I sommar har jag slagits av mängden
cabbar på gatorna. Vi får väl se om statistiken backar upp bilden,
men det känns som att framförallt mängden gråhåriga cabförare
har ökat dramatiskt. Har varenda pensionärsgubbe köpt cab? Är de inte rädda för lågkonjunktur? Har de verkligen sparat ihop
kapital till dessa leksaker? Jag menar inte att leksakerna inte är
fullt funktionsdugliga, men eftersom jag nästan aldrig ser cabbar i
snöslasket tror jag att de flesta cabköpare köpt dessa bilar vid
sidan av ordinarie bruksbil – som en leksak, alltså.
Och utbudet finns där. Vartenda
struntmärke gör en taklös variant av sina bilmodeller. Vem tusan
köper en Peugeot cab?! Det är ju lika logiskt som att köpa en
Ferrari med dragkrok och takräcke. Om jag fick för mig att köpa
cab skulle jag åtminstone satsa på något vräkigt.
Nej, jag är verkligen inte bitter. Om
någon efter ett långt arbetsliv har skaffat sig möjligheten att
köpa en bil för några hundratusen bara för att åka på
sightseeing några gånger på sommaren för att därefter ställa in
den i garaget i nio månader är jag den förste att applådera
beslutet att realisera drömmen.
Om de verkligen vill och om de verkligen har råd, alltså. Själv ser jag inte alls tjusningen, men det är ju fint att folk är olika.
Om de verkligen vill och om de verkligen har råd, alltså. Själv ser jag inte alls tjusningen, men det är ju fint att folk är olika.
Har haft en Peugeot cab.....klart roligaste bilen jag haft.
SvaraRaderaDock inte så praktisk och efter tillkomst av hustru och barn byttes den mot en praktisk kombi med dragkrok...snyft....
Ungdomssynder, idag tycker jag inte alls de ser lika lockande ut. Men då var det kul.
/viskande så ingen annan hör/
Med risk för förolämpa bloggaren själv....det kan vara ett tecken på att vi närmar oss "gubb-åldern"
/slut viskning/
Med vänlig hälsning
THZ
Jag tänkte det när jag skrev Peugeot cab, att nu kommer bergis någon svara att han/hon haft just en sådan och att den var bra.
RaderaJa, jag tror absolut att det är ett tecken på ålderskris. Fast det viktigaste med sådana är att man inte ska ha drabbats själv och eftersom jag är helt fri från att ens ha tänkt tanken att köpa en sommarcab kan jag peka på fenomenet :-).
Hej, här kommer lite snabb input.
SvaraRaderaMånga av bilarna kan fälla upp ett tag, så att man förlänger den potentiella säsongen lite. Dessutom finns det värme i kupen vilket medför att man lätt kan köra nercabbat 6 månader om året (värme finns i överflöd så länge man har en förbränningsmotor). Även i regn går det alldeles utmärkt att köra nercabbat men man kanske måste öka farten något, så sveper nämligen regnet ovanför kupen och inte en droppe hamnar i bilen.
Jag har själv ingen cabbe, och kör en tråkig Toyota till vardags, jag är precis som du och ser till praktisk funktion och inte till "fartfylld upplevelse". Men släktingar till mig kör cabbe, så jag har ändå erfarenhet av hur man kan nyttja dessa onödiga och dyra fordon.
Skulle jag själv tvingas köpa cab hade det blivit en plåtcab, närmare bestämt en Ford Skyliner -59:
Raderahttps://assets.hemmings.com/blog/wp-content/uploads//2018/08/599971.jpg
Och visst går cabbar att använda även när de inte "behövs". Min poäng är bara att det är så få dagar man har glädje av takfriheten att det helt enkelt inte lönar sig. För det kostar ju därefter också.
Män med keps vill ha bil med keps ;-)
SvaraRaderaSå enkelt kan det vara! Jag har aldrig ägt en cab och syns i keps på max tre löparrundor per år, så jag är regeln som bekräftar undantagen.
RaderaNja är inte så förtjust av en cab. Ägde faktiskt en VOlvo S40 cab en gång i tiden.
SvaraRaderaKul glidarbil på sommaren men väldigt opraktisk. Fäller du ner taket är bagageutrymmet förbrukat. Ska du göra i mer än 50 km/timme bör du sätta upp vindskyddet bakom baksätet vilket är krångligt värre. Om du är det minsta tunnhårig när du kör på sommaren på en landsväg utan skugga behövs huvudbonad om du inte ska bränna dej rejält. Det gäller att se till att kepsen inte blåser bort också.
Det där är ett riktigt stort problem med framförallt plåtcabbar. Forden jag nämnde ovan har en baklucka som rymmer ungefär en ölback. I motsvarande modell med tak (Galaxy) skulle en familj kunna bo i skuffen.
RaderaMitt största problem med hår och cab är inte att jag bränner flinten utan att skägget i vissa lägen riskerar att blåsa upp i ansiktet underifrån. Särskilt olyckligt om man kör.
Vi har en! Och jag har grått hår! Dock används den året om. En mazda miata mx 5 rf (plåttak som vecklas ner i eget fack)
SvaraRaderaLastutrymmet klarar precis en full kundvagn. Dock är den bara tvåsitsig så ifall svärmor vill med får hon köra själv ;) (vi har en till bil)
Det där med svärmor kan ju vara en ren bonus också. I vissa lägen när folk räknat kallt med att alltid kunna åka med mig har jag önskat att jag haft en tvåsitsig bil.
RaderaVill dock tillägga att det är min frus bil, jag promenerar eller cyklar och tar pendeltåg när jag åker till och från jobb. Och bilen är betald med utdelningar!
RaderaMed tanke på Ferrarin med takräcke så jag jag tipsa om Jon Olssons kärror som han brukar förbättra med takbox.
SvaraRaderaBl.a. ett par Lamborghini och en Audi RS6. https://www.freeride.se/forum/threads/jons-nya-lambo.61855/
Personligen gillar jag det (även om just den där bilen är bortom räddning, som jag ser det), men jag gissar att den konservativa delen av Lamborghiniklubben inte hoppar jämfota av glädje. Vilket i så fall gör det ännu bättre :-).
RaderaAlla snyftreportage om fattigpensionärer till trots, så finns det många pensionärer som har det väldigt gott ställt... väldigt många...
SvaraRadera//Krusse
Det är kontraster i världen. Sen tycker jag att definitionen på fattigpensionär är rörlig. Det finns ju människor med låg pension som efter ett helt liv ändå har råd att köpa leksaker och åker på semester, medan andras ekonomi bryter samman så fort de (helt otippat) får lägre pension än vad de tidigare haft i lön.
Radera