onsdag 3 april 2024

Tjäna pengar som angivare

En ny parkerings-app ger bonus till den som tipsar p-lisorna om en felparkerad bil om det leder till en bot. Hur mycket man kan tjäna framgår inte av reportaget eller app-beskrivningen, men jag antar att det är tillräckligt för att göra det mödan värt.

Det här retar upp folk i sociala medier där de kallar detta för en angiveri-app. Det kan man säga, men jag hade inte haft några moraliska aspekter på att sälja ut en mottrafikant som parkerat fel. Så sent som i förra veckan hade jag gärna tipsat p-bolaget gratis när ett par friska ynglingar hoppade ur sin BMW på handikapplatsen utanför Biltema.

Mitt problem med parkering i städer är istället att det ofta är så krångligt att jag hellre parkerar gratis flera kilometer därifrån och går, inte för pengarnas skull utan för att slippa ladda ner ännu en app och invänta att den ska funka. Om beloppen är skäliga hade jag glatt betalat om jag hade fått dra mitt bankkort, eller ännu hellre stoppa pengar i automaten.

Det kan man inte längre, det är appar överallt, till synes en ny för varje parkering. Så innan jag åker hemifrån kollar jag upp vart jag kan parkera gratis, ofta utanför en mindre central butik. När jag reser till Sverige har jag upptäckt att det hör till ovanligheterna att automatiska avläsare i parkeringshus kan läsa norska nummerskyltar, och kan de inte det står jag gratis hur länge jag vill. Jag skäms inte för det heller. Någon gång ska man väl ha nytta av att teknik inte funkar. 

17 kommentarer:

  1. Haha, det gör du rätt i. Jag köpte en ny telefon för nagot ar sen när Whatsapp slutade funka pa min gamla, ett par tusingar är det värt för att halla kontakt med vänner runt om i världen. Det första jag gör är att deleta alla förinstallerade appar som gar och sen installera Whatsapp sa att jag kan köra den appen pa datorn. Jag skulle vara helt lost i Sverige, eftersom jag sällan använder min telefon. Tacka vet jag automater där man fortfarande kan betala med mynt, samt att kunna betala kontant i butikerna. Haller tummarna att det fortsätter funka i min livstid.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller också tummarna för det, men tror inte mycket på det även om det precis lagstadgats att norska butiker måste erbjuda kunderna att betala med pengar.

      Radera
  2. Jag tror att det finns en hel del människor som gärna anger felparkerare helt utan ersättning.

    Sådan där automatisk avläsning kan vara lite lurig. En kollegas skylt blev avläst vid inpassage men lyckades tydligen undkomma vid utfart. Vilket renderade i en massa jobb för att slippa betala en parkeringsavgift som ej nyttjats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del felparkeringar skulle jag definitivt anmäla gratis, som felaktiga handikapparkeringar eller när man hindrar ambulans och brandkår.

      Det har aldrig drabbat mig, men det låter läskigt.

      Radera
  3. Jag läste om det 1 april och antog att det var ett aprilskämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också tanken så jag kollade appen och läste om företaget för att vara säker på att det var på riktigt. Och när nyheten fortfarande står kvar 3 april känner jag mig säker.

      Radera
  4. Don’t do the crime,
    if you can’t pay the fine.

    Tolv poäng till dig som kan berätta vilken tv-serie jag inspirerats av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men var det inte "if you can't do the time"?

      Radera
    2. https://www.youtube.com/watch?v=5HNWhVXcjV8

      Radera
    3. Där fick jag det till att jag hade rätt, vid 0.21.

      Radera
  5. Man kan dela in felparkerare i två grupper: de som parkerat fel och de som parkerat "rätt" men inte betalat/betalat för lite. Den förstnämnda gruppen hade jag gärna anmält.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskilt om de är i vägen eller om anledningen att de står just där är lathet. När jag bodde i höghus hade jag grannar som hade en betald p-plats hundra meter bort, men ändå stod utanför porten i timtal.

      Radera
  6. Skulle gärna jobba prestationsbaserat med att ge böter till elsparkcyklar som står olämpligt till, dvs på vilken yta det vara månde som är avsedd för gående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag träffade en tjej som jobbade som väktare. De hade tidigare fått lappa bilar, men blivit av med den uppgiften och det led hon av eftersom hon tyckte att det var skitkul att lappa bilar för idioter.

      Radera
  7. Kanske Sverige rent av borde ha en angiveriapp för bidragsfusk? Inte det, utgifterna ska flöda helt okontrollerat.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter som en bra idé, men jag undrar om staten kan/får betala ut hittelön till den som hittar bidragsfusk.

      Radera