Visst, Amazon tog sig till slut, men
det går väldigt få Amazon på varje misslyckat bioteknikbolag
eller diverse geniala patent vars enda problem är att ingen vill
betala pengar för dem. Först tar man in lite pengar från ett
riskkapitalbolag. Sedan börsnoterar man under förevändningen att
de tuffa åren är över. Nu är det dags för skörd (och den vill
man givetvis dela med sig av, det är ju logiskt), troligen redan
under innevarande år.
Men så spricker det! Märkligt nog är
massproduktionen aningen försenad och den där stora ordern
kommer inte. Än. Men hav förtröstan, med en nyemission lyckas man
dra in pengar för att klara det akuta kassaflödet. Det ska räcka
både till löner och investeringar i ett par år.
Eller åtminstone ett år. För sedan
är det dags för ännu en nyemission. Eller ett aktieägartillskott
eller något annat. Bara inte vinst, det är det visst aldrig dags
för. Är det då en affärsverksamhet eller en hobby?
Det kanske inte behöver definieras när en uttråkad hemmafru drar igång försäljning av växtfärgade ljusstakar i det egna garaget. Men när en hyllad företagsvisionär står på event och mässor över hela världen och berättar om hur hans produkt sakta men säkert tar över världen utan att man gått med vinst ett enda kvartal under alla dessa år, då är det dags att definiera verksamhetens karaktär. Hobby, säger jag.
Det kanske inte behöver definieras när en uttråkad hemmafru drar igång försäljning av växtfärgade ljusstakar i det egna garaget. Men när en hyllad företagsvisionär står på event och mässor över hela världen och berättar om hur hans produkt sakta men säkert tar över världen utan att man gått med vinst ett enda kvartal under alla dessa år, då är det dags att definiera verksamhetens karaktär. Hobby, säger jag.