lördag 5 september 2020

Fantastiskt bröd

Signaturen ”Älskar deg” tipsade i kommentarsfältet om ett bakverk som pretentiöst döpts till ”det fantastiska brödet”. Stämmer det borde jag ha det i min frys och kallar man sig ”Älskar deg” måste man ju ha koll, så nu kör vi.

I vanlig ordning har jag mixtrat lite med ingredienser och tillvägagångssätt, delvis efter eget huvud, delvis efter ÄD:s tips. I min version behövs:

vatten, 5 dl
mjölk, 1 dl
jäst, 25 g
salt, 2 tsk
sirap, 1 msk
vetemjöl, 7,5 dl
rågsikt, 5 dl

Enligt originalreceptet ska man smula jästen i en bunke, tillsätta salt och sirap, och därefter värma upp vatten och mjölk till 37 grader och hälla i det under vispning tills jästen löst sig. Men normalt brukar jag börja med vätskan och smula ner jästen i den, för att spara disk, och som den grävande bloggare jag är kontaktade jag Jästbolaget som berättade att ordningen kvittar så länge man håller koll på temperaturen. Vid 50 grader dör jästen.

Rör ner mjölet och låt degen jäsa under bakduk i 1,5 timme.

"Yeast, do your stuff!"

Sätt ugnen på 200 grader. Häll olja på två plåtar.

Strö ut mjöl på bakbordet (snåla inte för den här degen är kladdig), stjälp ut degen, strö mjöl över den och platta ut den med handen till en ruta på c:a 50x20 cm.


Skär degen i åtta remsor som du sedan delar i tre bitar (8x3=24 bröd).

Lägger över dem på plåtarna och direkt in i ugnen, en plåt i taget. Tills de är klara, vilket i mitt fall tog en kvart per plåt.

Som vanligt blev mina bröd godare än snygga, men bakar man för eget bruk är det ju smaken som räknas och den blev riktigt bra. Jag återkommer med fler av de recept ni tipsat mig om. Ska bara äta upp detta först.

23 kommentarer:

  1. Svar
    1. Nej, bara en sväng med degkrokar när mjölet tillsatts.

      Radera
  2. Jag blir inspirerad. Är en köpebrödsmänniska men borde baka. Hur svårt kan det vara?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir svaret jättesvårt kan du köpa en bakmaskin. Generellt tidskrävande, mer än svårt är annars en vanlig åsikt.

      Radera
    2. Jag har aldrig ägt en bakmaskin, men ställde mig samma fråga - hur svårt kan det vara? För mig är det svåra att se till att baka innan jag gjort slut på allt bröd. Ger man sig fan på det tycker jag att det ska gå att baka allt bröd själv.

      Tidskrävande, ja. Men den effektiva tiden är inte stor, det som tar tid är jäsning och gräddning, men då kan man ju göra annat.

      Radera
  3. Har också testat dem efter tipset i ditt tidigare inlägg.
    Gott bröd!
    Oknådbar deg, eftersom den är så kladdig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att fler nappade. Och ja, det här blev riktigt gott.

      Radera
  4. Kul att du testar!
    Detta recept är enkelt, inget knådande behövs. Det viktiga är att mjöla bakytan ordentligt eftersom degen är riktigt kletig.
    Jag har faktiskt bakat formbröd efter din inspiration!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, lite kladdigt blev det allt, men det var det värt. Tack igen!

      Radera
  5. Jag brukar köra på salt och sirap med jästen först, eftersom det löser upp jästen rätt bra av sig själv då. Micrar du degvätskan då för att spara disk? Jag har mest använt vatten som vätska senast och då är det ju bara att ställa på tork

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag micrar vätskan och tillsätter jäst i samma bunke. En nackdel med att värma på spisen som Jästbolaget gjorde mig uppmärksam på är att doppar man fingret och tycker att vätskan är fingervarm kanske den är mycket varmare i botten på kastrullen och riskerar att döda jästen. Så då bör man kanske vispa vätskan innan man smular ner jästen. Bökigt hur som helst.

      Radera
  6. Har du fullt upp? Ingen knådning vare sig av bröd eller kommentarsfält. Ibland fixar det sig självt. Lite lugn och ro efter gårdagens salvor är dig väl unt. Tack för en bra blogg och ett gott bröd/Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idag har jag tillbringat drygt 100 mil bakom ratten och då är det nästan ogörligt att hålla koll på kommentarsfältet. Men ja, jag tänkte till innan och kände att detta inlägg förmodligen inte skulle gå överstyr i kommentarsfältet.

      Radera
    2. Flytt på gång, blir det snart ett inlägg om vart?/Em

      Radera
  7. Svar
    1. Det var det verkligen, och jag är en person som ibland behöver all uppmuntran jag kan få för att kliva upp ur sängen på morgonen. Gott, hembakt bröd gör skillnad.

      Radera
  8. Är det för sent för att komma med ett par frågor på detta?

    1. Är det 200 grader med eller utan varmluft?

    2. Använder du röd eller blå jäst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är aldrig för sent.

      1. I mitt fall med, men det kanske var därför det tog 15 minuter mot 17-20 i originalreceptet. Jag vet inte.

      2. Blå, för matbröd, men gissningsvis funkar röd också.

      Radera
    2. Jag hade bara röd jäst så fick bli det. 15 minuter var alldeles lagom.

      Jag skulle gjort mina lite större men de blev goda. Första gången jag vågar mig på att baka med jäst och det gick ju bra så blir definitivt fler gånger. Tack för receptet!

      Radera
    3. Vad kul! Blå eller röd jäst tror jag inte spelar så stor roll. Jag drog mig också för att använda jäst, men nu bakar jag bara bröd med jäst.

      Själv gjorde jag en sats med detta bröd igår, men slängde med lite russin eftersom jag hade det hemma och eftersom jag ofta gillar russin i bröd. Ingen bra idé, men nu vet jag det :)

      Radera