Det handlar alltså om ett syskonpar som mobbades på högstadiet för att de brydde sig, ställde frågor till lärare eller ”googlade på något akademiskt”. Johan anser att mobbingen var rasistisk, att den berodde på att de är svenskar. Jag kan såklart inte avgöra om Johans klasskamrater var rasister, men trots att jag gick i en ganska pluggig klass på högstadiet, med få invandrare, fanns sådana tendenser även då, för 30 år sedan.
Jag gillade inte högstadiet något
vidare, men såg ingen poäng i att sitta av tiden utan försökte
maximera mitt betyg och kunskapsintag. Jag blev inte mobbad för det,
men de av oss som likt Johan ”ställde en intresserad fråga på
lektionen” fick definitivt höra hur fånigt det var att bry sig.
Varför anses det föraktligt att vilja
komma någonvart och varför tar inte skolan tag i det? Rektorn i det
här fallet verkar mest rädd för att hamna utanför
åsiktskorridoren. Det är nolltolerans och värdegrund likt en
papegoja, men en stor del av undervisningen blir ju meningslös om
den gängse uppfattningen är att det är häftigt att undvika
kunskaper.
Det vore illa nog om detta bara gällde
skolan, men visst har det väl läckt över till vuxenvärlden? Ord
som pretentiös, ambitiös och seriös har en negativ klang. Det är
sånt som karriärister och strebers håller på med, två andra
negg-ord. Kanske inte konstigt i ett samhälle med rektorer som likt
denna eftersträvar ”en tydligare handlingsplan på politisk nivå
för hur vi ska få ett solidariskt samhälle som står upp för alla
människors lika värde” istället för att faktiskt göra sitt
jobb och se till att hennes elever inte får stryk om de försöker
lära sig något.