torsdag 16 maj 2024

Företagande – jobb eller hobby

Bloggaren och inflencern Aktiepappa skrev följande på Twitter: ”Om du inte kan leva på ditt företagande så är det en hobby.” Det ligger en del i det, men jag har i långa perioder haft ett företagande jag inte kunnat leva fullt ut på och tycker dessutom att det varit klokt att göra så. Därför vill jag problematisera uttalandet.

Ser man på sitt företag som på vilket jobb som helst vill man såklart att det ger minst lika mycket pengar som en anställning. Så himla kul är det inte att lägga en massa obetalda timmar på bokföring samtidigt som man frånsäger sig den anställdes trygghet. En fast lön är lika hög vare sig det går bra eller dåligt för arbetsgivaren.

Men företagande är en livsstil. Kanske lägger jag ner många timmar, men det är mina timmar, om ni förstår hur jag tänker. Jag bestämmer själv när jag ska jobba och i vilken riktning jag ska försöka ta verksamheten. Sedan måste jag såklart anpassa mig till marknaden, men jag slipper förhålla mig till en chef vars enda argument är att ”så här har vi alltid gjort”.

För mig har företagandet varit en pusselbit av många i tillvaron. Ibland har jag varvat det med tillfälliga vikariat. Dessutom är det lite flytande vad som är jobb och vad som är fritid, hobby för att använda Aktiepappas ord. Poker och förvaltning av pengar är definitivt mer hobby än jobb, men det kan ändå vara mer lönsamt än arbete och därför värt att lägga lite mer energi på än jag egentligen skulle vilja eftersom det samtidigt gör mitt företagande ännu friare.

På sistone har jag t ex skrivit en del artiklar på norska. Jag får inte extra betalt för att språket jag skriver på inte är mitt eget och det tar mycket längre tid för mig att skriva på norska än på svenska. Ingen betalar mig för att lägga timmar på stavningskontroll, att leta efter speciella uttryck och hitta formuleringar motsvarande de svenska som sitter i ryggmärgen. På plussidan är det rena språkkursen för mig att skriva på norska och det har ett ekonomiskt värde för mig.

Jag drar mig till minnes citatet ”Välj ett jobb du älskar och du kommer aldrig behöva jobba en dag i ditt liv”. De lärde tvistar om ifall det var Konfucius eller Mark Twain som sa det, men alldeles oavsett ligger det något i det också.

16 kommentarer:

  1. Har du skrivit ett blogginlägg om dina skrivjobb? Vore intressant att veta mer om hur man får tag på sådana.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte. Varken om jag skrivit om det eller om jag har tillräckligt mycket att säga om det för att få ihop ett inlägg. Jag är skeptisk, men ska grubbla på det.

      Radera
  2. Hej!För mig som pensionerad egenföretagare så anser jag att det är en fördel om man kan tjäna mer pengar på att vara sin egen företagare istället för att vara anställd.De som har sitt företagande som en hobby och som därmed inte tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leva på det fördärvar prisbilden för de seriösa företagarna som behöver tjäna pengar för att försörja sig själva och kanske även har en familj som de skall försörja.Jag hade tur att jag gillade mitt arbete som jag utförde som egenföretagare så det kändes som att jag fick betalt för att ägna mig åt min hobby.Tyvärr så blev prisbilden alltmer pressad av både laglig och olaglig konkurrens med arbetskraft från låglöneländer så därav valde jag att pensionera mig redan 2018 när jag fyllde 52 år som en tyst protest mot den olagliga och även lagliga konkurrensen som vi i min bransch blev utsatta för på grund av våra politikerna inkompetens då de inte värnade om det egna landets företagare på en arbetsmarknad med fri rörlighet i hela Europa.Den fria rörligheten innebär att massor av fattiga människor från särskilt östländer inom Europa och även utanför Europa vällde in till Sverige för de blev lockade med att de skulle kunna tjäna mycket mer pengar än vad de kunde göra i sina hemländer.Tyvärr så innebar detta väldigt ofta att de sedan blev utnyttjade av skrupelfria företagare och ofta var det ett bemanningsföretag som agerade mellanhand mellan arbetstagarna och företagen så behövde inte de företagen som anlitade arbetskraft via bemanningsföretag från utlandet ta något ansvar när eller om det blev problem.Våra myndigheter kunde därmed inte särskilt ofta sätta åt de företagarna som utnyttjade denna låglönearbetskraften när det framkom oegentligheter för då hänvisade de bara till det utländska bemanningsföretaget som de utländska arbetstagarna var anställda hos och då blev det väldigt svårt för våra myndigheter att agera emot och kunna åtala dom i en domstol.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. "De som har sitt företagande som en hobby och som därmed inte tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leva på det fördärvar prisbilden för de seriösa företagarna som behöver tjäna pengar för att försörja sig själva och kanske även har en familj som de skall försörja."

      Det är jag inte alls säker på. Bara för att man inte lever fullt ut på sitt företag förutsätter du att man dumpar priserna, så behöver det inte vara. Man kanske bara inte vill lägga de timmarna som krävs för att det ska räcka som enda inkomstkälla.

      Men även om du har rätt, vad gör vi åt det då? Ska de lägga ner verksamheten i solidaritet med mer framgångsrika i samma bransch? Det lär inte hända.

      Radera
    2. Hej!Vi har fritt företagande med fri prissättning och jag uttryckte enbart mina åsikter om detta med att ha sitt företag som en hobby.Folk får väldigt gärna driva sina företag på hobbynivå oavsett om de tjänar några pengar eller ej.Jag förutsätter inte alls att alla dessa hobbyföretagare dumpar priserna, men det kan ju bli en sådan pris-dumpande effekt om man skall konkurrera med hobbyföretagare som inte behöver ha någon som helst lönsamhet i sina företag.Jag såg till att tjäna väldigt mycket pengar under de goda åren när jag jobbade som anställd och sedan även under de goda åren som jag var företagare innan lönsamheten successivt minskade.Tack vare att jag betalde in väldigt stora summor till både privata pensionsförsäkringar och till min tjänstepension så kunde jag tacka för mig som då hade arbetat som anställd hos andra arbetsgivare de sista åren i mitt arbetsliv redan tre dagar efter att jag fylle 52 år.Numera ägnar jag mig åt min största hobby som är både roligt och lönsam och det är att förvalta mitt kapital på börsen.Med arbetsveckor på ofta 60-70 timmar i veckan under större delen av mitt arbetsliv och att jag hade ett arbete som jag ansåg vara en hobby som jag fick betalt för att ägna mig åt så var det inga problem att arbeta så många timmar per dag och vecka fördelat på oftast 5 dagar men det var även vanligt med arbetsveckor på 6 dagar med uppåt 80 timmars arbete när jag jobbade som anställd hos andra arbetsgivare innan jag valde att bli min egen företagare för att kunna tjäna mer pengar som egenföretagare än vad jag kunde göra som anställd.Men då var det många som trodde att jag erbjöd min tjänster billigare än andra företagare i samma bransch på grund av att jag arbetade mer än de flesta andra i samma bransch både anställda och egna företagare.(Nåja i och för sig fanns det även en hel del både anställda och andra företagare i min bransch som valde att arbeta lika mycket som mig och ännu mera ändå under arbetsveckorna.)Jag utförde definitivt inte mina uppdrag genom att vara billigare än andra för jag hade precis samma ersättning som alla andra som utförda uppdrag för min uppdragsgivare.I och för sig fanns det även andra uppdragsgivarna som betalde lägre eller högre ersättning än vad min uppdragsgivare betalade mig och mina kollegor som utförde arbetsuppgifter för samma uppdragsgivare.Skillnaden var att jag nischade in mig på att utföra vissa arbetsuppgifter som andra inte gillade och då jag är väldigt bra på att räkna så insåg jag ju ganska omgående att jag kunde tjäna väldigt mycket mer pengar än de flesta andra av mina kollegor och dessutom även ha väldigt mycket lägre utgifter för mina omkostnader i mitt företag när jag utförde dessa tjänsterna för min uppdragsgivares kunder.Alla andra kollegorna hatade att utföra mina arbetsuppgifter när jag hade mina 5-7 veckors semester varje år även om en och annan insåg vilka pengar de kunde tjäna om de hade utfört dessa arbetsuppgifterna året om istället för mig.De flesta frågade mig hur jag orkade stå ut med alla dagliga problem och de många kontakterna med våra kunder för att de skulle lösa dessa problemen.Trots att mina kollegor insåg vilka pengar de kunde tjäna så skulle de aldrig vilja utföra mina arbetsuppgifter året om år efter år som jag gjorde under större delen av de ca 21 åren som jag var egenföretagare innan jag valde att avvecklade företaget när lönsamhet dalade för varje år som gick.Jag började istället arbeta som anställd hos andra arbetsgivare då de skrek efter erfaren arbetskraft i min bransch.Detta för att få ett lite lugnare arbetsliv de sista åren tills jag kunde säga tack för mig och gå i pension när jag fyllde 55 år, men jag lyckades nå mitt mål redan 3 år tidigare då jag valde att leva enbart på mitt kapital från det jag var 52 år tills dessa att jag kunde börja få mina pensionsförsäkringar utbetalda när jag fyllde 55 år.Ha en trevlig dag och glöm inte borta att njuta av det fina vädret med sol och sommartemperaturer.Mvh Peter Jansson

      Radera
    3. Jag tyckte inte att "De som har sitt företagande som en hobby och som därmed inte tjänar tillräckligt med pengar för att kunna leva på det fördärvar prisbilden för de seriösa företagarna" var ganska kategoriskt, men läser jag det du skriver nu kanske vi trots allt inte är så långt ifrån varandra där.

      Jag ska inte säga att jag njutit så mycket av vädret idag, men jag har målat utomhus idag så då har jag fått nytta av vädret, och i morgon ska jag fira nationaldag, även det utomhus.

      Radera
    4. Snälla styckesindela din text i framtiden Peter.

      Radera
  3. Hobby är ett lite flytande och lurigt begrepp, iaf för mig.

    Solklara hobbys jag har är att följa motorsport, se på film, lyssna på musik, gärna live, läsa böcker, fotografera. Inget ger någon monetär inkomst utan kostar bara tid och/eller pengar.

    Som hobbys räknar jag även när jag fiskar, plockar svamp o bär eller odlar ätbara grödor. Ingen monetär inkomst men kan om lyckan är med en ge ätbara naturens gåvor motsvarande några hundra.

    Sedan blir jag tveksam. Spelat i band var o varannan helg i sju år, och var den ekonomiska basen under och ett par år efter min gymnasietid. Vet inte vad jag ska kalla det.

    Lägger många timmar i månaden på kommunalpolitiken i sex olika sammanhang + tingsrätten. Ger några hundra per möte i arvode. Vad kallar man det, knappast hobby?

    Slutligen uthyrning av del av fastighet, där kollade jag med skattemyndigheterna så jag skötte mig, upp till 40 000 kr/år in var skattefritt. Hobby?
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hobby är definitivt ett flytande begrepp. Jag tycker absolut att en hobby kan fortsätta vara en hobby även om man tjänar pengar på den.

      Radera
  4. Alla arbetslösa skådespelare som klagar på att de inte blir antagna på auditions kanske skulle fundera på om det är en hobby, ett jobb eller ett kall som de håller på med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag att många av dem gör.

      Radera
  5. definitivt en livsstil och friheten att kunna välja hur, när och var man jobbar har ett visst värde (även om det har 'urholkats' lite av att många med en anställning kan jobba på distans nu)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tycker ändå det är en stor skillnad på distansanställning och att vakna på morgonen och tänka: "Vad vill jag göra idag?"

      Radera
    2. ja absolut jag håller med det är fortfarande skillnad, och att man kan tex ta semester när man vill

      Radera
  6. Haha, jag vet inte om jag identifierar mig som "influencer" direkt. Men om vi bortser från det så är även mitt företagande min hobby. Det är de som tänker att de är företagare men som egentligen bara "leker företag" som kommentaren var ämnad åt.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Folk försöker alltid slänga epitetet influencer på mig, så nu tänkte jag att jag skulle ta chansen att slänga det vidare :-)

      Radera