torsdag 24 september 2020

”Spara 8 kr”

Det här är inte precis en ny spaning, men en jag aldrig slutar att förvånas över. Som Willys-medlem kollar jag varje vecka igenom deras erbjudanden. Ofta är det åtminstone något reapris som kommer att påverka min veckohandling. Något jag sällan köper men slår till på när det är billigt, eller något jag alltid har hemma, men kan bygga lite lager på om det lönar sig.

Och så finns det erbjudanden jag aldrig skulle nappa på, knappt ens om de vore gratis.

Ja, det är färdig, inplastad pizzadeg som butiken hävdar att man kan spara åtta spänn på att köpa, 25 kr för 800 gram, när verkligheten är att degen kostar en bråkdel om man gör den själv, för fem kronor på fem minuter. Det som krävs är mjöl, fett, salt, bakpulver/jäst och mjölk eller vatten.

Jämfört med detta ”erbjudande” sparar man ytterligare 20 kr, vilket blir en timlön på 240 kr. Efter skatt, så kanske 340 kr brutto. Det motsvarar en månadslön på 57000 kr. En bra lön, men även om man har en högre lön på sitt ordinarie jobb känns det handikappat korkat att inte lägga några minuter på att göra egen pizzadeg, utan konserveringsmedel och annat jox.

Jag fattar om man köper färdigt hos en pizzeria. Man slipper ledtiden och disken, det är vardagslyx man kan kosta på sig ibland (även om jag personligen bara gör det när jag inte har tillgång till mitt eget kök). Men det är banne mig inget vardagslyxigt över Willys industriproducerade pizzadeg, det är bara dumt.

50 kommentarer:

  1. Ska villigt erkänna att jag köper de där ibland. Två räcker till 2 vuxna + 2 barn middag (och blir över till en lunch).

    Blir fredagsmys middag istället för hämtpizza och ungarna älskar att baka sin egen. Jag älskar dock inte städa ett mjölutbombat kök efter deggörande med barn så det är anledningen till köpedeg.

    När de är gamla nog att inte leka vinter med mjöl så kommer jag nog fixa egen deg...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mitt förslag är att den ena vuxna drar ihop degen medan den andra distraherar barnen i de 3-5 minuter det tar, så får ni en godare deg till billigare pris. Eftersom barnen ändå inte brukar få leka vinter under pizzadegen kommer de knappast märka skillnaden.

      Radera
    2. Ja, det skulle funka. Är tyvärr oftast ensam vuxen vid matlagning dock och då har jag att välja på paddor/tv/dator/tidningar/böcker som barnpassare eller göra dem delaktiga i matlagning.

      Jag väljer det senare då jag tycker det är bättre än alla andra alternativen men innebär att jag tyvärr måste ta genvägar på andra ställen ibland.

      Köpedegen sparar jäkla massa städande efter middag och det är tid jag hellre lägger på kidsen.

      Radera
    3. Ja, finns inte tiden att göra det när barnen inte är med förstår jag dig. Elvisp låter, så det går inte att göra obemärkt. Däremot går pizzadeg bra att frysa, så har ni någon barnfri tid kan ni baka en större sats och frysa in i portionsklumpar.

      Radera
    4. Lägre pris, inte billigare pris.

      Radera
    5. Helt rätt, även om jag sett värre språkmord.

      Radera
    6. Det kanske var orättvist att klaga på den missen. Att Sveriges bästa blogg är gratis väger upp det med god marginal.

      Radera
    7. Äh, hacka på bara, det är lugnt. Mycket värre att bli påhoppad de gånger jag inte tycker att jag gjort något fel.

      Radera
  2. Haha det är jag som köper pizza degen på Willys. För en fjärdedel av priset mot en pizzeria kan du på nolltid slänga ihop pizza till hela familjen med bättre råvaror än lokala pizzerian. Du kan laga pizzan exakt som ungarna vill ha den och om du inte behöver lägga tid och energi på att blanda deg plus den extra disken så går det snabbare än att hämta hem pizzorna.

    Förstår din poäng ovan men vi har lite olika förutsättningar och jag tror vi båda är överens om pengarna man sparar på att ta första steget från att köpa på Pizzeria till färdig deg gör största skillnaden.

    Att det är nyttigare med egen deg håller jag med om.

    För övrigt kul inlägg igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig om alltihop förutom att du kan göra allt det PLUS deg hemma. Den delen av receptet går verkligen på nolltid.

      Tack! Tyckte inte inlägget var så fantastiskt, men har fått väldigt mycket beröm så det var väl okej då ;-).

      Radera
  3. Färdigdeg har jag aldrig köpt men jag är inte lika negativ som du. Hemmadeg är kletigt och kladdigt så jag gör oftast hellre en helt annan rätt för att slippa.

    Ska nog slå till på degerbjudandet och prova. Tack för tipset ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag med. Ett kanonerbjudande ju! Sparo har nog en rejäl stek i Axfood.

      Radera
    2. Kalle: Kladdigt? Häll ner ingredienserna i en bunke, mixa med degkrokar. Häll sedan den färdiga degen i en långpanna och platta ut den med fingrarna. Den ska inte vara kladdig alls, men sätt lite mjöl på fingrarna om du vill vara säker.

      ZeroStrategy: Inte en krona (tyvärr).

      Radera
  4. Fortsätt köp pizzadegen hos Willys.
    Ger utdelningsdeg för mina Axfoodare.
    Den enes ......

    SvaraRadera
  5. Jag gör precis som du och bunkrar upp varor till nedsatt pris som jag normalt köper. Den här veckan var det krossad tomat och havregryn. Hittade även lök som det inte var något fel på till halva priset. Inte heller jag skulle någonsin köpa industribakad pizza eller dylikt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bästa kilopriset på krossade tomater brukar vara Eldorados konservburkar för 4,90 kr, hur mycket de än sänker priset på de andra.

      Radera
    2. Då betalar du la för 50% vatten? Så egentligen är priset på 9.80/kg

      Radera
    3. Jag har svårt att tro att det är mer vatten i den än i någon annan burk. Jag märker i alla fall ingen skillnad.

      Radera
    4. Liksom anonym ovan, tror jag att Eldorado och Garant spär ut sina varor och säljer lite vatten också. För allt är rinnigare i budgetmärkena. Men 50% var en överdrift förstås.

      Radera
    5. Jag kan bara upprepa svaret, att jag inte märker någon skillnad på Eldorados krossade tomater mot andra märken. Har ni jämfört dem med andra eller dömer ni ut produkten på märket?

      Att det finns undermåliga produkter från Eldorado och Garant är jag helt med på. Jag har tidigare nämnt Elorados cornflakes som smakar som osaltade popcorn.

      Radera
    6. Har inte testat eldorado men har testat budget märket. stor skillnad i vattenmängd och smak samt tillsatser mot lite dyrare varianter. Eldorado kanske e bättre? Troligtvis inte

      Radera
  6. När jag var liten (det var ett tag sen) så hade pizzeriorna börjat sitt intåg över landet. De var inte så många, vi hade nog ett par mil till närmaste (och då var det ändå i en grannkommun till Stockholm). Därför blev det alltid hemmagjord pizza, för vem vill ha en kall? (microugnen var inte uppfunnen, sååå länge sen är det).
    Av nån anledning gjordes degen på sconesmix. Jag vet inte varför, alla gjorde så. Det kanske hade stått i nåt fredagstips i morgontidningen "när du vill göra egen pizza ta sconesmix till degen". Inget snack där om deg från grunden.
    Sconesmix och vatten, kavla ut på hela plåten, dela upp i sektioner efter vad de olika barnen tycker om, lägg på krossad tomat, annat gott och SIST på med osten. Ja, så gjorde vi.

    Men kan nån förklara varför pizzareceptet som barnen får på hemkunskapen i skolan innehåller BÅDE jäst och bakpulver i degen? Händer det något i den kemiska processen när det jäser som inte funkar om den ena eller andra inte finns med? Eller är det bara slentrian från ett dåligt översatt amerikanskt recept (där de tydligen har nån sorts bakpulver iblandat från start i mjölpaketen)?

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Scones- och pizzadeg brukar vara identiska. Antar att vi snackar 70-tal eller tidigt 80-. Mitt minne är att ingenting gjordes från grunden i den vevan. Måste ha varit tråkigt att laga mat med alla hel- och halvfabrikat.

      Jag har aldrig sett ett recept med både jäst och bakpulver, så det kan jag inte svara på. Låter onödigt.

      Radera
  7. "Ja, det är färdig, inplastad pizzadeg som butiken hävdar att man kan spara åtta spänn på att köpa, 25 kr för 800 gram, när verkligheten är att degen kostar en bråkdel om man gör den själv, för fem kronor på fem minuter. Det som krävs är mjöl, fett, salt, bakpulver/jäst och mjölk eller vatten."

    Den där tidsuppskattningen tror jag inte alls på. Att göra egen deg innehåller ungefär 4 moment: förberedelse (fram med grejer, mätning), bearbetning av deg, utkavling, städ och disk. Samtliga, utom den första, tar minst 5 minuter under ideala förhållanden och avsevärt mer om det skiter sig på något sätt, typ att man spiller mjöl bakom köksbänken.

    Om man gör en stor sats och förfryser degarna i rätt form kan man kanske nå en liknande bekvämlighetsfaktor som förköpta degar, men är fortfarande ordentligt skeptisk till att man skulle kunna nå 5 minuter per pizzabotten med normal köksutrustning och frysmöjligheter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att fem minuter är högt räknat. Utkavlingen har du oavsett om du köper en färdig degklump eller bakar din egen, den är inte inräknad. Okej, disk av en bunke får man lägga till. Det tar kanske 30 sekunder, men det bör inte vara några problem att få in i de fem minuterna.

      Radera
    2. Köpedegen du nämner ovan är kavlad och ihoprullad. Tror inte någon säljer pizzadeg i klump.

      Radera
    3. Då sparar du någon minut. Förutsatt att den är lätt att rulla ut.

      Radera
  8. Av en händelse gjorde vi pizza igår, med egen deg, men vi brukar faktiskt också köpa... det alla glömmer i tidsuppskattningen är ju jästiden på 30 minuter. När man har små barn och är mitt i "hell hour" (dvs timmen mellan hämtning och mat på bordet) så undviker man de 30min till varje pris. Att ha färdig deg i kylen är ett obeskrivligt trumfkort som kan vara värt en hel del.
    /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testa att ha i frysen. Bara att plocka fram innan jobbet så har du en perfekt deg vid hemkomst. Tror planeringen är nyckeln oavsett, det går ju tex fantastiskt bra att göra kvällen innan och kalljäsa också. Det gäller bara att man i förväg vet vad man ska äta...

      Radera
    2. C: Om du följer länken till mitt recept är det bakpulver där, jästid 0. Men visst, vill man göra degen i förväg går det utmärkt. Håller nog några dagar i kylen också om man inte vill frysa in.

      Radera
  9. Jag gjorde lustigt nog pizzadeg igår

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan du då bekräfta att den är gjord på nolltid? Eller närapå i alla fall.

      Radera
  10. Håller med fullständigt! Jag brukar tänka samma med tortillabröd, men det är nog ändå lite meckigare och jag kan därför förstå köpet lite mer. En sak för alla som känner att det är jobbigt är att bara göra dubbel sats och frysa in. Vi brukar alltid få över på enkel sats och fryser då in. Funkar likadant med såsen. Gårdagens middag bestod därför av hemgjord pizza med bas ur frysen. Snabbt, enkelt och billigt!

    Däremot tänker jag att man alltid måste jämföra med alternativet. Om det känns helt otänktbart att göra egen deg så är ju 2 för 25 på Willys bättre än att köpa pizza till hela familjen på lokala pizzerian. För den slösaktige så kanske det är ett jättebra sätt att successivt minska sina kostnader. Efter ett par månader med köpedeg kanske egen känns som ett minimalt steg. Personligen skulle jag aldrig köpa för att jag tycker den är rätt äcklig. Hände ibland att man får en gratis eller för 5 kr som stammis eller klubbmedlem och jag blir alltid lika besviken smakmässigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även att grädda klart och frysa in färdig pizza för mikrouppvärmning funkar bra.

      Visst är det bättre att köpa någon processad del än att helt gå över till färdigmat, men gäller det pizzadeg tror jag att man då överskattar svårighetsgraden/tidsåtgången eller underskattar sin egen förmåga.

      Radera
  11. Varje gång jag gör egen pizzadeg inser jag varför jag brukar köpa pizzakit! Men jag gillar att göra egen tomatsås så förra veckan hittade jag två färdiga pizzabottnar så det kändes optimalt ;). F.ö bakar jag gärna och det går bra, men det är nåt med mig och pizzadegar som inte är kompatibelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märkligt, för pizzadeg är ju något av det enklaste man kan baka. Jag har gjort det sedan jag var i tioårsåldern och kan inte minnas att jag någonsin misslyckas.

      Radera
  12. Hellre att det står "spara 8 kronor" i reklamen än att det står "tjäna 8 kronor" i alla fall ;-). Mitt intryck är att "tjäna" blivit mindre vanligt - kanske var det någon som tog det till ARN, Konsumentverket eller liknande och fick det förbjudet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, "tjäna" hade varit ännu värre. För att inte tala om den felaktiga användningen av ordet "gratis" som allt som oftast betyder att någon annan betalar.

      Radera
  13. Här verkar det finnas ett perfekt upplägg för att göra en video Sparo, först där du gör en egen med tidtagaruret tydligt i bild, och sedan, en pizza baserad på köpedeg.
    Så alla kan se hur enkelt det är i praktiken att göra egen deg och att det bara bevisligen tar fem minuter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att alla vuxna människor som någon gång ställt sig i ett kök kan testa det själva om de är osäkra på att jag har rätt, vilket jag inte tror så många är.

      Radera
  14. Den degen som åker in på Avanza tjänar jag mer än 8 kr på. Trumvirvel på den eller vad säger du Pearl.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle säga att du är trea på den bollen i det här kommentarsfältet, men det är ju ändå medaljplats ;-).

      Radera
  15. Vi gör hemgjord pizza från grunden ibland. Det är mycket jobb måste jag säga, blir väldigt slabbigt och stökigt. Säger inte emot något annat i spaningen, men trivialiserandet av arbetsinsats för hemgjord pizza stör mig lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte kommentera hur du gör pizza för det vet jag inget om. Kan bara konstatera att jag gör degen på fem minuter utan att det ser ut som världskrig i köket efteråt. Resten tar längre tid, men det jobbet får man ju även med den färdiga degen.

      Radera
  16. Känns väl som att onyttigheten i den där så kallade köpematen är ett större problem nästan? Även om kostnaden i längden gör det hela Lyxfällan aktigt.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, åtta kronor stjälper knappast någons ekonomi, men gissar att det är en del onödig kemi i den där degen.

      Radera
  17. Dessutom kan man frysa in den egna pizzadegen !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, det föreslog jag Dandyn här uppe för att han skulle slippa baka med barnen. Frys in i portionsförpackningar. Då tar det absolut inga fem minuter per pizza.

      Radera