onsdag 16 september 2020

En liten dispyt

Kombinationen av att vara tävlingsinriktad i förhandlingssituationer och en snål jävel riskerar att göra mig till en obehaglig människa. Det försöker jag motarbeta genom att vara serviceinriktad och alltid tänka mig in i motpartens situation, men det finns gränser.

Jag sålde ju min mammas lägenhet i somras. När säljarna hade vunnit budgivningen, men ännu inte betalat ville de göra en egen besiktning av lägenheten. Rimligt. Under denna genomgång satte de på samtliga fyra plattor på spisen samt full spya på ugnen varpå proppen gick. Vi hade aldrig haft något problem med spisen, men det visade sig att den propp som satt där var svagare än den borde (tror att det kan ha varit 10 ampere istället för 25, men jag är osäker nu). Möjligen går säkringen oavsett, i skarpt läge behöver man ju aldrig maxa alla reglage samtidigt.

Proppen byttes och spisen funkade igen, men under de minuter som gick funderade säljarna på vad som gällde ifall spisen hade gett upp. Jag sa att jag i så fall var villig att betala för den, men var tydlig med att den spis lägenheten såldes med var en gammal glaskeramikhällsvariant och jag tänkte inte betala för en ny spis. Köparna å sin sida skulle renovera köket så de ville såklart varken ha en trasig eller fungerande spis från förra årtusendet.

Det är inte spisen på bilden som har skrivit brevet”, men typ så.

Nu fick vi igång spisen, så det löste sig, men tolv dagar efter att köparna övertagit lägenheten ringde de och berättade att spisen lagt av igen. Denna gång hade en huvudsäkring i källaren gått. Så vem skulle nu betala för detta? Jag konsulterade två elkunniga personer som var för sig sa att antingen gick proppen oberoende av spisen eller också efter påfrestningen av säljarnas maxbelastning av spisen ett par månader tidigare.

Inte mitt fel alltså, men eftersom jag inte ville att köparna skulle känna sig lurade och för att förebygga en situation där de skulle avkräva mig ett belopp motsvarande en sprillans induktionshäll och inbyggd varmluftsugn erbjöd jag en kompromiss, att betala vad en tjugo år gammal glaskeramikspis kostar på Blocket, 200 kr.

Jag hörde inget mer av dem och tolkar tystnaden som: ”Är du helt jävla dum i huv'et, gubbjävel?! Vi vill såklart inte släpa upp en ny spis som är äldre än oss!” Jag kan leva med det. Hellre det än att de fortsätter kontakta mig det närmaste året varje gång de hittar en spricka i en golvlist för att höra hur jag ska kompensera dem för det.

Vad säger folkdomstolen? Var det snålt att inte erbjuda åtminstone någon tusenlapp för köparnas besvär med spisen eller borde jag kanske istället ha gått strikt på att när köparen övertagit bostaden är alla kostnader deras?

Till protokollet vill jag också föra att eftersom köparen hamnade mellan två boenden lät jag dem utan kostnad fylla två rum och en garderob i perioden mellan kontraktsskrivning och slutbetalning. Vidare fick de använda frysen, som jag dessförinnan tömt och slagit av, och jag bjöd dem till och med på tre veckors elkostnad för detta. Vidare lät jag dem vid minst två tillfällen få tillgång till lägenheten för att visa upp den för potentiella hantverkare, så då gick jag dit och öppnade åt dem, även det kostnadsfritt.

37 kommentarer:

  1. Det är inte bara säljaren som har upplysningsplikt, köparen har också undersökningsplikt.

    Det finns en kategori av människor som gnäller om allt, ofta betydelselösa petitesser. Dina köpare verkar tillhöra denna kategori. Jag vet inte varför man blir sådan men antagligen är man osäkert och vill känna att man gör en bra affär och får något extra utöver vad som i ingick från början. Även om beloppet är betydelselöst i sammanhanget.
    Jag tycker att du var mer tillmötesgående än de skulle kunna förvänta sig. Tråkigt att de inte visade tacksamhet för det. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror verkligen inte att det var något fel på spisen. Efter att vi bytt säkring (troligen för första gången på femton år) gick den klockrent.

      Självklart ska man gnälla om man känner sig förfördelad (jag har själv skickat en reklamation nu på morgonen), men man får försöka bedöma rimligheten i kraven. Jag tänker inte byta ut de nya ägarnas samtliga vitvaror för då hade jag gjort det innan försäljning i hopp om mer betalt. Bytte kyl/frys, men spisen var gammal och klart och tydligt redovisad som det.

      Radera
  2. Otroligt gnälliga köpare. Man köper i befintligt skick och man ser till att uppskatta dina gester som du inte hade behövt göra åt dem. Jag hade en köpare som skickade ungefär 100 sms angående var jag köpt olika vitvaror, målarfärg etc (det tog liksom aldrig slut). Var tvungen att till slut svara att jag inte visste för det tog för mycket av min tid (jag hade varit extremt tålmodig fram till dess och skickat all information om märke, butik osv) Vissa tar verkligen hela handen om man ger dem lillfingret...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror nog att de uppskattade mina gester. Det var bara inte värt något eftersom jag inte tog betalt för dem. Själv hade jag hoppats att de skulle låta udda vara jämnt om något gick åt andra hållet (som jag förstår att de upplevde när spisen krånglade).

      Ja, det är märkligt när människor inte alls känner att de börjar närma sig gränsen och därför välja med omsorg när de ska kräva eller be om hjälp.

      Radera
  3. Jag utgår från att det inte finns någon hemmagjord "special-koppling" som gjorde att proppen gick. Då var problemet känt (om det ens är ett problem) för bägge parter och accepterat, därmed inget "dolt fel". I det här fallet var det snarare köparna som var giriga. Du var ju mer än generös som ville bjussa på 200 spänn. Jag hade vägrat av princip.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När proppen gick under besiktningen utgick jag (och gissningsvis även köparna) ifrån att det berodde på överbelastning, vilket ju faktiskt de initierade genom att sätta fyra spisplattor och ugnen på maxvärme. När det sedan hände igen tog de väl chansen att försöka ösa problemet på säljaren.

      Radera
  4. Haha, vilket trams. Vad många BRF-köpare missar är att det man köper är en nyttjanderätt av ett utrymme i en förening som man blir delägare i. Jordabalken gäller alltså inte här utan ett BRF-köp är som att köpa en bil - du köper i befintligt skick och om något går sönder efter köpet så är det köparens och inte säljarens problem. Finns inget som heter dolda fel eller andra sådana skyldigheter. Om det inte handlar om uppenbara fall av bedrägerier eller annat, men här är det ganska uppenbart att det inte handlar om det.

    Att man ens sedan orkar bry sig om att engagera sig i sådana låga belopp som några tusenlappar säger ju mer om köparen än om lägenheten. En bra grundprincip i sådana här lägen är att om uppskattade rättegångskostnader överstiger värdet på det du vill processa om, så är det bättre att bara ta kostnaden själv och inte försöka ge sig in i något där man inte har något att hämta - annat än om säljaren försöker vara snäll, alternativt inte har koll på juridiken.

    Och några tusenlappar är ungefär vad det kostar för en jurist att ens påbörja ärendet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast de köper ju vitvarorna, där är det inte bara nyttjanderätt.

      Tiden var en aspekt för mig. Hade det hänt första dagen hade det nog känts lite annorlunda. Nu hade de gissningsvis använt spisen tio gånger och jag kan ju inte som säljare ha ansvar hur länge som helst. ALLT i en bostad kommer förr eller senare gå sönder.

      För just de här köparna tror jag några tusenlappar var rätt mycket. De la sig till slut 50 kr (!) över det befintliga budet med hänvisning till att de redan sprängt sin budget. Men som jag ser det gäller inte dispyten tusenlappar. En begagnad spis från millennieskiftet betingar absolut inte ett fyrsiffrigt värde. Med lite tur kan man hitta en motsvarande helt gratis på Bortskankes.se. Att det inte var det de ville ha har jag full förståelse för, men det var ju faktiskt det de hade köpt.

      Radera
    2. Vitvaror är en del av köpet, precis som dörrar, golvplankor, elkablar etcetera. Hade de kontaktat dig även om gångjärnet på en dörr lossnat efter några dagar? ;-)

      Radera
    3. Som du själv är inne på i inlägget nedan så är det en dålig idé att köpa bostadsrätt om man inte har fyrsiffrig marginal för oförutsedda händelser på vital utrustning i lägenheten, som t ex en spis. Särskilt om man på förhand vet att köket är gammalt och slitet.

      Radera
    4. Ja, jag tror risken är stor att de kontaktat mig om ett lossnat gångjärn. Särskilt om det gett skador på golvet eller dörren. Jag är rätt säker på att det här var deras första egna bostad och kanske har de inte funderat över varför motsvarande hyresrätt hade haft en månadsavgift på ytterligare 5000 kr.

      Jag har inte tittat på deras kalkyler, men förvånades över att de å ena sidan inte verkade ha en hundralapp till färg, men samtidigt planerade totalrenovering av köket och utbyggnad av badrummet.

      Radera
    5. Intressant observation :) Då uppstår så klart nästa följdfråga: om spisen krånglar, varför ens bry sig om de ändå skall totalrenovera köket???

      Gissar att totalrenoveringen skulle finansieras med lån, alternativt att det bara var önsketänkande, med tanke på att de kontaktar dig angående i inlägget beskrivna fråga.

      Radera
    6. Renoveringen skulle definitivt lånefinansieras. Det sa de eftersom jag vet att de ratade en byggfirma för att de inte ville ta fram en betalningsplan utan ville ha betalt direkt.

      Och det är kanske vanligt (borde i alla fall vara det eftersom duktiga byggare alltid tycks ha jobb), så möjligen började det gå upp för dem att renoveringen kommer att dröja. Men nu spekulerar jag.

      Radera
  5. Du har varit alldeles för snäll. Spisen stod i köket när de var där och tittade på lägenheten. De har köpt lägenheten i det skick den var och med den spis som fanns. De ska inte komma och gnälla i efterhand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tycker ju också så. Hade jag försökt försköna det på något sätt vore det en sak, men jag visade lägenheten själv och sa till alla att köket är helt orenoverat. De visste att de köpte gamla vitvaror som visserligen fungerade, men som inte skulle göra det i evighet.

      Hade det varit jag som köpt och inte haft råd att renovera hela köket på en gång hade jag köpt en induktionshäll och ställt ovanpå den befintliga spisen för att slippa köpa något i onödan tills jag haft råd att renovera och bygga in den.

      Och har man inte råd med en induktionsspis för några tusenlappar tycker jag inte att man ska köpa bostad. Den marginalen måste finnas.

      Radera
  6. Jag tycker att du har varit väldigt tillmötesgående till köparna, inte minst att du gratis(?) upplåtit utrymme för deras förvaring men att du också ställt upp på att visa lägenheten efter deras köp. Nu vill de alltså att du ska ta ansvar för husets huvudsäkring. Nästa gång ringer de dig när hissen är trasig, om det nu finns en sådan eller när grannarnas fest stör deras nattsömn och de vill att du ska tilläggsljudisolera väggarna.

    200 Kr var generöst och redan där hade du tjänat på, och förmodligen fått mindre besvär med att sälja till köparen som hade budet 50 Kr lägre. Den där höjningen med 50 Kr var kanske en signal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, helt gratis inklusive elförbrukningen för frysen. Jag till och med vattnade deras blommor under dessa veckor. Min vinst i det var att jag slapp flyttstäda de rum och garderober som fylldes med deras grejer, men att städa ett tomt rum tar ju inte lång tid.

      Problemet med köparen med det lägre budet var att han aldrig kom till skott, så jag är inte säker på om det blivit någon affär. De som till slut köpte verkade på förhand vara de minst komplicerade. De andrahandshyrde redan en lägenhet i föreningen och trivdes med föreningen och läget. Och jag vet ju inte hur de andra köparna hade varit.

      Radera
  7. Kan relatera till dina köpare faktiskt. Förra året köpte vi en sommarstuga med förvisso äldre vitvaror. Första gången vi använder största plattan på spisen så går proppen. Vafan.

    Självklart kontaktar vi säljarna och.. nä, vänta.. spisjäveln var ju 25 år gammal och i samma skick som resten av huset. Vi satte en tejpbit över den knappen och använde övriga tre plattor i några månader innan skrället hamnade på tippen. Synd, annars hade dina köparkompisar kunnat få den.

    Tycker du ska skicka nån sorts faktura till köparna för prylinställning och upplåsning. Inte för att du nånsin ska driva in pengarna såklart. Men i förebyggande syfte så att de låter bli att höra av sig när de ser golvlisten (eller överhuvudtaget).


    Cheers,

    /P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det surt när det händer. Jag har både köpt och sålt bilar som funkat klockrent innan ägarbytet och sedan inte gjort annat än att krångla. Varken köpare eller säljare känner sig som vinnare i det läget.

      Hade köparna framhärdat och fortsatt gnälla hade jag absolut exploderat och rabblat upp allt som jag gjort och ställt upp med för dem bara för att jag är så inihelvete schysst. Men de verkar ha fattat vinken ändå.

      Radera
  8. Sparo kommer nu ut som en mjukis, tidigare visat sina mer fräna sidor genom de retoriskt spetsiga inläggen vi sett genom åren.

    Skämtar du med mig? springa och öppna, upplåta ytor innan tillträde? Är det något fel på dig Sparo? *Suckar och skakar ppå huvudet*
    Är ni släkt och måste umgås med varandra framöver? Har ni samma arbetsgivare, eller känner ni varandra genom någon kund eller affärsverksamhet? Är det att du är semioffentlig och att kröka rygg skulle göra att du skulle få pluspoäng på rejtingsajer, eller flashback?
    Vad är det som ligger bakom ett idiotiskt beteende från dig Sparo?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte hur hård jag framstått, men jag tycker inte att det är "idiotiskt beteende" att vara en god medmänniska. Lägenheten stod tom och köparna skulle flytta 200 meter. Jag lät dem ställa in sina grejer i de tre veckor de skulle bo på annan ort, för det kostade mig bara lite tid. Jag bjöd på elektricitet för några tior eftersom jag inte vill tjafsa om småpengar. Jag ville inte att de skulle flytta in eller börja renovera innan tillträde/full betalning, men ställde upp och öppnade åt deras hantverkare och besiktningsmän eftersom jag bor några minuter därifrån.

      Så nej, vi är inte släkt, jag känner dem inte och har ingen egen vinning av att vara en god granne, men jag ville inte bete mig som ett rövhål bara för att jag hade möjlighet att göra det. Och jag skäms inte ens.

      Radera
    2. Du blev utnyttjad Sparo. För att de kunde utnyttjade de dig och fortsätter så att göra.
      Överlåtelsedatum äv överlåtelsedatum, om de har problem får de väl lösa det på egen hand. Vad har det med dig att göra, är du någon slags socialtant?

      Som det heter: det är mycket svårare att övertyga människor att de blivit lurade än vad det är att lura dem.

      Radera
    3. Möjligt, men fram till det här med spisen kändes det rimligt att vara schysst i och med att det inte kostade mig särskilt mycket. Jag lät dem ha lite möbler där, slapp flyttstäda de rummen och trodde att det skulle resultera i att de skulle bli nöjda köpare. Hade jag varit i deras ställe hade jag uppskattat om jag fått den hjälp de fått av mig, och tills jag är överbevisad kommer jag fortsätta att tycka att det är rätt sätt att tänka.

      Radera
  9. Tycker det låter riktigt generöst med 200 kr. En kompensation på 0 kr hade också varit rimligt. Om köparen har förstört ugnen borde det inte vara ditt ansvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra, en till som håller med. Jag vet inte om köparen förstört något, säkerligen inte medvetet, men det har ju inte jag heller.

      Radera
  10. Det var ju lite otur med spisen (om den nu verkligen var trasig) men din hjälpsamhet och generositet som du visade vid överlåtelsen borde väl ändå släta över ett sådant litet fartgupp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det jag tycker. Känns som att de förväntade sig att få betalt motsvarande vad en ny spis kostar. Undrar om de lyckats tjata sig till något liknande någon annan gång eller varför de annars tycker att det är rimligt nu. Sånt är jag nyfiken på.

      Radera
  11. Förresten, när det är ett dödsbo som säljer finns det alltid en friskrivningsklausul oavsett om det avtalats eller ej. Juridiskt går du fri, om man nu drar det till sin spets. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rent tekniskt ägde jag 99 procent av lägenheten eftersom vi inte visste om hon skulle överleva fram till arvsskattens återinförande (https://sparosverige.blogspot.com/2016/10/forberedd-pa-arvsskatten.html), men jag kan inte tänka mig att en spis på tjugo år eller äldre som felanmäls till den gamla ägaren tolv dagar efter tillträdet skulle kunna bli en juridisk fråga oavsett.

      Radera
  12. Är det en bra idé att ta med baseboll trä vid förhandlingen? Hehe

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man vet aldrig när man behöver ett basebollträ ;-).

      Radera
  13. Verkligen inte snålt, hade med all rätt inte etbjudit något alls. Sålde för många år sedan en dator som fungerade perfekt, vic64. De provade allt osv, tre timmar senare ringde de mig, 12 år gammal och sa att return knappen inte fungerade. Upplyste gubbjäveln dom köpt den att den funkade i mitt hem när han o frun testade den och att affären var avslutad. De ringde inte fler gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar undrar om jag kanske är för mesig, men såg det lite som att 200 kr var ett billigt pris att slippa framtida förfrågningar om sponsring.

      Vic-64 var en underbar dator! Har en känsla av att de är dyrare nu än när de var aktuella på 80-talet.

      Radera
    2. Yes, fantastisk både till spel och att lära sig programmera på och man tryckte på knappen och så var den igång!

      Radera
    3. Lite segt att vänta på att ladda in spelen, inte minst med bandstation. Men det fanns ju inget att jämföra med så det var hitech då.

      Radera
  14. Jag tycker du har gjort helt rätt i förfarandet.
    Nån skrev att du blivit mjukis, jag tror det är den generellt lite hårdare/vassare tonen som du har på bloggen som gör att man uppfattat dig som en hård jävel. Men som allt annat är nog även din blogg lite kryddad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Kanske blev personen genuint förvånad, kanske var det ett sätt att försöka provocera fram lite vrede. Likt Fantomen är jag gärna hård mot dom hårda, men jag har aldrig förstått varför man ska hugga kniven i folk och vrida om bara för att man kan. Så länge folk är trevliga mot mig försöker jag vara trevlig tillbaka och om jag säljer något vill jag gärna ha en nöjd köpare. Försöker någon trampa på mig tar jag vänligt men bestämt tag i foten och visar var gränsen går.

      Radera