söndag 28 april 2024

Snuskig marknadsföring

Jag är ganska ointresserad av musik. En av de kanske allra sämsta genrerna i mina öron är epadunk och en av de sämsta artisterna där är Fröken Snusk, så nu tänkte jag blogga om henne.

För nu handlar det inte om musik utan om hur man skapar en hype kring sig själv. Fröken Snusk är en hemlig karaktär som inte gått ut offentligt med sin riktiga identitet. Jag antar att den läckt ut ungefär som Dr Bombay på sin tid, men hemligheten i sig är en del av marknadsföringen. Det och att skapa skandaler.

Och det är något som Fröken Snusk är bra på. Hon är lite som Hollywoodfrun Gunilla Persson. Trots att jag inte sett en minut av Perssons program (eller hört en minut av Snusks musik) och är helt ointresserad så vet jag en massa. I Fröken Snusks fall vet jag t ex att hennes manager heter Rasmus Gozzi.

Varför vet jag det? För att jag scrollar svenska nättidningar och de hela tiden skapar rubriker där. Väldigt sällan handlar de om musiken. Här är några exempel:

Fröken Snusk-låtar bortplockade från Spotify

Fröken Snusk tillbaka på Spotify

Därför försvann Fröken Snusks låtar från Spotify

(spoiler: Gozzi/Snusk verkade ha manipulerat statistiken och Spotify ser helst att de själva är ensamma om den grejen.)

Ljungby kommun polisanmäler Fröken Snusk

Oscar pekas ut som låtskrivare till Fröken Snusks hit

Fröken Snusk stod inte som låtskrivare: En felregistrering

Fröken Snusk blev antastad under genrepet

Jag hade kunnat fylla en sida till, men jag tror att det räcker. Upplägget verkar nästan alltid vara att de gör något som kan reta någon annan, får tidningarna att skriva om det och då söka upp den person, kommun eller annan som blivit eller kommer att bli uppretad. Därefter kan Snusk/Gozzi komma med en reaktion och få en rubrik till.

Senast i raden av lyckade PR-kampanjer var mot elsparkcykelföretaget Voi. I en otroligt fånig text sjunger artisten att hon åker berusad på en av företagets sparkcyklar. Företagets kommunikationschef Sofie Cederberg som kryssar varenda ruta för stereotypen av sur HR-tant gör klart att hon saknar humor och är kränkt, vilket Fröken Snusks tilltänkta publik naturligtvis tycker är skitkul.

Och det verkar som att varenda tidning skriver om denna konflikt. Statsmedia SR, SVT och TV4, affärstidningarna DI och Breakit, skvallerpressen Resumé och Expressen och till och med Norges största tidning Verdens Gang. I några av artiklarna får producenten Rasmus Gozzi frågan om de hade gjort låten ifall de vetat vilka reaktioner de skulle få. Jag är förvånad att han lyckas hålla sig för skratt, den här reklamen går knappt att köpa för pengar. Och nu har han lurat mig att för första gången skriva om epadunk på Sparo, förhoppningsvis också sista gången.

22 kommentarer:

  1. Och nu blev det ännu mer uppmärksamhet :)
    Har heller aldrig hört någon låt så jag förmodar att hon inte är särskilt bra. Däremot har jag sett bilder på den där supersizade fittmössan åtskilliga gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är antagligen inte mer komplicerat än att du är 20+ och inte kör A-traktor.

      Radera
  2. Ett så totalt oväntat ämnet att jag misstänker att Sparo blivit kontaktar av skivbolaget för ett samarbete. (All publicitet är ju som sagt bra publicitet)
    ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha! Det hade varit välkommet. Kanske borde jag kontakta dem nu och erbjuda tre inlägg till i utbyte mot ett furstligt honorar.

      Jag är själv förvånad, men är det nyhetstorka så är det.

      Radera
    2. Ja jag hoppas verkligen du blir rejält kompenserade! Och det kan det väl vara värt för oss läsare att stå ut med ett såpass udda inlägg. Med tanke på att din blogg alltid leverer, (att du postar nått varje dag är halva nöjet att följa din blogg).

      Radera
    3. Jag är osäker på hur många läsare som skulle följa med på det tåget. Så fort jag gör ett sponsrat inlägg börjar det muttras i leden :-)

      Radera
  3. Inte hört en sekund av hennes musik, och så ska det fortsätta.. inget kan ersätta Eddie Medusa..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eleganten från vidderna :-) Även aktiv i konsumentfrågor:
      https://www.youtube.com/watch?v=6-8bOQH3S14

      Radera
    2. Eddie Meduza gjorde även "streaming" innan internet ens fanns.
      https://www.youtube.com/watch?v=XN0LZtplUgY

      Tom-Hjördis

      Radera
    3. Ser i kommentarsfältet att någon föreslår att de skulle byta ut "Den stora älgvandringen" mot Meduza som går runt och skriker. Ingen dum idé!

      Radera
  4. Dagens tidningar lever på att publicera skit. Klart de är glada över skit att skriva om. De har ju krav på sig att få ut ett antal artiklar per dag. Tom på ekonomimedia som DI blir rubrikerna allt mer korkade. Till den grad man slutar läsa uppenbarligen.
    Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir ju lätt att skriva när aktörerna själva skapar nyheten och tipsar. Till slut kan de nästan bara kopiera ett par Instagraminlägg.

      Radera
  5. Och varför skulle de publicera kvalitetsartiklar om relevanta ting? Staten har ju tvingat oss att via skatten ge dem enorma bidrag. Enklast inte göra ett vettigt jobb då?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yrkesstolthet, men har man sådan börjar man antagligen inte på någon av de upprabblade medierna.

      Radera
  6. Jag gillar epadunk.

    Vad sjunger Sparo i duschen? "Snubben trodde han va cool, för han hade en pistol!" av Latin Kings eller "Ungar röker braj utanför fritidsgården. Tjackisen står och dyrkar nåt av låsen. Polarns' mamma gömmer systembolagspåsen" av Kartellen eller "Om jag målar en slibbig kuk, tro då inte att jag är sjuk. Jag är konstnär och målar vad jag vill. Om jag sover till klockan två, är väl inget att klaga på" av Eddie Meduza?

    Tom-Hjördis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag sjunger inte i duschen, jag duschar. Av förslagen är det bara den första jag känner till, men jag skulle ändå inte klara att sjunga mer än 2-3 strofer från sagda alster.

      Radera
  7. VD: verkar också vara en så kallad bajsnödig tönt. Håller 100% på snuskfröken här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kanske det var lika bra att de lät HR-tanten föra företagets talan då.

      Radera
  8. Jag vet inte om du missat det men Fröken och hennes "manager" tycks ha anställt en "övermanager" i form av killen som var VD för avlistade bolaget Newton Nordic. Det kan väl bara bli succé då tänker jag? ;)

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hade jag helt missat. Märkligt, de verkade klara sig fint utan att dela pengarna på fler personer. Men kanske ska han hjälpa till att skriva låttexter.

      Radera
    2. Haha! Ja kanske är han bättre på det än att driva börsbolag? Kan väl knappast bli sämre iaf.

      Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

      Radera
    3. Den här Voi-texten hade definitivt plats för förbättring.

      Radera