tisdag 2 april 2024

Allt måste inte fixas

Kanske drar jag för stora växlar av en notis om nässpraysberoende, men jag tänker så här. Vi försöker skapa en värld utan problem och resultatet blir en värld som är allt annat än problemfri.


Heja Sverige, friskt humör – cykelhjälm och testat smör!

Den här gången gäller det sjukdom och det förvånar mig egentligen inte. Ni som jag har väl hört reklamen till leda: ”Har du rinnsnuva – köp X, har du torrhosta – köp Y!” När jag var liten fick jag lära mig att det inte fanns medicin mot förkylning. Man kan ta något som lindrar, kanske något slemlösande, äta kall glass eller dricka varmt te för att det ska kännas bättre, men en förkylning kommer inte att avbrytas vad du än stoppar i dig.

I detta fall verkar det dessutom kontraproduktivt eftersom överanvändning av nässpray kan ge nästäppa, som den beroende såklart behandlar med nässpray. Shoppingberoende, ätstörningar och annat kan ge samma effekt, att beteendet i sig triggar problem och så rullar det på i en ond cirkel.

Skulle det kunna vara så att grundproblemet (eller åtminstone en stor byggkloss) är att den moderna människan gör allt för att undvika obehag. Jag kommer att tänka på David Eberharts bok I trygghetsnarkomanernas land, som går ut på att vi alla riskerar att bli trygghetsnarkomaner på jakt efter ett vadderat och riskfritt liv, men är det vad vi egentligen vill ha och behöver? Det och nässpray.

25 kommentarer:

  1. Oj, den pilen träffade! Jag använde nässpray innan jag gick och la mig, ett sprut i varje näsborre, under 30 ar. Pa apoteket sa de alltid att du vet väl att du bara ska använda det under 10 dagar max. Jajamen, sa jag, utom en gang. Da kontrade jag med "sa 30 ar är inte bra da?". Apotekaren log och salde det till mig.
    För kanske fem ar sen upptäckte jag en saltvattensspray, dyr som tusan (hur kan saltvatten vara dyrt?), men vande mig snabbt av med den vanan. Numera använder jag nästan aldrig nässpray.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju bra att du kom undan. Själv hade jag nog inte vågat använda nässpray efter det nästan oavsett behov.

      Radera
    2. Det har bara varit nagra ggr när jag varit riktigt förkyld, för det är inte skönt att behöva sova halvsittande.
      /Annika

      Radera
    3. Nej, det håller jag med om. Jag har väldigt svårt att sova i annat än vågrätt läge.

      Radera
    4. Det går att tjäna pengar på mycket, även salt. Koksaltlösning som finns att köpa är väldigt lätt att göra själv och billigt. Det är användbart även till sårtvätt och säkert andra saker.
      Nässpray undviker jag men känner en som använder den som om han vore beroende. Jag tänker mer att det blir en slags ovana, ett skapat men inte ett kemiskt beroende. Men visst är de smarta de som säljer nässpray och huvudvärkstabletter, båda ger biverkningar som kan göra att folk tycker de behöver mer av samma (nästäppa->mer nässpray, huvudvärk->mer värktabletter).
      Som affärsidé är det ju förträffligt det måste jag ändå säga.
      /Annette

      Radera
    5. Saltvatten låter absolut billigt. Och visst är det smart att sälja saker som kräver mer av samma :-)

      Radera
    6. Annika, fundera på att köpa en nässköljningskanna. Jag har en Yogi NoseBuddy. Den har varit en livräddare många gånger. Följer inte instruktionerna 100%, det var lite för många steg med andning och positioner osv (det är en del av yoga). Men kannan och mätskeden för salt är ovärderliga. Ljummet vatten, en sked salt (tror det är ca 3 ml salt i omkring 2-3 dl vatten, har inte mätt dock). Använder den när jag lider av allergierna, lindrar extremt bra att skölja ur snoken innan man sover. Använde den även när jag hade covid, hjälpte något enormt. Den enda nässpray jag tar är någon steroidspray mot allergierna, annars svulnar halsen upp rejält.

      Radera
  2. Ja, visst är det lite underligt, det att Europa är experter på att fixa allt som inte måste fixas? Se bara på den gröna omställningen. Men på tal om trygghet så stämmer det uppenbarligen inte då hela Europa saknat försvar och istället litat på någon snäll farbror i Usa och att Ryssland förstås aldrig skulle bete sig som de alltid gjort.
    Mvh Investeren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon gång måste det ju funka :-)

      Radera
  3. David Eberhard är härligt provokativ, köprek på hans böcker!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är inte säker på att jag läst någon av dem faktiskt. Ska kolla om de finns på norska på mitt bibliotek.

      Radera
  4. Med någon dags fördröjning…din katt kan ha fått salmonella smittad av fåglar, självläkande. / C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, när hon ätit en fågel? Det är inte deras basföda, men det händer.

      Radera
  5. Använder nässpray vid absolut nödfall, varit förkyld senate veckan och tagit två gånger totalt tror jag under denna vecka. Men när det väl behövs är det absolut skönt att det finns...

    Generellt när det kommer till läkemedel mot förkylning så brukar jag tänka på att jag läste vid något tillfälle att skillnaden är att en obehandlad förkylning brukar gå över på ungefär sju dagar och en behandlad förkylning brukar gå över på ungefär en vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har aldrig upptäckt nyttan med nässpray, men det kanske var lika bäst så jag slipper beroendet.

      Bra liknelse, även om jag tycker att det brukar gå på 24 timmar eller ett dygn.

      Radera
    2. Förkylningar är verkligen enklast att bara vänta ut, förstår mig inte på den där rädslan som bottnar i att människan i välfärdssamhället vill ha en quick-fix för allt. Många läkemedel behövs och är bra när de används rätt men i exemplet vanlig 'hostmedicin' tycker jag de receptfria mest liknar saft i sirapsform. Det handlar om placeboeffekten som lindrar i sig, det roliga är att den fungerar lika bra oavsett om man tror att 'hostsirap' eller vatten hjälper.
      /Annette

      Radera
    3. Ja, några hostmediciner har man ju hunnit testa och jag tycker inte att de funkar bättre än halstabletter.

      Radera
  6. Dom som är så rädda för förkylningar och vill till varje pris undvika det har jag en lösning: bygg ett renrum av högsta klass och bosätt dig där.
    Filtreringen i rummet tar bort så gott som alla partiklar över 100 nanometer (0,1 mikrometer) vilket innebär de allra, allra flesta virus dvs förkylningar. Samt alla bakterier.
    Du kommer att tjänar multum när du slipper köpa nässpray ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det blir inte heller mycket till liv.

      Radera
  7. Just nässpray har jag börjat använda sedan några år tillbaka, barnvarianten funkar toppen och bara några dagar när nästäppan är som värst. Skönt att äntligen kunna sova ordentligt när man är förkyld.
    Men dedär med där med riskfritt liv, vill minnas att du inte ens vill cykla Sparo :D Tänk så mycket härliga upplevelser du kanske missar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Springer jag samma sträcka får jag dubbelt så många upplevelser genom att det tar dubbelt så lång tid.

      Radera
    2. Finns ett säkert medel mot nästäppa, förkylning etc. Dock ej för herr Sparo. Man häller fyra till fem cm cognac eller whiskey (båda av en billig sort) i ett dricksglas. Sedan fyller man upp med kokhett vatten till samma nivå och tillsätter socker så att det blir riktigt sött. Sedan sniffar man med näsan över glaset. Därefter dricker man ur det. Efter tre till fyra sådana kurer (glas) omedelbart efter varandra så somnar man. När man vaknar är nästäppan och förkylningen borta och har ersatts av huvudvärk. Då tar man en huvudvärkstablett och är inne i en god cirkel! 😃

      Radera
    3. Whisky har jag svårt för, men cognac kan jag absolut dricka (även om det var rätt länge sedan nu). Men lite som du är inne på handlar det väl mest om att bedöva sig medan man väntar på att bli frisk.

      Radera
  8. Nu blev det jobbigt, faktiskt varit nässpraysberoende under 6-8 år.

    Startade med att dottern började på lekis o drog hem all möjlig skit, hon blev bara sjuk någon dag då o då medan jag var risig konstant, ofta med genomtäppt kran som delmängd, får panikkänslor av att inte få luft normalt utan degenerera till en ”mouthbreather”.

    Det låter ju skitfånigt att bli beroende av nässpray, ger ju ingen kick alls.
    Men precis som du skriver, överdrivet användande ger långvarig nästäppa.

    Finns mycket värre saker av vara beroende av men jobbigt nog. Alltid måste man se till att ha en spray i byxfickan, det blir stora pengar i slutändan då flaskorna ej är billiga och åtgången var stor. Man kände sig som en mupp när man stod o tog nässpray i alla möjliga o omöjliga lägen.

    Jag blev av med mitt beroende när jag åkte dubbelsidig lunginflammation, först två veckor hemma då nässpray var det sista jag tänkte på o sedan en vecka inlagd på USÖ då antibiotikan jag fått inte bet, var tydligen mycoplasma som behövde bredspekrumbehandling. Sedan ett par veckor hemma innan lungorna började bli sig själva igen.

    En dryg månad utan nässpray var mer än nog för min snoks slemhinnor bli normala, och jag varken har eller kommer ta minsta lilla spray igen och idag är det ytterst sällan ”behovet” uppkommer.

    På ett sätt är det lite ödets ironi och ganska passande att det som räddade mig ur träsket (för jag kan inte klappa mig på axeln och säga att det var av egen viljestyrka) var att få uppleva långvarig o svår andnöd. ;-) Känns som en lektion.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jobbigt! Men bra att du kom ur det. Panik för att man inte kan andas har jag full förståelse för, det finns ju inget värre.

      Radera