Jag sa upp ett abonnemang och dagen
därpå fick jag en bekräftelse på det. Därmed trodde jag mig vara
fri efter uppsägningstiden som i mitt fall var sista november.
Men nej, någon vecka senare kom
fakturan för december. Eftersom jag inte ville sitta i telefonkö en
halv dag mejlade jag kundservice med kundnummer, fakturanummer och
nummer på uppsägningsbekräftelsen. Så då skulle väl det hela
vara utagerat?
Nej då. Svaret inleddes visserligen
med: ”Super att du hör av dig och vi kikar gärna på detta.”
Vad kul att de har prao-elever, tänkte jag, för vilken vuxen person
formulerar sig på det här viset till någon som inte är en gammal
barndomsvän?
Okej, en och annan minister...
Men sedan framkom att detta företag
inte kommunicerar via e-post (internet... det där nya?). Istället
hänvisades jag till telefon och chat. Jaja, jag får väl dra hela
harangen i en chatkonversation då. För då måste det ju lösa sig.
Nej igen! Jag borde väl ha lärt mig det vid det här laget.
”Fakturan var redan skapat då du sa
upp abonnemanget. Betala fakturan som den är så kommer du få
återbetalning tillbaka.”
Festlig affärsidé! Vi skickar en helt
felaktig faktura till dig, två veckor efter att du sagt upp
tjänsten. Betala den så kommer vi så småningom skicka tillbaka
pengarna till dig. Allt du behöver göra är att gå till din bank
med vårt utbetalningskort, sitta i kö någon timme och sedan sätta
in pengarna på ditt eget konto.
Jag funderade ett tag på att skicka en
motfaktura på samma belopp så kunde vi därefter stämma varandra.
Bägge fakturorna vore ju lika regelvidriga så varför inte?
”Joddling & getost, 1 paket.”
Nej, jag tog sista
livlinan och ringde till dem. Första halvtimmen fick jag vet att jag
”behåller min plats i kön”, men så äntligen kom jag fram till
en människa som kunde läsa innantill varpå den felaktiga fakturan
annullerades. Vid det här laget hade jag väl lagt ner en timme på
det hela och vill i sann Sverker Olofsson-anda fråga: Ska det vara
så här, är det så, va, va, VA?!