Det var tider när
julkalendrar innehöll 24 luckor med ritade bilder i och kostade
femton spänn. Nu är adventskalender liktydigt med en låda
varuprover. Oftast smink, men det kan vara spel, lego eller vad som
helst. Gemensamt för samtliga är att en influencer som låter så
korkad att klockorna stannar recenserar dem i sociala medier.
I och för sig beskriver hon detta som
”peak gaaaalenskap” och det kan jag väl hålla med om. Om du
tycker att parfym är väldigt viktigt – hitta en sort du gillar
och köp mycket av den, inte en låda blandade varuprover. Vad jag
inte riktigt förstår är att hon ser sig som konsumentupplysare.
Vore hon på riktigt intresserad av att hjälpa folk att göra bra
köp skulle hon varna för allihop och istället rekommendera dem att
göra något vettigt med sina pengar och sina liv.
Enligt influencern är snittpriset på
en adventskalender 3000 kr. Riktigt så illa verkar det dock inte vara. På Prisjakt listas 1000+ kalendrar och av dessa kostar fem
stycken över 3000 kr, dyrast är Giorgio Armani Beauty Advent
Calendar som går lös på 5175 kr. Hur som helst är det larvigt
många som kostar larvigt mycket pengar och jag kan bara undra –
vem köper dem?!
Å ena sidan roas jag av att folk är beredda att lägga sina pengar på så mycket skit. Jag har köpt bilar billigare än den där Armani-kalendern. Å andra sidan blir jag lite rädd för vart mänskligheten är på väg. Varför är så många människor fast beslutna att göra av med alla sina pengar på ganska meningslösa saker?
Värdefullt vetande: julkalendern 1974, favoriten "Herkules Jonssons storverk", hade 25 avsnitt/lucköppningar.
SvaraRaderaJaha, den var så tidig? Jag minns den, men inte kan jag minnas den från då, jag måste ha sett den senare. Mitt främsta minne var att killen som spelades Herkules Jonsson inte var den störste skådespelare världen skådat ;-)
RaderaDe bästa julkalendrarna förr i tiden var de som innehöll chokladbitar, där fick man verkligen lära sig självbehärskning. :-)
SvaraRaderaFast jag hade kompisar som öppnade alla luckorna den 1 december...
Ja, choklad har väl funnits länge, men jag kan inte tänka mig att de kostar tusenlappar.
RaderaVilket fusk!
Ibland ser man kritik från dessa konsumentupplysare, eller kunder som 'rasar' över torftigt innehåll (som du säger varuprov, så vad trodde de?) i sina kalendrar vid den här tiden på året. Men själva produkten går väl ut på att man har 24 spännande luckor att öppna medan man väntar på julafton, så vad har man egentligen för rätt att klaga när man har TJUVÖPPNAT?? Va?
SvaraRaderaAtt tjuvöppna kalendern borde absolut göra att du tappar dina rättigheter som konsument ;-)
RaderaMen vid det här laget borde alla inse att produkterna i luckorna inte kommer i närheten av värdet på sminkkalendern. Det visste till och med jag som medelålders man, för många år sedan.
Unga tjejer köper sminket och lite äldre tjejer köper teet och chokladen. Läste en artikel i GP häromdagen där det argumenterades för att tjejers shoppingmissbruk måste tas på lika stort allvar som ätstörningar.
SvaraRaderaDet borde det. Jag misstänker att det är betydligt fler som lider av shoppingmissbruk än av matmissbruk.
RaderaJag mindes fel. Samma vård som alkoholister och spelmissbrukare skulle det vara.
RaderaDetta året passade jag på att tjäna lite pengar på denna hysteri: Köpte ett par st dyra sminkkalendrar när dom släpptes, och lyckade sedan sälja dem på tradera för cirka 1000kr i vinst, per st! Man får hitta det positiva i allt knas i samhället!
SvaraRaderaGrattis! Imponerande, jag hade inte ens tänkt tanken.
Radera