MTG släppte sin kvartalsrapport i
fredags. Ganska dålig, aktien föll 7,6 procent, men Placera hyllar.
Med linjär TV som främsta
inkomstkälla skulle MTG kunna bli en ny Eniro, eftersom TV snart är
lika ute som telefonkataloger, men det som eventuellt lockar med MTG
är deras satsning på e-sport i affärsområdet med det kryptiska
namnet MTGx. Man tjänar visserligen pengar på det, men än så
länge lägger man mer pengar i utvecklingslådan än det kommer in.
Om e-sport blir nya folksporten lika populärt som fotboll är det
nästan garanterat rätt tänkt. Men blir det det?
Jag tänker så här. För att e-sport
ska nå den popularitet som krävs för att det ska finnas pengar för
investerare måste publiken strömma till i större utsträckning och
då måste fler ha en anknytning till sporten. De flesta av oss
kickade lite boll som barn, och även om vi inte blev någon Zlatan
eller Marta kan vi relatera till världsfotboll, men vi är än så
länge väldigt många som aldrig ”utsatts” för e-sport. Jag
spelar inte dataspel. Mina vänner gör det inte heller. Är man 20,
30, 40, 50... år äldre än jag har man ännu mindre koppling till
den här världen.
Detta ändrar sig såklart hela tiden,
men hur stor är potentialen? E-sportarnas Facebookgrupper har ofta
bara några hundra medlemmar, men det är ändå mycket jämfört med
många andra sporter. Curling, amerikansk fotboll och frisbeegolf har
funnits hur länge som helst, men skulle döda för att få det
intresset (och för all del även från media) som e-sportarna får.
Varpa någon?
För mig är det rena snurren. Jag
fattar inte att någon kan sitta och spela spel på Youtube och få
miljontals följare för detta. Inte heller förstår jag hur man kan
dra igång serier, vadslagning och stora events för e-sport. Jag
hade inte kommit på tanken, men det säger mer om mina
entreprenörsegenskaper än om att fenomenet skulle vara dödsdömt,
för det är det inte. Tror jag.