torsdag 30 maj 2024

Betalningsstörningar igen

Kanske hänger det ihop lite med att jag gillar kontanter och vill se dem överleva, men jag tycker mig allt oftare se rubriker som ”Kortbetalning nere”. Denna gång är det på Coop där man under några timmar inte kunde betala med kort, men:

Butikerna är öppna och vi har möjlighet att ta andra betalsätt, som kontanter och Swish, där det finns, skriver Katinka Palmgren, pressekreterare på Coop i en skriftlig kommentar.


En sak är att det ska finnas kontanthantering i butiken, en annan är att kunderna ska ha cash. När butikerna inte velat ta emot kontanter har man försökt att avvänja sina kunder med pengar. Varje gång jag bloggar om ämnet är det några som svarar att de inte använt kontanter på länge. En del är nästan lite stolta över det, andra har dåligt samvete och skriver att ”man borde handla kontant, men det är så smidigt att dra kortet”.

Samhället i stort – alltså vi – står dåligt rustade när datahaverier hindrar oss att handla på andra sätt än kontant. På samma sätt som livet flyter dåligt när vi blir av med strömmen eller internet. Jag tycker att staten borde främja och uppmuntra oss till hållbara lösningar som kontanthandel och vedeldning, eller åtminstone sluta att genom lagar och regler jävlas med oss som försöker hålla flera möjligheter öppna.

Det slutliga ansvaret är dock vårt. Du och jag måste fixa våra liv även när allt vi är vana vid ska funka inte gör det. Störningen på Coop var inte den sista, det kan vi åtminstone utgå ifrån vad vi än tror om framtiden.

26 kommentarer:

  1. Haha, "dra kortet". Jag undrar om det inte var ännu längre sen jag drog ett kort på det gamla klassiska sättet än vad det var jag använde kontanter.

    /FattigApan från en annan dator

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visar vilken stor grej det är för mig att "dra kortet", eller för den delen "blippa kortet".

      Radera
  2. Var det inte Systembolaget i hela landet som inte kunde ta emot kortbetalningar i lördags?

    Snacka om katastrof. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då hade det nog varit landssorg :-)

      Radera
  3. Jag sällar mig till skaran som tycker att 'cash is king' och betalar alltid kontant. Jag gar till bankomaten nagra ganger om aret och tar ut en försvarlig summa som räcker ett bra tag. Räkningar gar förstas över internet, men allting annat köps med kontanter. Som tur är funkar det fortfarande där jag bor, men även här märker jag att allt fler blippar korten. Tänk vad jag kommer att bli populär när systemen slutar funka ;).
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kommer avundsjukan komma fram från "blippmaffian".

      Radera
    2. Ärligt talat har man inte...om inte 100...men nära på... koll på sina pengar när man betalar kontant!?
      Betalar man med kort, så kommer alla de "roliga överraskningarna" i slutet av månaden. Alltså inte så kul.

      Radera
    3. Nu har jag i och för sig bara använt betalkort, inte kreditkort, men jag matar in min ekonomi i Excel varje dag så det problemet har jag inte oavsett.

      Radera
  4. Jag tror inte det främsta hotet från Ryssland är främst miltärt, utan främst. från Ryska hackergrupper som försöker förstöra svensk infrastruktur. Då är bla kontanter väldigt viktigt som betalningsmedel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Digitaliseringen gör oss onekligen bräckliga på ett nytt sätt.

      Radera
  5. Hej!Jag gillar kontanter, men jag har slutat använda kontanter för att minska rånrisken då jag har så lite av värde som möjligt på mig och jag vill inte heller bli utsedd som ett rånoffer om de som vill råna folk spanar vid bankomaterna.Även mobilen lämnar jag hemma i 99,99% av tillfällena som jag rör mig ute i samhället.Det är bara när jag åker buss som jag har med mig mobilen för att betala för bussbiljetten med mobilen.När jag använder mitt kreditkort så har jag brytdatum den 15 i månaden så alla större inköp brukar jag göra den 16,17,18,19 eller 20 i månaden för då behöver jag inte betala pengar för det innan det automatiskt dras från mitt bankkonto den sista i nästkommande månad och då har jag redan hunnit få in nya pengar från tre olika försäkringsbolag som betalar ut pengar från mina pensionsförsäkringar den 22,23 och den 25 i varje månad.Detta innebär att jag "lånar pengar nästan gratis"Jag har för mig att kortet har en avgift på 360 kr/år vilket är 30 kr/månad.Dessa 30 kr/månad tjänar jag in flera gånger om när jag istället låter de pengarna som jag skulle betalat kontant "idag" får arbeta för mig på börsen i ca 40-45 dagar innan jag behöver betala för mitt inköp "idag".Ett köp på t.ex 10000 kr blir istället med en investering på 10000 kr på börsen i mitt månadsutbetalande basinnehav ca 63 kr/månad eller någonstans mellan 84-94,5 kr om vi räknar med en utdelning på 2,1 kr per dag under 40-45 dagar.Det är en rolig "sport" för mig som jag gillar att ägna mig åt genom att jag bokar massage, tandläkaren, optikern, köpa ny mobil, köpa ny dator och annat som är lite dyrare än vardagsutgifter som mat är.Dessa inköpen gör jag den 16 i månaden eller senare.Givetvis så storhandlar jag även den 16,17,18,19 eller den 20 i månaden när min lokala ICA-Kvantum erbjuder mig 5% i storköpsrabatt när jag köper för mer än 500 kr.(På tisdagar och onsdagar har de 5% i rabatt för alla ålderspensionärer som är 65 år eller äldre för då är det mindre av andra kunder i butiken som oftast handlar på fredagar och lördagar med trängsel både på parkeringen och inne i butiken så jag handlar aldrig på fredagar, lördagar eller på söndagar.Denna 5% rabatten kommer jag givetvis att utnyttja varje gång när jag behöver handla när jag blir 65 år.)Det är roligt att hela tiden använda mina pengar "lite smartare" och avgöra när jag betalar för mina utgifter "lite smartare" än alla andra för att på så sätt tjäna mer pengar på mina pengar.Jag har bra koll på hur mycket som jag handlar för och så länge som jag håller mig under 20000-25000 kr i inköp under en månad så är det lugnt för då låter jag bara mitt månadssparande istället gå till att betala för det som jag har köpt innan det skall dras från mitt bankkonto den sista i den innevarande månaden.Detta med ett högt sparande är inget självändamål för vill jag köpa något så gör jag det.Pengar är till för att användas för vad är det för mening med att vara "rikast på kyrkogården" när man har lämnat jordelivet?!Ha en trevlig dag och lycka till med era investeringar på börsen oavsett vilken strategi ni använder er av och oavsett hur ni väljer att använda era pengar till spara, slösa eller någonting lagom mitt emellan att bara spara alla sina pengar och att bara spendera alla sina pengar.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du dyker plötsligt upp med långa inlägg överallt och på alla ekonomibloggar, Peter.

      Radera
    2. Det är ju svårt att veta varför man utsätts för ett brottsförsök, men det där med spanare vid bankomaten känns ändå rätt osannolikt för mig, om man inte tar ut stora summor sent på kvällen i ett skumt område.

      Radera
  6. Känns tämligen meningslöst att kämpa för kontanter. De flesta köp jag själv gör sker via webben, coh då måste man betala med kort eller genom banköverföring. Senast handlade jag en del antikviteter via Uppsala Auktionskammares webaktion tis-ons denna vecka, och då betalar man ju fakturan direkt via deras websida. Förstår inte hur jag skulle kunna betala kontant? Ta tåget till Uppsala?
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv tycker jag att det är en av de viktigaste striderna i västvärlden i modern tid, men det är såklart tillåtet att inte hålla med.

      Jag tror att ingen menar att allt ska handlas kontant eller att det inte ska vara tillåtet att betala digitalt. Jag vill bara behålla rätten att för egen del handla kontant i fysiska butiker eller lämna över och ta emot kontanter från vänner och bekanta. Kort sagt, att kontanter ska få finnas kvar.

      Radera
  7. När det är stopp på dyr-konsum så går man till ICA-för-rika istället ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Till och med i ghettots Netto
      ser man ett och annat pretto,
      men på Lidl
      är vi allesammans lika."

      Radera
  8. Lidl är bästa butiken, men kan stå ut med Coop X:-tra då det är bästa alternativet i min kommun.

    Jag har efter lång startsträcka en femhundring i plånboken vilket räcker till en hel del nödvändigt. Under studietidens bankstrejk var en femtiolapp skillnaden mellan makaroner o ketchup eller inget. För stolt för att låna en av klasskompisar varav alla fortfarande bodde hemma. Kan själv. Skolmaten smakade plötsligt bra.

    Det man krisar med först är väl vatten, mat och nödvändiga artiklar, som det berömda toalettpappret. Det har jag ständigt på lager för en hyfsat lång horisont.

    Därav tvekar jag om det är mig tillgodo att stoppa undan några tusen i madrassen utöver femhundringen isf att låta dem jobba för mig…
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Behovet beror väl på förbrukningen. En femhundring kan räcka väldigt länge för mig, så då behöver jag inga tusingar i madrassen.

      Radera
    2. Nej, precis. Handlade av en händelse mat för 550:- just ikväll, då fick jag mat för ca 10 dagar, då ingick ändå 3 kg kattmat och lite gottis i form av 3 kexchoklad, jordnötter o brieost. Skulle lätt halveras och ändå ha ok föda.
      /JB

      Radera
    3. Jag är periodare när det gäller mat.

      Radera
  9. Och hur farligt är det att inte kunna handla mat på några timmar, på en viss butik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är väl rätt jobbigt om man t.ex. åkt in till stan för att veckohandla, och Willys stänger portarna eftersom betalsystemet ligger nere. De vägrade dessutom ta kontanter och stängde hela butiken istället. Det blir rätt stor skillnad om man tvingas veckohandla på COOP eller ICA jämfört med Willys. Sen finns det många små städer, där det bara finns en stor matbutik, och då sitter man ännu sämre till.

      Radera
    2. Det är klart att man överlever, antingen genom att avvakta eller handla på en annan butik, men allt som stör mitt schema är störande.

      Radera
  10. Har faktiskt stött på att jag kunnat betala med krypto men inte kontanter när kortmöjligheten ligger nere. Får se om det blir mer av sånt i framtiden. (Drygt rent skattetekniskt dock).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra om möjligheten finns! Inte bara för att kunna handla när man vill utan för att man får behålla sin integritet på ett helt annat sätt.

      Radera