tisdag 29 september 2020

En sur utgift

Vitvaror går sönder, som jag nyligen konstaterade. Det är ofrånkomligt, men gör det inte mindre surt. Till och med jag kan tycka att det är roligt att handla ibland, när den nya lösningen är bättre än den gamla, men det är inte ett dugg kul att punga ut med pengar för att få det man redan hade. Eller, som i detta fall, något lite sämre.


Död ugn.

Här är den gamla ugnen som plötsligt inte ville vara med längre. Inköpt på Ikea när köket renoverades. På den tiden var det den enda ugn de hade som inte såg ut att vara hämtad från en science fiction-film. En snabb titt på dagens utbud visade att det nu inte fanns någon sådan. Det är borstat stål för hela slanten.

Den gamla var en varmluftsugn. Skulle jag bo kvar vore det ett givet val eftersom det ger jämnare värme och går mycket snabbare, men kommer det att göra en bostadsspekulant mer sugen på lägenheten? Knappast, men det kan inte uteslutas.

Nu löste sig den knuten hyfsat smidigt. Den billigaste ugnen utan varmluft var helt enkelt för ful. Den billigaste med också, så jag gick upp ytterligare några hundralappar och köpte den minst fula.


Ful ugn.

Den skulle passa rakt av i det gamla hålet, sa försäljaren. Det gjorde den såklart inte, men efter att ha flyttat eluttaget och justerat in absurdum kom den på plats. Nu är jag lite surare och lite fattigare, men jag kan i alla fall baka. Måtte nu allt hålla tills jag kommer härifrån.

32 kommentarer:

  1. Sparo, när du flyttar omvandlas väl ISK till vanligt aktie- och fondkonto men hur är det med KF, är det beroende på land man flyttar till om man kan behålla det intakt?
    Om man kan behålla KF -ändras beskattning något för KF, dvs tillkommer det någon skatt i landet man flyttar till, antingen årsvis och/eller vid utbetalning?
    Eventuellt tillkommer väl förmögenhetsskatt, men hur mycket är väl beroende på förmögenheten samt skattesats för landet ifråga?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet faktiskt inte. Har räknat med att jag får sälja värdepappren innan och köpa tillbaka vid behov.

      Radera
    2. Ska du flytta permanent och skriva dig i det nya landet? Annars är det ofta bra nog att ha sin bas i Sverige men också ha ett boende utomlands. Kombinationen med att kunna byta miljö när du vill tycker jag är det optimala. Själva miljöbytet har ett värde i sig. Men om du inte gillar att resa och byta miljö är det förstås bättre att stanna på samma plats hela tiden. /nils

      Radera
    3. Ja, det ska jag absolut göra. Jag är livrädd för att svenska Skatteverket i något läge ska anse att jag har anknytning till Sverige. Jag ser dessutom ingen poäng i att ha det.

      Radera
    4. Jag förstår dig fullt ut Sparo. Det är många som är livrädda för utvecklingen i dagens Sverige. Kanske har galenskaperna ändå just börjat? Du gör det rätta, som Cloetta.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    5. Det återstår att se, men jag har bestämt mig för att följa planen. Jag tror att det blir bra.

      Radera
    6. Kapitalförsäkring ska rimligen beskattas enligt reglerna i det land man har skatterättslig hemvist, d v s beskattningsreglerna i Sparos nya hemland blir de intressanta.

      //Larre

      Radera
    7. Så är det väl, men jag tänker att det antagligen är enklast att inte behålla en kapitalförsäkring från Sverige utan föra ut pengar kontant och köpa nya värdepapper. Till skillnad från övriga Ekonomibloggsverige har jag ändå ingen religion som förbjuder mig att sälja aktier och fonder ;-).

      Radera
  2. En bra ugn ska man ha!
    Är det inte det alla kollar först när man letar bostad?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror inte det, men för den som verkligen kollar är det ju guld värt.

      Radera
    2. Utan ugn kan man ju inte kolla att elen funkar som den ska ;-)
      https://sparosverige.blogspot.com/2020/09/en-liten-dispyt.html

      Radera
    3. Ja, men man MÅSTE ju inte vräka på allt på en gång.

      Radera
  3. Flytt? Är det den förestående utlandsflytten som menas? Hur nära är det dags?
    Tror varmluft kan spela roll. Men de flesta verkar ju räkna in köksrenovering för x hundratusen ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag ska inte flytta någon mer gång inom Sverige. Vet inte, världen har ju bestämt sig för att stänga ner av någon anledning.

      Radera
  4. Med tanke på att det är en ugn du köper som du inte vill ha tycker jag rubriken borde vara "en bränd utgift" eller möjligtvis "en het utgift" med tanke på produkten... :)))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bränd hade absolut varit mer slagkraftigt.

      Radera
    2. Eller "Att köpa varmluft"...

      Radera
    3. Ja, fast det var jag ju inte säker på att jag skulle göra.

      Radera
    4. Luften i ugnen brukar vara hyfsat varm oavsett om man kör varmluft eller inte.;-)

      Personligen föredrar jag att köra på varmluft vid bak och matlagning, så finns inte det i köpelägenheten väntar en extrautgift.

      Radera
    5. Men köper man en lägenhet för två miljoner kanske många inte ens reflekterar över en utgift på 2-3 tusenlappar. Särskilt inte de som ändå tänker riva ut hela köket för att det har fel färg eller så.

      Radera
  5. Appropå ugnar och vitvaror men även andra hemdetaljer som dörrlås, lampor och liknande går det ofta att fixa mycket själv. Hade en diskmaskin som trilskades med att stanna varannan gång, mycket irriterande. Hittade då en tysk på nätet som haft en liknande diskmaskin och hittat "felet", en smutsig och lite svårtåtkomplig sensor som behövde spolas ren. Har efter denna åtgärd fungerat oklanderligt.

    Nu senast behövde jag byta låset på ugnsluckan, båda delarna var trasiga. Delen på luckan fanns på många ställen men plåtblecket på ugnen var omöjligt att hitta trots att det sitter på nästan alla lite äldre Electrolux/ElectroHelios/AEG etc. Övervägde att göra en nattlig påhälsning på återfallsanläggningen och ta delen från en kassserad spis men då de hade larm/övervakning föll även den idén. Sökte därför på delens engelska namn och hittade snabbt flera leverantörer, även i Sverige.

    Mina råd är att reservdelar finns ofta till vitvaror, hittar du inte på svenska sidor kolla internationellt.

    Men antar att laga ugnen aldrig var ett alternativ för dig Sparo.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I ditt fall hade jag testat att leta andra Electrolux/ElectroHelios/AEG på Bortskankes.se för att få tag i plåtblecket, så hade du kunnat kasta resten av den.

      Att laga själv var aldrig ett alternativ för mig, men lyssnade med en kompis om han kunde tänka sig att titta på den. Han lyssnade på vad jag hade att säga och bedömde utifrån det att chansen att lyckas var för liten. Om han hade rätt kunde jag inte bedöma, så det var bara att "gilla läget".

      Radera
    2. Bra tips, ska överväga det en annan gång. Fanns flera intressanta objekt men det hade som sagt krävt lite fysiskt arbete.

      Radera
    3. Absolut, en diskmaskin springer man inte uppför några trappor med.

      Radera
    4. Även på blocket kan man hitta hela kök med vitvaror som ofta är hämtas, i mer snikna fall skänkes mot nedmontering, ibland till och med angivet klockslag när det ska ske. Ofta fina kök som kan vara allt från bättre begagnade till nästa nya. Har man tid och plats kan fynd göras för den som vill renovera huset eller lägenheten.

      Radera
    5. Jag har varit med och monterat ned ett sådant kök, "gratis mot nedmontering och hämtning". Tar man det lugnt går det mesta att skruva ner. Det är bara i byggprogrammen de prompt måste slå sönder hela köket med slägga.

      Radera
  6. Vart ska du flytta då ? Hur du bloggat om de

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag återkommer med destinationen i samband med flytt.

      Radera
    2. Mycket intressant. Vi väntar med spänning.

      Radera
  7. Konstaterar att även min planering av flytt har påverkats av det som du kallar för "nedstängning av världen". Vad händer om landet ifråga inför tvångsvaccinering och masktvång? Skulle du kunna acceptera dessa krav? Något du har funderat över?/Andrea

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har funderat över det och har inga bra svar. Masktvång i all evighet känns osannolik och tvångsvaccinering är nog troligare i Sverige. Men visst är det läskiga tankar.

      Radera