Kanske för att jag aldrig haft nya
bilar, men jag sväljer inte argumentationen för att man ska köpa ny bil
för miljöns skull. Resonemanget bygger på att den minskade
miljöpåverkan man får genom att köra en mer energisnål bil är
större än energin det går åt för att tillverka en ny bil. Jag
vet absolut ingenting om detta, men det säger sig väl självt att
man måste köra väldigt mycket för att det ska löna sig för
planetens fortlevnad att skrota en gammal bil i förtid?
För det är ju det man menar när man
uppmanar folk att köpa nytt. Gamla bilar kommer inte på något
magiskt sätt förvandlas till nya. Antingen kör någon den gamla
bilen tills den är slut, eller också skrotas den trots att den
funkar. Det gäller för övrigt inte bara bilar utan precis allt –
vill du leva miljövänligt, låt bli att konsumera.
Att bilbranschen inte håller med
förvånar mig inte, men de lever ju på att människor inte tänker
som jag. Frågar man KTH-doktoranden Katja Tasala Gradin som forskar
på produkters klimatpåverkan bekräftar hon min bild.
Hon låter ju dessutom inte heller
elbilsfrälst, som framgår ännu tydligare i en annan intervju:
”Detta betyder även att nyare bilar blir svårare att återvinna
på rätt sätt, just på grund av alla avancerade material. Särskilt
elbilar som i verkligheten inte alls är så miljövänliga som
biltillverkarna vill få oss att tro.” För att göra en helt
korrekt bedömning behöver vi veta hur elen bilen tankas med har
framställts, men om elbilen redan från start producerat
koldioxidutsläpp motsvarande ett par års körning med en diesel-
eller bensindriven bil har jag svårt att få ihop ekvationen.
Tesla, som tack vare smart
marknadsföring nästan blivit synonymt med elbilsbranschen, har
visserligen börjat visa små vinster på sistone (även om det är
en piss i rymden jämfört med förlusterna för bara något år
sedan), men bilarna är snordyra. Det kommer de fortsätta att vara
så länge konkurrensen inte ökar dramatiskt. Och när den gör det
kommer Tesla få ännu svårare att tjäna pengar.
Så med risk för att göra en "Ines
Uusmann" (ungdomar får googla) tror jag att det kommer ta väldigt
lång tid innan elbilsbranschen blir riktigt lönsam. Förr eller
senare lär det säkert hända, men om det blir Tesla som tar täten
vet vi ingenting om. Kanske blir det Mercedes, eller varför inte ett
taiwanesiskt leksaksbolag eller ett företag som köper en bilkoncern
för att få kränga sina batterier eller solceller.