fredag 12 april 2024

Alkoholfritt

Jag dricker allt mer sällan alkohol. Det är inget religiöst utan handlar om att jag tycker att det är praktiskt att kunna köra bil och så ogillar jag huvudvärk och illamående. Det här är inget problem. Det finns alltid ett alkoholfritt alternativ, kranvatten om inte annat.

Men människor har en tendens att krångla till saker. Nu berättar Systembolaget att de åttadubblat sin försäljning av alkoholfria drycker. Jag har provat både alkoholfritt öl och vin. Öl är jag inte förtjust i oavsett alkoholhalt så det kan jag inte recensera, men det alkoholfria vinet har inte varit bättre än matbutikernas druvjuice.

Fast till ett helt annat pris! Alkoholfri öl finns på Systemet från 35 kr litern, alkoholfritt vin från 80 kr. Juice kan du hitta från en tia litern i mataffären, så även där blir det en åttadubbling. Den mest fascinerande drycken i statens butik måste ändå vara alkoholfri snaps. Den kostar 200 kr litern och själva idén med snaps är väl att få ner stora mängder alkohol på kort tid. Den alkoholfria varianten innehåller chili för att bränna i halsen. Jag hade hellre slagit mig själv i huvudet med en träklubba.

Men även alkoholfritt vin känns som en dålig idé. Är vi verkligen beredda att betala dyra pengar för att de alkoholfria alternativen ska se ut som äkta vara? Jag är inte det, och något annat skäl att köpa det ser jag inte.

45 kommentarer:

  1. Såg att det fanns alkoholfri rom på bolaget senast jag var inne där.

    Är inte alkoholen själv poängen med starksprit?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde faktiskt det. Nu kommer säkert någon whiskeyälskare protestera, men ingen kommer lyckas att övertyga mig om att det inte alltid finns godare alkoholfria alternativ till alla typer av starksprit.

      Radera
    2. Jag är whiskyälskare. De aloholfria alternativen är vidriga, dyra och korta utgångsdatum.

      Tror marknaden är alkoholfria drinkar

      Radera
    3. Jag tänker att särskilt drinkar är lätt att göra alkoholfria alternativ av produkter som finns i matbutik. På det sättet är säkert alkoholfri snaps lite bökigare, för att inte tala om alkoholfri whisky, om det finns.

      Radera
  2. Jag dricker ingen alkohol alls, och ibland när jag är bortbjuden så har värdfolket gjort sig besväret att införskaffa kul alkoholfria drycker, och det uppskattar jag. De alkoholfria vinerna är trista, men jag har blivit bjuden på torr blåbärsmust, en sorts yuzu-läsk som inte var så söt och även päronmust. Många av dryckerna har en komplex smak som funkar bra med maten, och det känns lite mer festligt än kranvatten. Den alkoholfria snapsen är mest en gimmickpryl som folk bjuder gravida på när de har kräftskiva, och den funkar i ett socialt kontext - alla får något i glaset för att sjunga snapsvisor. Själv är jag glad för att spara både pengar och tid (slipper bakis) genom att avstå, och jag sparar dessutom in migränanfall, vilket är värt mest av allt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att de fixar fram blåbärsmust är en fin gest, men då är det nästan lika tydligt som kranvatten att du dricker alkoholfritt. Vilket såklart är helt okej.

      Jag hade hellre förbjudit fenomenet snapsvisa eftersom man nästan måste vara full för att inte skämmas när man ska sjunga dessa nödrim.

      Hade jag fått idén att sluta dricka för att slippa migrän (och det hade lyckats) hade det definitivt varit värt det för jag led rätt mycket av migrän när jag var 20-30. Sedan uteslöt jag natriumglutamat istället och blev i princip symptomfri över en dag, men det är inte säkert att det funkar för alla.

      Radera
    2. Här skall du få en lite bättre snapsvisa att sjunga:
      ”Den protandriska hermafroditens kärlekssång”. Mel: Blinka lilla stjärna.
      Ack min sköna, vänd på dig,
      Jag är väldigt tänd på dig!
      Du, som förut var min broder,
      skall åt mina barn bli moder.
      Själv kan jag, om allt står ni,
      Kanske deras moster bli.

      Jag förmodar att det inte finns så många zoologer på bloggen så ni får googla på protandrisk.


      P

      Radera
    3. Modern touch på slutet :-)

      Radera
  3. Det vill till att ta till tidsperdioder så att resultatet ser spektakulärt ut: 25år. Något annat som har liknande eller större ökning: försäljning av smartphones, netflixabonnemang och antalet facebook-konton. Utbudet av annat än alkoholdrycker på systembolaget för 25 år sedan var ju ytterst sparsamt, de försökte sig väl på att sälja vatten och kolsyrat vatten, tror inte det var några s.k. kioskvältare direkt.

    Alkoholfri öl kostar lika mycket som vanlig öl, dvs starköl, så här förstår man ju att "handeln" gärna säljer denna sort istället för det som har funnits mycket länge i Sverige: lättöl. Lättölen kostar nu sådär 15 kr litern, tidigare när den såldes i volym var den avsevärt mycket billigare - och affärerna hade ofta just lättöl som lockvara. Det drog kunder helt enkelt. Så smart att gå från en lockvara som man hade inga eller mycket låga marginaler på till en vara som man har mycket bra marginaler på. Det är enkelt att förstå varför alkoholfri öl har hylla efter hylla i den vanliga mataffären.

    Alholfri snaps är ett genidrag - ungefär som när man sålde frisk luft på burk...

    SvaraRadera
    Svar
    1. 23 år, men visst är det lång tid. Jag skulle dock tro att den största delen av ökningen skett de senaste tio åren.

      Spontant känns frisk luft på burk som en mer intressant produkt :-)

      Radera
  4. Alkoholfri snaps, den såg man inte komma.
    Har man husdjur, som jag, är det inte aktuellt med alkohol alls för man vet ju inte om eller när man kan behöva köra till veterinär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Detsamma borde gälla när man har barn. Men det kan ju tänkas att det går att ta taxi eller få en granne till att köra till veterinären, det går inte att planera för exakt allt.

      Radera
  5. Näst intill nykterist, ett glas Sherry eller Baileys några gånger om året kan vara gott. Var ute vid ett festligt tillfälle och åt, råkade beställa en flaska alkoholfritt vin utan en tanke på att det skulle kunna kosta 500 spänn, tycker att det var svindlande. Hur har folk råd att dricka som de gör med eller utan alkohol, det är ju inte värt pengarna./M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har också svårt att tänka mig en dryck värd 500 kr.

      Radera
  6. Mojito går att fixa till med rätt smak eller vilken annan frukt man vill. Finns att köpa blandningskit och så mossar man i myntabladen och lägger i äkta fint rörsocker som får ligga och marinera på botten tillsammans med de guppande isbitarna. Detsamma gäller drinkar som man kan få till väldigt bra eller kanske mer ekonomiskt. Jag gillar passionsdrycken som finns på cirkusrestaurangen som alla känner till och där smakar båda samma. Så jag tar alkoholfri för halva priset. Normalt sätt smakar det mesta som görs om till alkoholfritt skit men ibland får hjärncellerna en kick av det abnormala i det sammanhanget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som ett väldigt krångligt sätt att framställa dryck :-)

      Radera
  7. I min enfald så trodde jag att alkoholmonopolet skulle just sälja alkoholhaltiga drycker för att på något magiskt sätt skydda våra barn. Men snart blir det väl som vilket ICA Nära som helst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en annan aspekt på det, om Systembolaget verkligen ska hålla på med sånt. Att Ica inte börjar sälja alkoholfritt vin tror jag är att för att det är svårt att få lönsamhet i det. Åtminstone tror jag det, men de kanske redan har en en hylla med alkoholfritt vin och öl (men knappast alkoholfri snaps).

      Radera
    2. ICA säljer redan alkoholfritt vin

      Radera
    3. Jaså, de har det? Är det skitdyrt där med?

      Radera
    4. Ja, alkoholfritt vin och öl finns. "Snapzz" (veganskt alkoholfritt språk) har jag dock inte sett. Utbudet på lidl har varit superbt, men i lågkonjunkturens tecken så har de nog fått minska sortimentet.

      Radera
    5. Nu ser jag att Willys (som till skillnad från Lidl har den goda smaken att redovisa sina priser på nätet) säljer alkoholfria matlagningsviner från 119 kr/liter! Det där med lågkonjunktur verkar det inte vara så mycket med :-)

      Radera
  8. Har dålig koll på vuxendrycker, men är inte poängen med i alla fall alkoholfritt vin att man gillar smaken men ogillar alkoholen? De kostar väl lika mkt att tillverka vin oavsett tänker jag.
    Alkoholfri snapps känns konstigare, finns det någon som gillar den smaken?
    Oavsett så välkomnar jag allt som har med minskad alkoholkonsumtion att göra, kostnaden är sekundär i detta fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De alkoholfria viner jag druckit har smakat mer som druvjuice jag lika gärna kan köpa i matbutiken. Möjligt att de lagras på ekfat i åratal, men den smaken snappar i alla fall inte jag upp.

      Jag har också väldigt svårt att se vem som vill ha smaken av snaps utan att få yrseln och/eller modet som kommer med alkoholvarianten.

      Radera
    2. Allt vin jag någonsin smakat på smakar likadant, surt, så druvjuice låter som jämförelse delikat.

      Radera
    3. Då gillar du inte smaken av vin överhuvudtaget. Jag kan relatera - jag känner precis så inför öl.

      Radera
  9. Har också i stort sett slutat med alkohol, mest för att jag tycker att jag blivit allt mer bakis med åren.

    De alkoholfria alternativen smakar inget vidare, och jag ser inte riktigt poängen med dem.

    Vill man festa loss utan alkohol är granatäppeljuice mycket bättre och godare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Som ung kunde jag festa flera dagar på raken. Nu kan jag bli sjuk i flera dagar utan att ha varit särskilt berusad under kvällen jag drack. Det är väldigt sällan jag tycker att det är värt det.

      Radera
  10. Köper du aldrig brännvin? Är du för snål och gör ditt eget ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inte förtjust i smaken. Och numera inte heller effekterna dagen efter.

      Radera
  11. @anonym har du helt missat vad bloggen handlar om :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon läser sitt första inlägg här idag, men jag tycker väl att fösta stycket i texten förklarar mitt förhållande till alkohol ganska bra.

      Radera
  12. Vad menar du, sitta i en stuga i Norge och uggla och odla lite morötter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Uppenbarligen ändå värd ditt intresse. Det tar jag som en komplimang.

      Radera
    2. Hellre det än att sitta i en lägenhet i Stockholm, och se landet gå under.

      Radera
  13. I ungdomen blev det en del festande, 17-22 ungefär. På Universitetet blev det en del festande men betydligt mindre frekvent, kanske en gång i månaden. Nu kan det gå ett halvår eller mer mellan gångerna och då är det inte ens värt namnet fest.

    Men en kall öl är gott efter gräsklippning i solskenet eller efter bastun ute på altanen i kvällsmörkret. Ett glas rött till det nygrillade, ett glas Chardonnay till den nyrökta laxen, lite Whisky framför kaminen. Det är oxå gott.

    Ibland blir det av. Men inte är det ofta numera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Whisky tycker jag funkar bäst som fläckborttagningsmedel :-)

      Radera
  14. Vi har borrat nytt vatten och jag är så lycklig över vårt goda vatten, det är ren lyx! Och då det kostar en del är det bara att njuta för fulla muggar! Whiskey är väl sårtvätt... luktar gammal skosula av läder.... fniss. Alkoholfri öl är ju inget jag funderat på... lika lite som vegetariskt bacon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott vatten i brunnen är verkligen lyx. Jag har testat motsatsen också och haft vatten som knappt varit tjänligt att dricka.

      Jag ogillar öl i allmänhet, men faktiskt tycker jag att det generellt blir godare (mindre dåligt) ju mer alkohol det är.

      Radera
  15. Mina föräldrar köpte alkoholfri snaps i såna där småflaskor. Sedan ville de att jag skulle prova. Jag dricker inte ens riktig snaps. Helt meningslöst, både äckligt och inte ens någon alkohol i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag kan ana hur dyrt det blir om man köper det i småflaskor. Snackar vi ett literpris över tusenlappen? Huvva!

      Radera
  16. Enda jag eventuellt kan gilla är alkoholfri öl, den kan smaka ok. Men då finns ju alltid 2.8or i affären. Kan inte tänka mig att man ej skulle vara körbar ett par timmar efter att ha druckit den.

    Annars är jag märkligt ok med alkoholmonopolet, även om jag ej är för det. Men ser större väderkvarnar att slåss mot.
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom det inte drabbar mig är jag också okej med det. Eller rättare sagt, det har både för- och nackdelar.

      Radera
  17. Verkar som om systemet är öppna för det mesta. Föreslår att de börjar sälja hembränt med olika procents finkelinblandning. Naturligtvis dyrare ju högre finkelhalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ser fram emot att läsa beskrivningarna på hyllkanten. "Tydlig smak av jord och finkel, samt en touch av aceton."

      Radera