Förra veckan berättade Nordnet att de
nu gjort det möjligt för sina kunder att swisha pengar till sitt
Nordnetkonto. Jag har självklart ingenting emot
nya transaktionslösningar, men jag kan inte låta bli att undra över
nyttan med sånt här. ”Ett litet steg för människan, men ett
stort steg för branschen”, skrev Sverigechefen Eva Trouin. Jag hade
nog nöjd mig med: ”Ett litet steg.”
Vad tog det att flytta över pengar
tidigare, 2-3 timmar? Oavsett om man köper och säljer aktier dagligen
eller om man månadssparar med låg omsättning känns det som en
tämligen meningslös åtgärd. Om jag får önska mig något vore
det istället användarvänlighet på hemsidan.
Nordnet har en förmåga att alltid
välja typsnittet från Helvetet (nej, inte Helvetica). Kanske funkar det jättebra i
telefon, men på min dataskärm känner jag mig halvblind när jag är
inne på Nordnet. Exempelvis har de diagram som är helt omöjliga
att få ut något av, oavsett om det gäller min egen depåutveckling
eller att jämföra en aktie med index. Att jämföra två olika
värdepapper har jag fortfarande inte räknat ut hur man gör (eller
om det går), men det gör inte så mycket för på Nordnets
pyttediagram går det ändå inte att se vilken kurva som är vilken.
Ögongodis för statistiker?
På marknadsföringssidan känns
Nordnet mycket piggare än konkurrenten Avanza, och Shareville är en genial idé på alla sätt. Därför känns det konstigt att de
ligger så långt efter med hemsidan. Och då undrar
jag, var det verkligen detta kunderna skrek högst om, att kunna föra
över pengar snabbare?
Kanske är det så, kanske är det bara
jag som är gnällig, men jag drar mig till minnes en granne jag hade
som hade en gammal bil han höll på att jobba med. Bl a målade han bakluckan på insidan och då tänkte jag: Borde du
inte sätta i motorn först? Lite så känner jag kring att kunna swisha
till Nordnetdepån.