måndag 22 april 2024

Idag blir det naket

Nej, det blir det inte, men det här tyckte jag var lite intressant och skojigt. Många frågar sig vad vi ska med AI till. Här är nog ett svar, att manipulera andras bilder och idka utpressning under hot om att publicera dem. Den utpressade kvinnan valde att måla över känsliga delar och lägga ut ”nakenbilderna” själv. Nu tror jag verkligen inte att de var äkta, men detta hade gått att göra även om de vore det.


OBS retuscherad! I verkligheten har jag mycket större biceps.

Det jag är nyfiken på är om någon verkligen betalar utpressare i det läget. Kravet på Anni var femtiotusen dollar! Hade de krävt 50 dollar hade det åtminstone blivit mer begripligt. Själv hade jag inte betalt 50 spänn om de så hade haft äkta nakenbilder på mig!

Till saken hör ju att den här typen av utpressning aldrig går att komma undan. Även om hon hade betalt den svindlande summan 50000 dollar, över en halv miljon svenska kronor, hade de såklart inte nöjt sig med det. Det är av den anledningen utpressare brukar börja på en lägre nivå, men dessa pangade på med jättesummor direkt.

Nåväl, kanske är det här fördelen med ny teknik, att den håller på att bli så bra att det är omöjligt att veta vad som är äkta och inte, och då kan ju allt viftas bort som fejk och fusk. Hittar ni några logiska fel i mitt resonemang kommer jag för övrigt hävda att hela den här texten är AI-genererad, så skyll på programmeraren.

14 kommentarer:

  1. Det låter så osannolikt att någon skulle betala en halv miljon för några fejkade bilder som nästan vem som helst kan göra. Man börjar nästan tro att de är äkta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte kommentera någons utseende, men vid en snabb jämförelse i reportaget tror jag inte det.

      Radera
  2. Det enda som oroar mig med deep-fakes är när kriminella som "fastnat" på bild/film eller ljudupptagningar börjar frikännas i domstol då det inte kan påvisas vara utan rimligt tvivel att bevismaterialet är förfalskat...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut en risk. Eller att någon världsledare startar världskrig genom att luras av manipulerade bilder.

      Radera
    2. Är det någon specifik världsledare du tänker på, eller bara allmänt?

      Radera
    3. Nej, det var faktiskt helt förutsättningslöst. Någon med tillgång till kärnvapen som får "bevis" för att någon annan inlett en attack mot landet och så är bollen i rullning.

      Radera
  3. Jag börjar tro att vi närmar oss, eller redan är förbi, den punkt då man absolut inte ska tro något man ser via någon form av digitalt medium.

    Konsekvenserna blir intressanta att se, som anonym ovan skriver är rättssystemet definitivt en utsatt sektor.

    Jag skulle tro att det inom något eller några år dessutom är omöjligt att avgöra om den andra parten i ett telefonsamtal är mänsklig eller inte, vilket möjligen gör muntliga avtal lite knepiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte säga att jag ser fram emot något av detta.

      Radera
  4. Garanterat ett PR-trick från Anni själv för att få till sig massor av följare. Well done.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag väldigt svårt att tro.

      Radera
  5. Skall det släppas några nakenbilder på mig så hoppas jag både för er och för min egen skull att förövarna åtminstone touchar upp dem lite. Förstorar där det behövs och drar åt där det behövs. Helst vill jag naturligtvis inte alls hamna på bild på nätet men skulle inte heller betala en spänn i utpressningspengar för att slippa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte att de verkade ha gjort det i detta fall. Hade jag varit som henne hade jag krävt att de skulle skicka bilden till hela telefonboken :-)

      Radera
    2. Blir lite sugen på att lägga upp deep fakes på mig själv! Självklart betydligt mer muskulös och välhängd! Det kommer garanterat att vara framtiden för alla som hänger på Tinder etc. Ännu mer fejk än vad det redan är. Inte direkt avundssjuk på de som ska behöva vada genom det träsket. Kanske kan det leda till att folk börjar lägga sina skärmar åt sidan? När allt bara är fejk ändå.

      Radera
    3. Du kan ha rätt i det. Till slut blir äkthet väldigt exklusivt.

      Radera