onsdag 8 maj 2024

Taxiförare, bliv INTE vid din ratt!

Att taxichaufförer är en av världens gnälligaste yrkeskårer har jag konstaterat förut, t ex när Stockholmsåkarna skulle starta en egen app. Appen tycks dock inte ha löst problemet för nu är de igång igen.

I stort sett blir det ingenting kvar”, konstaterar taxichauffören Cathrine samtidigt som hon klickar till sig en resa från Klaraberg till Farsta. Om den resan inte lönar sig, acceptera den inte då! Och om nästan inga resor lönar sig, byt jobb! Allra helst:

Jag kan gott förstå att det är surt om ni inte kan leva på taxilönen, men det är inte unikt för taxibranschen. T ex finns det väldigt många musiker, författare och illustratörer som inte klarar sig på pengarna det ger. När jag höll på med musik var intäkterna inte i närheten av att täcka kostnaderna för instrument och replokalhyra. Knappt att gaget på det fåtalet spelningar jag gjorde ens räckte till gitarrsträngar. Därför jobbade jag på kontor också.

Det kanske verkar konstigt att jämföra garagebandsmusicerande med att köra taxi, men vad är skillnaden? Att det ena är en vanlig hobby och det andra anses vara ett tråkigt jobb? Man får inte alltid bättre betalt ju tråkigare en arbetsuppgift är, det borde alla veta så här i deklarationstider.

Taxi-appar, och gigekonomi i stort, tycks göra det svårare att jobba heltid som taxichaufför. I gengäld har det antagligen möjliggjort för människor att ha det som sporadiskt extrajobb, perfekt för studenter eller heltidsjobbare med behov för extrapengar att dra in extradeg en ledig dag genom att köra runt människor eller mat.

Till slut kommer kanske självkörande bilar döda den typen av arbete helt, på samma sätt som AI kommer att sänka behovet av exempelvis revisorer och webbdesigners. En del av de skrivjobb jag gör, t ex översättning, kommer också ryka. Det kan man tycka vad man vill om, men jag får väl hitta något annat att göra då, det är inte mer komplicerat än så. Mitt tips till Cathrine och hennes taxikollegor är att se er omkring nu. Ni blir inte mer attraktiva på arbetsmarknaden ju längre ni sitter på ett jobb ni ändå inte vill ha.

8 kommentarer:

  1. Körde taxi på helgerna ett tag som ung, och minns att lönen var sämre än sämst. Tror jag drog in lika mycket per timme som en (1) starköl kostade på krogen.

    Men å andra sidan, körde jag åtta timmar på fredagskvällen/natten räckte det till en hyfsat kul pubrunda dagen efter. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har fått lite olika bilder av dem som (till skillnad från mig) försökt. Någon har sett det som ett kul och lönsamt extraknäck, andra att det är skitdåligt betalt och att det ändå inte skulle spela någon roll hur mycket de skulle få, de hade aldrig gjort det igen.

      Radera
  2. Ändå är taxipriserna oskäligt höga!! De finns länder där det är "billigare att ta en taxi än att gå". Citerar bara turister som var Estland, fast det var några decennier sedan. I alla länder jag varit i har det varit billigare att åka taxi än i Stockholm....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Billigare än att gå känns ändå som en överdrift, men jag förstår vad du menar. Jag tror aldrig att jag tagit taxi i Stockholm nykter ifall inte räkningen kunnat skickas vidare.

      Radera
  3. Ja, Cathrine kan konvertera till islam, dra på sig ett huckle och sedan gå ner till arbetsförmedlingen. Hon kommer garanterat att bli mottagen med öppna armar, och försörjningen - ja den är garanterad: Hon kan bli "pin-upa" tillsammans med Gudrun Schyman i de heta partierna/konstellationerna Klimatalliansen och Klimatinitiativ Simrishamn. Här regnar det garanterat in bidrag och stödpengar, men akta er så att ni inte blir s.k. swish-horor. Det är å andra sidan mindre risk för vänstermänniskor håller hårt i sina pengar och ser istället till att 'samhället' ska betala.

    Oh, du ljuva framtid ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon kan ju testa, men jag kan se en del problem med det också.

      Radera
  4. Stockholm-Arlanda är inte direkt gratis numera. Man undrar vart pengarna tar vägen. Säkert mest i skatt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt ändå, där som det finns så många alternativ: pendeltåg+buss, pendeltåg direkt, flygbuss, Arlanda Express. Värre Malmö-Sturup, där finns det bara flygbuss, taxi och grisbilen :-)

      Radera