Kombinationen av att vara
tävlingsinriktad i förhandlingssituationer och en snål jävel
riskerar att göra mig till en obehaglig människa. Det försöker
jag motarbeta genom att vara serviceinriktad och alltid tänka mig in
i motpartens situation, men det finns gränser.
Jag sålde ju min mammas lägenhet i
somras. När säljarna hade vunnit budgivningen, men ännu inte
betalat ville de göra en egen besiktning av lägenheten. Rimligt.
Under denna genomgång satte de på samtliga fyra plattor på spisen
samt full spya på ugnen varpå proppen gick. Vi hade aldrig haft
något problem med spisen, men det visade sig att den propp som satt
där var svagare än den borde (tror att det kan ha varit 10 ampere
istället för 25, men jag är osäker nu). Möjligen går säkringen
oavsett, i skarpt läge behöver man ju aldrig maxa alla reglage
samtidigt.
Proppen byttes och spisen funkade igen,
men under de minuter som gick funderade säljarna på vad som gällde
ifall spisen hade gett upp. Jag sa att jag i så fall var villig att
betala för den, men var tydlig med att den spis lägenheten såldes
med var en gammal glaskeramikhällsvariant och jag tänkte
inte betala för en ny spis. Köparna å sin sida skulle renovera
köket så de ville såklart varken ha en trasig eller fungerande spis från förra årtusendet.
”Det är inte spisen på bilden som har skrivit brevet”, men typ så.
Nu fick vi igång spisen, så det löste
sig, men tolv dagar efter att köparna övertagit lägenheten ringde
de och berättade att spisen lagt av igen. Denna gång hade en
huvudsäkring i källaren gått. Så vem skulle nu betala för detta?
Jag konsulterade två elkunniga personer som var för sig sa att
antingen gick proppen oberoende av spisen eller också efter
påfrestningen av säljarnas maxbelastning av spisen ett par månader
tidigare.
Inte mitt fel alltså, men eftersom jag
inte ville att köparna skulle känna sig lurade och för att förebygga en situation där de skulle avkräva mig ett belopp motsvarande en
sprillans induktionshäll och inbyggd varmluftsugn erbjöd jag en
kompromiss, att betala vad en tjugo år gammal glaskeramikspis kostar
på Blocket, 200 kr.
Jag hörde inget mer av dem och tolkar
tystnaden som: ”Är du helt jävla dum i huv'et, gubbjävel?! Vi
vill såklart inte släpa upp en ny spis som är äldre än oss!” Jag
kan leva med det. Hellre det än att de fortsätter kontakta mig det
närmaste året varje gång de hittar en spricka i en golvlist för
att höra hur jag ska kompensera dem för det.
Vad säger folkdomstolen? Var det snålt
att inte erbjuda åtminstone någon tusenlapp för köparnas besvär
med spisen eller borde jag kanske istället ha gått strikt på att
när köparen övertagit bostaden är alla kostnader deras?
Till protokollet vill jag också föra
att eftersom köparen hamnade mellan två boenden lät jag dem utan
kostnad fylla två rum och en garderob i perioden mellan
kontraktsskrivning och slutbetalning. Vidare fick de använda frysen,
som jag dessförinnan tömt och slagit av, och jag bjöd dem till och med på
tre veckors elkostnad för detta. Vidare lät jag dem vid minst
två tillfällen få tillgång till lägenheten för att visa upp den
för potentiella hantverkare, så då gick jag dit och öppnade åt
dem, även det kostnadsfritt.