Jag behövde en dimmer, alltså en
vanlig strömbrytare för 220 V med dimmerfunktion. Till saken hör
att det satt tre dimmers i rummet, och även om den som skulle bytas
satt på en egen vägg behövde den matcha de övriga skapligt.
Och det gör de ju aldrig. Vilken sort
man än köpt kan man ge sig på att det är en som utgått eller
ändrat utseende, det gäller allt. Så jag letade, funderade, letade och
funderade.
Ingen under 40 kommer fatta
bildreferensen.
Till slut lyckades jag i alla fall
hitta den. Eller en som var så pass lik att det fick duga. Hos
Malmbergs Elektriska. Fast där får man bara handla om man har ett
företag med konto där. Nu driver ju inte jag riktigt en elbutik, så
det har jag inte. Letade vidare och hittade två nätbutiker som hade
den. På ena stället kostade den 110 kr, på det andra 116 kr. Billigt!
110-butiken hade fri frakt och bra
recensioner, så jag började med den. Men nej, ”Av miljöskäl
betjänar vi ej orders under 149:-”. Jaja, då fick det bli
116-butiken. Men nej, inte nog med att de tog betalt för frakt, den
var dessutom dyr. Plötsligt blev 116-butiken en 175-butik. Någon
måtta fick det vara.
Tillbaka till 110-butiken igen. Tänker
att jag kan välja ett lite dyrare fraktalternativ än gratis. För
49 kr får jag snabb dörrleverans och då kommer jag ju upp över
deras 149 kr-gräns. Nej, funkar inte ändå. Noterar att de har
online-kundtjänst. Innan jag återger konversationen ska sägas att
jag var på rätt dåligt humör redan innan jag började scanna
internet efter dimmers. Okej, här kommer det.
Jag medger att jag inte ska ha pris som
årets trevligaste kund, men tycker att mina invändningar är
berättigade.
Ska de ha ett lägsta orderbelopp
borde det framgå innan man kommer till kassan.
När frakten ingår i priset ska
självklart totalsumman räknas som orderbelopp. Handlar jag för
159 kr handlar jag för mer än 149 kr.
Kundtjänst-Johan är ärlig, man
satte priset för att slippa dutta med småkunder. Det har man rätt
till, men låtsas då inte som att det är en ansvarstagande
miljöengagemang för det är det inte.
Är ändå lite imponerad att jag fick
handla min dimmer till utsatt pris och slapp slänga på något jag
inte behöver. Vilket jag förresten inte hade gjort. När jag tog
kontakt med kundtjänst var jag minuter ifrån att betala 175 kr hos
konkurrenten, och när kundtjänst dröjde med att svara var jag
sekunder ifrån att göra det. Fullt medveten om att det hade blivit
dyrare än att slänga på ett par halogenlampor extra på min 110
kr-order så att den precis pressat sig över 149 kr, men ibland är
till och med snåljåpar som jag villiga att betala pengar för att
visa en poäng.
Stort tack till Johan på Eldirekt.se.
Men dagens spartips är egentligen inte att handla där utan att
alltid ifrågasätta knepiga köpvillkor. Dels för att företag som
har dem ska veta att de går miste om kritiska kunder vars pengar är
värda lika mycket som andras, men också för att du faktiskt
kan få din vilja igenom.