. Likaså tyckte hon absolut att det är bättre att beskära på våren än sensommaren, men där finns det absolut två skolor.

      Jag är överhuvudtaget imponerad att träd klarar av sådan här behandling utan att stryka med.

      Radera
  4. Det råder nog delade teorier... Fast Yoggi Berra sa väl att i Teorin är teori och paraktik samma sak, men in praktiken är det inte det.
    Jag har läst att man skall lämna en stump för att grenen skall dö (och inte ta död på en del in i stammen) och sedan i nästa moment (efter en tid) skall stumpen sågas av. Men antar att inget är 100% säkert.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som sagt möjligt att det finns två teorier, men eftersom den enda expert jag har möjlighet att få hit är benhård på den ena så går jag på det.

      Radera
  5. Jag har för länge sen hört något att man till våren, när trädet blommar, kan plocka bort en del av blommorna från trädet (typ 30-50% beroende på antal). Och att det här då ska göra att trädet har färre äpplen att fokusera på vilket gör att dem blir större. Är det här något som ens stämmer?
    Även om det fungerar är det såklart inte relevant för alla då totala volymen blir mindre etc, men att smaken/storleken kanske blir bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter logiskt, men jag har ingen aning. Förra året fick jag både stora och många äpplen på det här trädet, så jag undrar om de hade blivit större då ifall jag tagit bort blommor, och om det ens vore önskvärt.

      Radera
    2. Om ett ungt, ganska nysatt träd, sätter väldigt mycket knoppar är det ett tecken på att trädet är stressat och mår dåligt. Då är det läge att plocka bort knoppar. Har jag lärt av trädgårdsmästare, så inget fritt gissande.

      Radera
    3. Intressant! Men hur får man bort stressen? Att plocka bort knoppar låter ju mer som att man behandlar symptomen akut.

      Radera
    4. Jag tror att man gör som du beskrivit ovan, ser till att göra rätt vid beskärning, ta bort gräset runt stammen och kanske ge gödning. Gissar att det mest drabbar träd som har blivit skadade i stammen, planterats felaktigt och inte kunnat etablera sig på ett bra sätt.

      Radera
    5. I mitt fall tror jag att ingen har brytt sig så mycket om det här trädet på länge. Men kanske klarar det sig bättre just för att det inte är ungt.

      Radera
    6. @anonym gäller då motsatsen, att ett träd som knappt har några knoppar fortfarande 7 år efter planteringen, men som växer så det knakar och ser allmänt välmående ut, inte är stressat då? Förra året var första gången den fick några knoppar alls, och de blev inga äpplen. (Har sedan dess planterat ett till äppelträd i hopp om att den ska pollinera det första trädet).
      Jag längtar ju efter gigantiska äppelskördar som de Sparo beskriver!

      Radera
    7. "Som DEN Sparo beskriver". Det är bara ett år jag fått en bra skörd. Kanske var det en engångsföreteelse, det märker vi.

      Radera
    8. Nu har ju Sparo bin så det känns totalt motverkande att plocka bort blommor och knoppar från trädet. Däremot kan det vara smart, om man orkar, att gallra karten/äpplena när de väl kommer fram. För ofta växer de nära varandra, i klump, och då är de lätt att de ruttnar när de ligger emot.
      Eller så tänker man "det gör jag sen" och så när äpplena mognar så har man ändå massor att ta hand om. Trots att hälften är obrukbara och åker direkt till komposten.

      Spargrisen (ägare till ungefär 7 äppelträd, några plommon av olika sort, ett päron och en j-a massa onödiga krusbärsbuskar)

      Radera
    9. Pluralis-kommentaren förstår jag inte, så jag går vidare till Spargrisens.

      Bin drar helst på en blomma i taget. Finns det inte tillräckligt av den tycker de inte att det är mödan värt, så jag tror att de lämnar över pollineringen av mitt enda äppelträd till humlor och solitärbin.

      Gallring av frukt försökte jag faktiskt lite. Inte så att jag plockade bort kart, men när jag plockade under säsongen var jag noga med att gallra "klasarna" så att äpplena skulle få hänga fritt, och av samma anledning tog jag bort och kastade äpplen som ruttnat på trädet.

      Radera
  6. Jag har gjort på ditt sätt med grova grenar och det har blivit bra. Vattenskotten är det däremot problem med. Gjort som en trädgårdsmästare rekommenderat ett år. Fruktansvärt många vattenskott på hösten. Nästa år sågade jag av de knölar som kvastarna av vattenskott kommer från. Nya kvastar av vattenskott. Ett av träden underlät jag att beskära. Några av vattenskotten växte till sig och verkar att ha kvävt de övriga. Trädet ser bra ut! Detta var på gamla träd som inte varit beskurna på många år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig som är osäker på detta hade det känts så mycket bättre att ta över ett välskött träd än ett som har fått växa vilt i något decennium.

      Radera
  7. Är inte fjolårets skörd skrumpna nu? Eller menar du att du har infruset mos i frysen? Tycker du att äpple är lika gott som blåbär? Förr skrev du ju att blåbär var din hårdvaluta och att du delade med dig som tack för tjänster du fått av andra. Men det är ju både lättare och smidigare att plocka äpplen än blåbär ellerhur?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har både konserverat och fryst mos samt frysta äppelbitar så att jag borde klara hela sommaren.

      Nej, inget slår blåbär, men ett år som förra var det onekligt smidigt med äpplen. Jag kommer ändå plocka blåbär så att jag alltid har minst ett års konsumtion i frysen.

      Radera
  8. Efter tio års kamp med mitt äppelträd blev jag jätteglad när det slutligen producerade ett (1) äpple.

    Det smakade skit.

    En närmast religiös nedsågning, rotuppgrävning och uppeldning (förbjudet i Sverige idag, minns det!) följde.

    Nu enbart gräs/mossmatta och jag köper eventuella äpplen, men mest får jag av grannar som har för många att ta hand om. Jag ger tillbaka då o då med fiskar o svamp.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första året tror jag mitt äppelträd gav åtta äpplen, några av dem maskangripna. Året därpå flera hundra. Jag vet inte om det är världens godaste äpplen, men det är sorten "gratis" och det är min favoritsmak :-)

      Radera
    2. @JB kan inte låta bli att skratta av den målande beskrivningen! ETT äpple. Om den åtmindstone varit god.
      Men stor igenkänning, kämpar med ett träd här mer. Det ser i alla fall fint ut att titta på!

      Radera