måndag 27 maj 2024

Jag säljer min skit

Jag har två normala inkomstkällor, mitt företag och avkastning på börsen. Utmaningen är att jag försöker undvika att ta ut pengar från både den ena och andra, men för att lyckas med det behöver jag andra trådar för att få bröd och potatis på bordet.

Märkligt nog har det en förmåga att lösa sig. Jag säljer några burkar honung eller gör någon affär och vips så är det fullt på kontot igen. Nu har jag gjort ett ryck med att sälja av lite grejer. Mest bildelar, ett par förgasare, fälgar och annat som blivit över. Den senaste månaden har jag fått in drygt 10000 kr den vägen och det täcker mina kostnader med råge.

För självklart är det huvudnyckeln till ekvationen, att utgifterna hålls nere, och då särskilt de fasta. Om pengarna öser in och andan faller på går det an att kosta på sig ibland, men fasta utgifter tar bort valfriheten. Då måste degen in och bullarna betalas, oavsett.

Det här – som med det mesta – gör man som man vill med, men för mig känns det oerhört viktigt att slippa att ha kniven på strupen. Är det något jag till varje pris vill unna mig är det just det. Kan jag dessutom göra det genom att sälja ägodelar jag har noll användning för är det såklart en fördel, men jag kan även leva med en och annan uppoffring. Sedan kan det kanske upplevas som lätt sinnessjukt att vilja ha inkomster från jobb och kapital som en ”extra bonus”, men sån är jag.

24 kommentarer:

  1. Hmm i mina ögon så verkar du vara en slösa då du handlat på dig en massa onödiga saker som du behöver sälja till ett lägre pris.
    Bättre att inte handla onödigt skit som inte behövs säljas när du behöver extra pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket har jag aldrig köpt utan fått av andra som inte orkar sälja. En del annat har jag köpt i en större enhet. Jag köpte t ex en bil med en bensintörstig förgasare för rallyfantaster, skruvade bort den, satte i en förgasare som både är billigare i inköp och billigare i drift.

      Ett annat exempel är att jag köpte en biodling med utrustning jag inte har bruk för. Då säljer jag de delarna. Det är knappast att "handla på sig onödiga saker" och sälja dem billigare.

      Radera
  2. Säljer du på Tradera eller Blocket och hur gör du för att inte bli lurad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sålt både på Tradera och Blocket, men Tradera dog för mig när jag flyttade till Norge eftersom ytterst få köpare finns här och svenskar inte bjuder på saker utsatta i Norge, även om jag kan skicka dem. Blocket dog tidigare eftersom folk skulle ringa och tokpruta. Lyckades man till slut få en kund att komma fortsatte de pruta på plats. Det blev helt enkelt inte värt jobbet.

      Så nu säljs det mesta på Blockets norska motsvarighet Finn och lite på Facebook Marketplace. Nu börjar dessutom loppmarknadssäsongen och då brukar jag fylla en släpkärra med grejer och åka dit och sälja. Jag köpte ju ett hus med en jättelada fylld med gamla grejer för några år sedan, så det blev en hel del möbler och andra stora saker som lämpar sig bäst för fysisk försäljning. Hade jag inte bott så avigt till hade jag testat att anordna en garageförsäljning, men jag tror att det vore svårt här.

      Radera
  3. Härligt att slippa en massa prylar som samlar damm, det där ska jag ta tag i.

    Har ett garage som det snart inte går att komma in i, så där finns nog en dold förmögenhet bland allt bråte. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland gör det det. Ibland är högsta vinsten att man får tillbaka sina ytor och därigenom ett trevligare liv, och det är ju inte heller fel.

      Radera
  4. Kanske lite off-topic men vad har du tänkt med allt gnetande med företag och investeringar? Förr eller senare (eller kanske redan nu) kommer du ha mer än du behöver för en hel livstid. Är det värt jobbet för att låta någon annan sätta sprätt på allt du sparat? Du har ju inga barn har jag för mig du sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra frågor som jag inte har bra svar på. Vad som behövs för att klara sig livet ut är nästan omöjligt att veta eftersom det hänger ihop med hur man ska leva. Ska jag bo här, gå runt och skrota i huset och på tomten med ungefär de fritidsintressen jag har nu räcker det kanske redan nu. Men svårt att veta, jag hoppas ha 50 år kvar.

      Radera
    2. Jag är inne pa samma tema som Anonym 13:01, och jag har inte samma tidshorisont som Sparo. Visst, om man är frisk och kry är det kanske önskvärt att bli riktigt gammal, men hur manga är det?

      För mig är det otänkbart att planera sa langt in i framtiden, man vet aldrig vad som händer. Dessutom känner jag att jag sitter säkert med försäkringar och sa smaningom pension att casha in. Att jag knaprar pa mina besparingar redan nu stör mig inte alls. Som min pappa sa: "när jag dör ska det inte finnas en spänn kvar", vilket vi barn tyckte var vettigt. Tyvärr fick han fel.

      Spara är bättre än slösa, men det far inte ga till överdrift. Rätt var det är händer det nagot, kanske med hälsan eller nagot annat som gör att man omprioriterar.

      Leva livet med matta är kanske det jag vill uttrycka.
      /Annika

      Radera
    3. Det viktigaste är såklart inte antalet år utan att de år man får blir så bra som möjligt. Jag tycker att det skulle vara tråkigt att inte planera framtiden, det känns som en viktig del av livet. Fast nyligen hörde jag en podd med en hundraåring (https://podtail.se/podcast/antipodden/avsnitt-59-carl-go-ran-ekerwald/) som också skrivit en bok om fördelarna med att bli gammal. Han kände det som en befrielse att slippa planera. Hoppas att jag kommer dithän när/om jag blir hundra.

      Radera
  5. Jag har ett upplägg som tangerar ditt. Rör inte det investerade kapitalet/utdelningarna, och använder min (låga) lön från mitt eget AB till de (rejält nedbantande) fasta utgifterna. Löpande utgifter och "extravagans" försöker jag hantera med extrainkomster genom Tradera-försäljningar av loppisdyn, antikviteter, en och annan bokförsäljning m.m.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel att ha flera trådar att dra i.

      Radera
  6. För egen del så hatar jag att sälja saker till okända människor som inte vill "betala något alls" för mina saker.Därför låter jag helt enkelt bli att sälja mina gamla prylar.De får hellre hamna i återvinningen så slipper jag träffa en massa människor som jag inte är de minsta intresserad av att träffa.Jag var tvungen att träffa väldigt många olika människor genom mitt arbete som långtradarchaufför och det var en hel del av dessa människorna som jag aldrig skulle umgås med privat om jag säger så.I och för sig så träffade jag även väldigt många trevliga nya människor som jag aldrig skulle ha träffat om jag inte hade träffat dom runt om i vårt avlånga land när jag körde långtradare.Det bästa med att ha gott om pengar är att jag kan göra precis vad jag vill så länge det är lagligt och då bryr jag mig inte det minsta om att sälja mina gamla prylar till okända och snåla människor.Ha en trevlig dag!Mvh PeterJansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bortsett från din aversion mot att träffa folk är jag inne på samma sak. Behåller hellre prylarna än säljer för en struntsumma. Vem vet, rätt vad det är behöver man nått som man inte använt på åratal. Då slipper man ju köpa nytt, dyrt. Fast hade jag haft en 500m2 stor lagård fylld med bråte skulle jag nog resonerat annorlunda :))

      Radera
    2. Man behöver ju inte umgås med köparna. Man kräver ett pris, får man inte det får det vara. En del är mycket riktigt värt struntsummor, en del mer än jag hade vågat hoppas på. I längden har det lönat sig, både i kronor och upplevelser.

      Radera
    3. Fördelen med Tradera. Ingen kostnad för att lägga upp auktioner (i alla fall de 100 första varje månad). Köper ingen är det ok att starta om auktionen igen, och igen. Tids nog köper någon.
      /Christoffer S.

      Radera
    4. En fördel till med Tradera är att man inte behöver vara jättenoga med att kolla upp värdet så att man inte säljer för billigt. Det reglerar förhoppningsvis marknaden. Och så är det bindande bud och ingen risk att de börjar pruta i efterhand.

      Radera
  7. "Den som är satt i skuld är inte fri" sa Göran Persson en gång i tiden. Eller han stal uttrycket från någon annan. Det stämmer bra in på dig Sparo, vad frihet.
    Men visst är det lustigt att samtliga dagens politiker inte lever efter detta uttryck, liksom stora delar av svenska folket? Trots att det inte är så länge sedan 90 talskrisen.
    Mvh Investeraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är både lustigt och lite märkligt.

      Radera
  8. Bra och klargörade. Det är inte de stora inkomsterna som gör en person rik utan de små utgifterna.
    MvH Lars

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan nog variera, men för mig har det definitivt varit så.

      Radera
  9. Tjenare Sparo.
    Vet inte om detta är någon nyhet, men här kan man bokstavligen få betalt för att sälja sin skit. Det finns säkert flera olika aktörer på denna marknad.
    https://goodnatureprogram.com/

    God avkastning på dig.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jävlar! Det där är att dra uttrycket "One man's trash..." ett steg för långt i mitt tycke :-)

      Tack detsamma!

      Radera