När jag ser SVT:s reportage om budgetsemester i tält kommer jag att tänka på jordgubbsodling. Låt mig förklara.
SVT fick så här i nyhetstorketider
idén att skicka ut två knattereportrar för att campa. Men med en
twist! De skulle fokusera på priset och visa att det är möjligt
att campa billigt. Så i inslaget får vi först se att de lånar
tält, sovsäckar och stormkök hos ”en gratisaktör”. Därefter
köper de mat och rödsprit till stormköket.
Sedan får vi en inblick i deras
campingvana och ordförråd när de berättar att de ”köpte vårt
fucking T-röd, men vi har ingen jävla tändare”, vilket är
”depressing”. Strax efter att de berättat att de inte ens tänker
sova i tältet utan bara sätta upp det och laga en måltid på
stormköket innan de åker hem får vi siffrorna.
Mat och rödsprit gick på 124 kr och
eftersom en liter T-Röd kostar 40 spänn innebär det 42 kr per
person för en måltid bestående av en färdig pastarätt serverad i
pappmugg. Vidare gör de av med 5,75 liter bensin till ett värde av
110,92 kr som de i sann knattereporteranda avrundar till 110 kr. Så
deras ”campingtur” på c:a en timme gick lös på 234 kr. Är det billigt?
Det är nu jag tänker på
jordgubbsodling, närmare bestämt radioreportaget ”Vem blir årets
jordgubbsodlare?” i Nilecity där en jury bestående av några
reggaemusiker fastslog att nr 3 var bäst. Det var all info
tittarna/lyssnarna fick, att odlaren bakom kartong nr 3 hade de bästa
bären. Skämtet var att det ju inte säger ett skit eftersom vi inte
vet vilka som tävlade, vad lådorna kostade, vem som vann eller enligt
vilka kriterier. Skämt 1995, SVT 2026.
Vad SVT hade kunnat göra vore att låta
dessa två skjutjärnsjournalister vandra från SVT-kontoret i
Östersund (1,5 km till närmaste skog), berättat vem "gratisaktören" var, troligtvis Fritidsbanken, konstaterat att vanlig
hemlagad mat (man måste inte ha frystorkade färdigrätter för en
kort tur) funkar på stormkök eller över öppen eld, så att hela
campingen kunde ha blivit kostnadsfri (möjligen med undantag för en
deciliter rödsprit). Men vad kan man begära för 5,7 miljarder
skattepengar...


För att vara SVT tycker jag det var stordåd. Ingen vänsterindoktrinering i inslaget alls menar du? Stort. Var inslaget riktat till kärnväljarna på Södermalm tro?
SvaraRaderaMvh Investeraren
De kampade väl bland buskarna på SVT:s parkering.
SvaraRaderaHa ha, Ja det var verkligen Nile City i modern tappning. Dock utan en uns av satir. :-)
SvaraRaderaSjukt Vidrig Television. Behöver man säga mer...
SvaraRadera