fredag 31 maj 2024

Mobiler i byrålådan

25 miljoner mobiltelefoner ligger i svenska byrålådor. Var fjärde svensk har minst fyra gamla mobiler hemma. Varför gör de sig inte av med dem? Artikeln nämner ”nostalgiska skäl”. Det tror jag inte ett dugg på. Människan är slö av naturen. Det är lättare att låta den gamla telefonen ligga kvar ”som reserv” än att sälja den. Likadant gör folk med datorer, tv-apparater etc.

Begagnade telefoner har ett värde. En snabb koll på Blocket visar att de flesta fungerande mobiler annonseras ut för minst 500 kr. Låt oss leka med tanken att de får just 500 kr och räkna lite på det. Att ta en bild, skriva några rader och sätta ut annonsen tar max tio minuter. Att skicka telefonen, alternativt lämna över den mot kontant betalning borde inte ta längre tid.

Avrundar vi uppåt blir det totalt en halvtimme. Det gör tusen kronor i timmen, skattefritt, vilket motsvarar 40000 kr netto per vecka för ett heltidsjobb, eller c:a 1,8 Mkr om året. Nu menar inte jag att någon kan sälja gamla mobiler på heltid, räkneexemplet var bara menat för att visa att arbetsinsatsen visst lönar sig.

Det pratas om att införa ett pantsystem. Jag antar att det innebär att man får betala en slags skrotningsavgift vid inköp som man får tillbaka om man lämnar in den i butiken. Skulle det knuffa folk till att släppa ifrån sig en telefon de aldrig någonsin kommer att använda, när det tydligen inte räcker med miljöskäl, glädjen över ordning och reda i hemmet eller ens möjligheten till större ekonomisk vinst?

Jag vet inte om folk har det för bra eller om de inte fattar att det finns pengar i detta. Inte heller vet jag om ett pantsystem skulle hjälpa. Möjligen skulle det leda till att några som idag säljer sina telefoner börjar lämna in dem i butiken som i bästa fall återvinner delar av dem. Ute i stugorna kommer nog lådorna ändå vara fulla med gammal hemelektronik.

26 kommentarer:

  1. Japp jag har tre stycken. En -90talare som faktiskt används när jag måste, men inte vill, ange telefonnummer på nätet. Oftast ligger den dock bara i lådan. Sen har jag min nuvarande.
    Men en Samsung från 2012 som jag pensionerade runt 2020 är överflödig. Inga appar, inte ens webläsare, fungerade längre på grund av föråldrat operativssystem som inte gick att uppgradera. Den hade jag gärna sålt för 500:- men tror inte ett ögonblick på att det finns köpare. Skulle kunnat lämna den på tippen men den kan vara bra att ha "i reserv"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ingen aning om andrahandsvärde på smartphones, men ibland blir man förvånad över hur högt det man själv tycker är sopor värderas. Gör en koll på begagnatsajterna och se om det finns och om den köps.

      Radera
  2. När det kommer till jättegamla telefoner i min skokartong är de urladdade och måste laddas upp med en kabel jag inte har och sedan nollställas innan de återvinns för jag minns inte om något är lagrat på enheterna som jag inte vill skall komma ut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte omöjligt att det skulle löna sig för dig att köpa den där kabeln.

      Radera
  3. Ha ha bra tips.

    Fast de telefoner jag har liggande hemma lär nog ingen annan än någon inbiten samlare köpare. Eller vad sägs om en telefon för NMT 450-nätet och en för NMT 900-nätet?

    NMT var alltså det som kom innan GSM, så vi talar säkert om 1980/1990-tal nu. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du en sån där väsktelefon med spiralsladd från tidigt 90-tal tror jag definitivt att det finns pengar i den.

      Radera
  4. Kan bli kul när 2G/3G-näten stängs ner.
    https://www.konsumentverket.se/aktuellt/nyheter-och-pressmeddelanden/nyheter/2023/din-elektronik-kan-sluta-fungera-nar-2g3g-naten-stangs-ner/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder en sån där gammal telefon själv som jag inte vet när den inte längre funkar här.

      Samtidigt kommer jag ihåg folk som slutade använda Windows 7 eftersom den "snart inte funkar längre". Det funkar fortfarande, men för något år sedan slutade de att uppdatera, 5-10 år efter "snart".

      Radera
  5. Jag tror att du överdriver efterfragan pa gamla telefoner, och jag haller med Gustav, gamla laddare har inte jag heller kvar. Da lämnar jag hellre gammal elektronik för atervinning även om jag inte far nagra pengar för det.
    /Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte gjort någon vetenskaplig undersökning. Jag kollade vad som är ute till försäljning nu och har själv sålt fler telefoner än jag betalat för. Det finns pengar, om det är mycket är en defintionsfråga.

      Radera
  6. Hej!Att använda "piska" och "morot" är väldigt effektivt när det gäller oss människor.Med ett pantsystem så kommer nog nästan alla att lämna sina mobiler när de köper en ny.Det gäller bara att lägga på t.ex 1000 kr på inköpspriset som sedan betalas tillbaka när man lämnar tillbaka mobilen när man köper en ny så är problemet löst.Skulle man lägga på en pant på t.ex 10000 kr så hade nog 99,99% lämnat tillbaka sin gamla mobil för att få tillbaka panten.Nåja, med en för hög pant så skulle även det bli attraktivt att stjäla mobiler för att panta dom.Men det går också att lösa genom att panten sätts in på det kontot som hör till kundens betalkort/kreditkort och det behöver då vara samma bankkonto som när man köpte sin mobil.De som väljer att betala sin mobil kontant kan därmed inte få tillbaka panten för likadant fungerar det met rot och rut avdrag att de transaktionerna skall ske digitalt.Vem hade brytt sig om att panta petflaskor och aluminiumburkar om det inte hade varit pant på dom?!Det finns lösningar på det mesta.En del människor kommer inte att gilla dom och en del individer kommer att gilla lösningarna och många kommer att "gilla läget" och göra det som behöver göras enligt de förutsättningar som gäller.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men är det bra för människors privatekonomi och miljön att panta? Om alternativet är att sälja dem till någon som kommer att använda den gamla hemelektroniken skulle jag svara nej.

      I fallet pantburkar har de ju inget annat värde än just panten eftersom de inte går att återbruka i någon större utsträckning.

      Stöldrisken är också en aspekt. I teorin kanske det funkar som du säger, men det bygger på att det finns myndigheter som följer upp. Även scambolag får ju in pengar digitalt som går att följa, men det är ytterst sällan Kling & Klang orkar eller hinner.

      Radera
  7. Har inget gammalt mobilt liggande hemma.
    Däremot hittade vi hos mina föräldrar en räknemaskin frpn 40-talet,med pappersrulle o allt, som varit min farfars. Tog en timma att klura ut hur den fungerar men oj vad kul vi hade allihop att räkna på den sen
    Den kommer vi INTE göra oss av med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sånt är jag dessutom tveksam till om det finns pengar i. Det borde det göra i nästan hundra år gamla maskiner som funkar, men det finns antagligen många sådana där räkneapparater kvar i folks gömmor.

      Radera
  8. Sålde en gammal Iphone 2g för två lax något år sedan eller två. För allt finns köpare. Man blir förundrad varje gång man säljer något unikt konstigt man inte egentligen trodde på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Särskilt tacksamma pengar när man inte hade räknat med dem.

      Radera
  9. Jag är en av dom som har några gamla lik i byrån(mobiler alltså). Den senaste jag ägde innan nyinköpet förra året har jag faktiskt skickat in till Comviq som gav mig rabatt tack vare att man återvann mobilen!
    Att återvinna via operatörerna är kanske framtiden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det så, men så mycket som folk pratar vitt och brett om hur viktigt de tycker att det är med miljö tycker jag att återbruket borde ske frivilligt, utan påbud uppifrån.

      Radera
  10. Skyldig. Kompletta med laddare o allt.

    Men några har jag faktiskt kvar just av nostalgiska skäl måste jag säga.

    Främst en Ericsson T28 som är en prototyp som jag utprovat powerlevels för slutstegsdelen på. Har kompletta testprotokoll för den i ett kompendie och allt. Arbetade i projektet för att starta upp produktion för den, testsystem och robotlinor. Sedan tycker jag den är riktigt läcker i all sin enkelhet! =)

    Även ett haldussin andra Ericsson som jag antingen fått av företaget eller köpt själv för skattade pengar. Från billigaste ekonomiluren till grisdyra P910. Nostalgi som jag bara skulle sälja om det krisade.

    Nu kör jag iPhone, byter så sällan jag kan och de äldre har skänks till min dotter.

    En Nokia E70 ligger och skräpar, den borde jag sälja! Borde fortfarande vara attraktiv för de som prioriterar ett bra tangentbord!
    /JB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många märken har jag haft, men aldrig Ericsson, bortsett från en sådan där sjukilos 450-telefon tidigt nittiotal.

      Att skänka dem till nästa generation är ett smidigt sätt att få användning för gamla telefoner. Samtidigt vet jag människor vars barn har dyrast telefon på skolgården. Pappa passar på att byta upp sig eftersom sonen eller dottern "behövde en nyare telefon".

      Radera
    2. Ja, det där är ju knepigt. Själv har jag skänkt vidare när de extrafunktioner jag faktiskt använder o vill ha på min telefon blivit odugliga men den fortfarande funkat utmärkt att ringa o smsa på. Inte varje generation direkt.
      Nu sitter jag med en från 2017 där skärmen blev spräck förra året vilket irriterar. Men den funkar fortfarande bra till allt jag använder den till, som att skriva detta.
      Men efter sju år är jag ok med att den tacklar av snart även om jag inte ser det idag och jag skaffar en annan. Ny eller halvny begagnad.
      /JB

      Radera
    3. Jag sitter oftast i andra änden och tar emot sånt som andra tycker är skit :-)

      Radera
  11. Jag förstår att det inte är ett dumt sätt att förhålla sig.

    Jag vill försöka förklara hur jag tänker utan att bli defensiv. Men kommer misslyckas så jag kör bara på.

    Jag sparar på så mycket annat så när den senaste telefonen, som nu för 7 år sedan väl faller för åldersstrecket så varför inte köpa det senaste då jag ändå använder många funktioner fullt ut och kommer att ha den många år framöver? Vet att jag skulle överleva utan telefon, eller en med bara samtal o sms, men mitt liv skulle bli annorlunda, sämre och ge mig sämre möjligheter att kommunicera o följa möten o grupper. Jag vore döv och blind.

    Förstår om det funkar för riksdagspolitiker, men för en simpel kommunpolitiker vore det döden i grytan.
    /JB


    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man användning för avancerade funktioner i telefonen och sätter tillräckligt stort pris på dem ska man absolut sträva efter det. I mitt fall tycker jag nästan att mitt liv blir sämre ju mer jag använder telefonen.

      Radera
  12. Tror lite som du skrev i inledningen att folk har det för bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, annars skulle de inte anse sig ha råd att ha saker i byrålådan som bara minskar i värde.

      Radera