onsdag 21 augusti 2019

Tröttaste börstexten i år?

När kvällstidningar skriver om börsen är det vanligen med ett av följande två fokus:
Blir det börskrasch i morgon?
eller 
Så här investerar kungafamiljen!

Den första rubriken begriper jag. I stort sett alla svenskar berörs av hur det går på börsen. Inte varje liten rörelse, men om Stockholmsbörsen på kort tid tappar tvåsiffrigt ger det lägre pensioner, ökad arbetslöshet och en massa prisförändringar som drabbar de flesta lite och en del mycket.


Den andra rubriken betyder däremot ingenting. Inte ens för kungafamiljen för jag har en känsla av att de kommer klara sig rätt bra oavsett. Åtminstone ekonomiskt. Och jag skiter faktiskt i om prinsessan Madeleine har gjort några ”sköna klipp” det senaste året. Jag har dessutom en stark magkänsla att det inte är ”Madde” själv som suttit och klurat.

Men det är kvällspressen – för idioter, av idioter. Jag blev däremot väldigt förvånad när Placera igår släppte artikeln ”Aktierna i Bill och Melinda Gates portfölj”. Intressesmurfarna hoppar av glädje!


Där får vi läsa (ja, vad fan, jag klickade!) att drygt halva portföljen består av Warren Buffetts investmentbolag Berkshire Hathaway. Att Buffett och Gates är bästa kompisar har säkert inget med det att göra. Men även i övrigt är den Gateska portföljen skittrist. Deras största innehav återfinns i några stora amerikanska bolag, gissningsvis samma år efter år.

Jag skulle betydligt hellre höra någon svensk och börsintresserad riking lägga ut texten om sina innehav. Då kunde man ju få lära sig något på riktigt. Fast det kräver att Placera gör något mer än att klippa och klistra.

8 kommentarer:

  1. Ha, ha, touche!

    " kvällspressen – för idioter, av idioter "

    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kanske inte deras uttalade policy, men nog lever de efter denna devis alltid.

      Radera
  2. Intressesmurfarna hoppar... Poesi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäker på om jag använder uttrycket rätt. På min tid (på skolgården) var det "Intresseklubben antecknar" som gällde.

      Radera
  3. Dessutom har ju Buffett donerat aktier och inte pengar till fonden. Så det ligger inte ens ett köpbeslut bakom det stora innehavet, eftersom de fått aktierna från Buffett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha, är det så. Jag trodde att han bara flaggat för att fonden skulle ärva aktier när Buffett dör (om sådär 30-40 år).

      Radera
    2. Nej han började ge bort aktier årligen för 10-15 år sen. Sen kommer väl den stora klumpen där i framtiden. Nu är det bara någon enstaka miljard dollar om året.

      Radera
    3. Haha! Ändå tillräckligt mycket för att inte Bill ska dumpa aktierna på marknaden och sänka kursen.

      Radera