fredag 24 maj 2024

Vattentätt slöseri

Två småländska sjukhus städas med ett alkaliskt vatten, som antagligen inte är sämre än vanligt kranvatten, men knappast bättre heller. Och så är det den lilla detaljen att det kostat skattebetalarna 143000 kr!

Vattnet har lite högre ph-värde än kranvatten, men Region Kalmars städcontroller erkänner utan omsvep att det inte ersatt desinfektionsmedel, det gör inte städningen snabbare och det handlar inte om att utsätta personalen för färre allergener, men enligt hans subjektiva bedömning ger det ”mer krispiga ytor”.

Forskarna är sällan helt överens om någonting, men här verkar det råda ganska stor enighet bland forskare och kemister – detta vatten är ren humbug! Men det skiter Region Kalmar högaktningsfullt i. Och inte bara de! Femton kommuner, ett kommunalt fastighetsbolag och ett universitet tycker också att det här ”mirakelvattnet” är väl investerade skattepengartycker också att det här ”mirakelvattnet” är väl investerade skattepengar.

Innan någon påpekar det. Jag fattar att 143000 kr är kaffepengar för ett landsting eller två sjukhus, men jag tycker ändå att det är principiellt viktigt. Om någon vill sätta in ett vattenfilter eller dricka virvlat vatten hemma ska de naturligtvis göra det. Människor har massor av irrationella riter för sig och ska så få ha. Men att en städcontroller (undrar förresten på vilket sätt städkvaliteten skulle ändras om han slutade gå till jobbet) känner att de städade ytorna håller sig rena längre tack vare att ett företag drar vattnet genom en maskin med lysdioder har ett värde av exakt noll kronor.

26 kommentarer:

  1. Virvlat vatten är ju så mycket bättre!
    https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/EownO5/riksdagen-tar-hjalp-av-new-age

    SvaraRadera
  2. I vissa sammanhang räcker det att använda ordet "miljö" för att mindre vetande skall fatta helknasiga beslut. Professorn från Chalmers pratade om att detta "vatten" egentligen är samma sak som att tvätta med lut, vilket är vad man gjorde förr i tiden innan man kom på att tvål är bättre. Den där maskinen som gjorde vattnet var helt onödig och det hade räckt med kranvatten och tillsats av kemikalien. Det jag finner mest anmärkningsvärt är att personen som fattade beslut om inköpet inte rådgjorde med någon av alla kemikunniga i läkarrock som brukar finnas på ett sjukhus. Eller så gjorde han det och då är det ännu värre...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hur mycket ström och/eller kemi går det inte åt för att tillverka och använda dylika maskiner, men en viktig princip för hela miljörörelsen tycks vara att aldrig någonsin titta på hela bilden.

      Radera
  3. Det var lite komiskt att städaren tycker att kemister inte kan städa sina badrum men han har koll på städkemin (enligt sig själv).
    Låter som ett typexempel på Dunning-Kruger effekten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår inte riktigt vilket problem han anser sig ha löst med detta vatten. Att städarna slipper utsättas för några droppar såpa i sin arbetsmiljö?

      Radera
  4. Ha ha, ja det är märkligt att när någon annan betalar är det väldigt lätt att sätta sprätt på pengarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är himla mycket lättare då.

      Radera
  5. Flera kommunala bostadsbolag har installerat tvättstugor med avjoniserat vatten där tvättmedel inte behövdes. Inte alls så bra som utlovats visade det sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där pratades det om ett tag, men nu var det länge sedan jag hörde någon nämna avjoniserat vatten. En annan tvättlösning som var på modet ett tag var tvättnötter, men det funkade visst inte heller något vidare.

      Radera
  6. Jag tror faktiskt att de som städar vet bättre än controllern (controllers är inte städare om någon trodde det) för alla dessa controllers och kommunikatörer m fl folk som idag finns i alla organisationer är det allra bästa exemplet på bortslösade (skatte- eller andra)pengar.
    Vattnet i sig är bara bluff,ett exempel på att allt verkar gå att sälja med reklam.Andra exempel är alla dessa olika IT-system med åtföljande administration som kostar multum.Mer administration inom t ex sjukvård är resultatet och inte är det till nytta varken för patienter,skattebetalare eller alla som arbetar inom sjukvården.
    Kraven på att dokumentera och samtidigt göra sitt jobb leder till ineffektivitet är jag övertygad om.
    /Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, controllern i reportaget känns inte som en kille som själv är med i det handfasta arbetet.

      Nästan allt går att sälja med reklam, och får man in ordet miljö eller ännu hellre klimat är det ingen som vågar ifrågasätta nyttan.

      Radera
  7. Vilket trams! De borde ställa sig fragan, skulle jag installera det här hemma hos mig (och betala för det)?

    Paminner om folk som köper vatten (utan bubblor alltsa) pa flaska, när kranvattnet funkar lika bra om inte bättre.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är himla mycket lättare att gödsla med andras pengar. Ett exempel i det lilla: Jag jobbade på en arbetsplats där man bjöd de anställda på frukost, så varje morgon gick en anställd iväg och köpte bröd, smör, pålägg och frukt. Och så ett par påsar för transporten tillbaka till jobbet. Till slut hade man flera hundra påsar eftersom ingen (innan jag kom dit) tog med sig påsar till butiken, man köpte nya varje dag. Det var ju någon annans pengar.

      Radera
  8. Alltid när tjänstemän hanterar skattebetalarnas pengar så skall de ALLTID använda dessa pengar med respekt och vara återhållsam med vad de använder pengar till för det är en självklarhet för oss som har drivit egna lönsamma företag.Det är även en självklarhet för alla som kan tänka själva i vårt samhälle.Den enklaste regel är att hanterar du någon annans pengar än dina egna beskatta pengar så skall du ALLTID hantera dessa pengar med respekt och återhållsamt.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så tänker jag när jag någon gång betros med andras pengar, t ex om någon jag ska till ber mig köpa med mig något från affären. Jag är snål med mina egna pengar, men handlar jag åt någon annan ser jag verkligen till att det blir bästa möjliga köp. Fast kanske beror det på att jag vill kunna motivera handlingen när jag sedan träffar finansiären. Det problemet har sällan de som hanterar skattepengar.

      Radera
  9. Till och med dummare än den "trollska" rondellen i Landskrona... :)

    https://www.svt.se/kultur/dimkonstverk-skapade-oreda-i-landskrona

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaha! Vetetusan om inte den där vinner.

      Radera
  10. Haha, denna var rolig och faktiskt något jag funderat på att tipsa om att lyfta!

    Nu gällde det iofs alkaliskt vatten, det var en för mig ökänd sorts ormolja. I min kommun har det satsas iaf en halv miljon på utprövning och inköp av produktionsapparatur av steriliserat och avjoniserat vatten vilket då borde vara helt pH-neutralt och fritt från elektrisk laddning om jag minns min gymnasie-Kemi korrekt.

    Ormolja som sagt. Vi har medicinell personal o ledande position bland våra led i kommunpolitiken och vattnet är sterilt och neutralt till sekunden det rör en yta, sedan är det bara vatten.

    Vi har även kontaktat forskare på ämnet som skrattar rakt ut om idiotierna och erbjuder sig att ställa upp via Teams för berörda nämnder och berätta hur kemi fungerar (och i förlängningen vilken rödnäsa förvaltningen satt på sin näsa.).
    Inom regionen och alla privata vårdinrättningar är det förbjudet att använda som rengöringsmedel.

    Självklart har vi lagt en mition föregången av en interpellation om detta till fullmäktige , men vi fick inget svar förra fullmäktige trots att vi skulle utan det är framflyttat till nästa.

    Antar att de insett att de skjutit sig i foten här och att vi hart torrt på våra fötter att skjuta ned deras magiska tänkande med besked! 😂
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är trist när det händer, även om det är skönt att det inte är min kommuns pengar.

      Radera
    2. Nej men det är mina och dryga 10 000 andras skattepängar och jag tar det inte på kinden när förvaltningen, inte nämnden instigerar en halvmiljonsatsning på cargo cult science. Jag blir rentav förbannad när personer som bevisligen är usla på tekniskt och vetenskapligt tänkande iom att de gett sig in på annat bränner våra pengar på låtsasprylar som de då antagligen trodde var sant. Jag mår illa av sådant.
      /JB

      Radera
    3. Absolut, de pengarna hade ju kunnat användas till något mycket bättre.

      Radera
  11. Jag trodde tidigare att min 2 liters vätgasgenerator kunde göra att min bil drog mindre bränsle. Efter inlämnat förslag till ledningen att montera apparaten på arbetets dieseltruck så började jag ifrågasätta mig själv om det verkligen stämde. Varför hade inte alla bilar redan denna "magiska" mekanism? hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så börjar alla stora uppfinningar :-)

      Radera
  12. När man trodde att svensken inte kunde bli dummare... Vad exakt är den här "avancerade japanska tekniken" som använts? Vad jag förstår är det bara vanlig elektrolys?

    143000 för att hyra en maskin, plus elkostnad. ELLER, och jag förstår att det är kontorversiellt, köpa in en flaska såpa för 10:- lite nu och då? Jag hade nog satsat på såpan, men så är jag ju något av en foliehatt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det enklaste också det bästa.

      Radera