söndag 27 september 2020

Kikärtsbiffar

Kikärtor är en stor proteinkälla för mig och det vanligaste jag gör med dem är biffar, en rejält laddning som fyller frysen.

Och nu är det dags, detta behövs (eller behövs och behövs... grönsakerna är utbytbara):

torkade kikärtor, 800 gram
krossade tomater, 800 gram (två burkar)
hackad spenat, 150 gram
rödbetor, 200 gram
stjälkselleri, 200 gram
matolja, en skvätt
vetemjöl, 6 dl
senap
salt, peppar, chili, basilika...

Lägg ärtorna i blöt över natten. Och köp torkade istället för på burk. Det blir mycket billigare, praktiskt att ha hemma och verkligen inget jobb bara man har framförhållning. Byt vatten ett par gånger kanske en gång på kvällen och en på morgonen. Koka dem i c:a 45 minuter.

Mixa ärtorna med en hushållsassistent. I teorin kan de krossas med en gaffel, men gör man min sats tar det säkert flera timmar.

Mixa rödbetor och selleri (eller om du föredrar andra grönsaker/rotfrukter som morötter eller palsternacka).

Vad du än mixar, häll sedan ihop det med ärtorna i en bunke. Häll ner spenaten (jag köper färdighackad), tomaterna, oljan, senapen, salt & peppar och några andra kryddor du gillar (alla kryddar mer än jag). Blanda väl och tillsätt lagom mycket mjöl för en vettig konsistens som går att jobba med.

Själv använder jag tre bunkar och försöker fördela varje ingrediens så att det blir samma mix i alla tre, men vill man variera sig går det också.

Klicka upp röran i en stekpanna och forma varje klick till en biff med hjälp av en matsked. För mig blir det ungefär 75 biffar som jag steker i två pannor för att kapa tiden. Stek i olja på halvhög värme, några minuter på vardera sidan. Smaka av en av de första biffarna för att se om kryddningen behöver kompletteras.

Servera med potatis, pasta, bulgur, ris, vitlök, quinoa eller något annat. Och stekt lök såklart, annars blir det ju ingen måltid.

28 kommentarer:

  1. Det där såg jättegott ut, måste prova! Gillar att man kan frysa in och ha en halvfärdig rätt till en annan gång när tiden inte riktigt räcker till.
    Är rödbetorna råa när du mixar dem eller ska de kokas först? Och hackad spenat, köper du den djupfryst? Sen har jag alltid undrat om man ska kasta eller äta det där tunna skalet som lossnar när man kokar ärtor och kikärtor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också frysmöjligheten. Jag gör gärna mycket mat på en gång och har frysen laddad.

      Rödbetorna är råa och spenaten köper jag färdighackad och fryst i kuber:
      https://www.willys.se/produkt/Hackad-Spenat-Fryst-100351361_ST

      Det tunna skalet kan du göra som du vill med, men det är nog en större grej på exempelvis gula ärtor. Har ingen känsla av att det blir lösa skal vid kokning av kikärtor, men blir det så låter jag dem hänga med vid mixningen.

      Radera
  2. Måste absolut prova detta! Efter att ha stekt biffar i stekpanna med mer eller mindre lyckat resultat i många år fick jag nyligen tipset att steka dem i ugnen. Väldigt smidigt! Forma biffar, pensla olja på båda sidor och lägg dem på bakplåtspapper. Grädda i 225 grader i ca 25 min.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter tidsödande om man ska göra en stor sats. Jag steker i två pannor, 4+3 biffar åt gången. Gissar att det tar en timme för 75 biffar. Med en långpanna skulle det nog ta minst 4x25 minuter i ugnen. Dessutom skulle jag vara rädd för att de skulle bli torra. Det går säkert att reglera, men jag tycker att det är lättare att se på spisen än i ugnen.

      Radera
  3. Äter du kosttillskott? Som vegetarian löper man tydligen risk för att få brist på B12 och vitamin D.

    Om det ligger någon sanning i att kraftig upphettning av maten kan ge hälsorisker vore det bättre att använda ugnen mer. Lättare att kontrollera värmen där.

    Men jag vet inte så noga. Är inte vegetarian och äter stekt mat emellanåt. /nils

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, inga tillskott. Eftersom jag dricker mjölk är B12 inga problem. 4 dl mjölk per dag skulle täcka hela dagsbehovet bara på mjölk. Sommartid får jag i mig D-vitamin via solen, men på vintern är det kanske tuffare. Inget jag märkt.

      Att kraftig upphettning skulle vara hälsofarligt har jag aldrig hört. Om man inte bränner maten.

      Radera
    2. Att kraftig upphettning leder till snabba kemiska reaktioner på fett och stärkelse är något jag hört alltsedan 90-talet flertalet gånger. En sydkorean jag lärde känna, tillagade maten på medelvärme men betydligt längre än jag, så genomstekt blev det, men på skonsamt sätt. Hon sade att det var självklart i hemlandet att se till att råvarorna inte förstördes i upphettningen.

      Jag har hört att det är cancerframkallande ämnen man främst vill undvika när man tillagar mat skonsamt vad gäller stekning.

      Radera
    3. Intressant! Jag tror att jag redan är en rätt skonsam stekare, men ska tänka på det.

      Radera
  4. "Det går lika bra med julskinka..." eller hur var det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Selleri, vill jag minnas.

      Radera
    2. Attans och det var det ju redan i receptet :)

      Radera
    3. De hade rätt i att man alltid kan ta med selleri, men inte som reserv, den står bra på egna meriter.

      Radera
  5. vad e det för pris ?
    köper delade ärtor så jag slipper blötlägga

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag betalar 28,90 kr för 800 gram kikärtor. Och även om jag stundtals är en lat jävel ser jag ingen direkt vinst med att slippa blötlägga. Få saker är enklare än att administrera en kastrull med vatten och kikärtor.

      Radera
    2. vet inte om det är någon skillnda på gröna ärtor och kikärtor men man behöver inte blötlägga dom och dom kostar 19,44 kr/kg
      dom med curry och morötter smakar ganska gott

      Radera
    3. Antar att det är en smaksak (och lite olika nyttigheter i). Jag är inget stort fan av gröna ärtor, men det är mitt fel och inte deras.

      Radera
  6. Riktigt billigt med kikärtor! Har börjat äta vegetariskt några dagar i veckan, tagit recept från undertian. Praktiskt att kunna ha mycket hemma, ska prova ditt recept.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Gör så, jag tycker att det brukar bli lyckat.

      Radera
  7. Trevligt recept - tack för att du delar! Har kvar några burkar kikärtor sedan rean i somras och oförskämt mycket morötter sedan de såldes för halva priset i veckan och det här receptet verkar vara ett bra alternativ!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morötter funkar absolut i detta. God spis!

      Radera
  8. Jag gillar att du har lite recept då å då iom jag tror många av dina läsare älskar falukorv, iom priset och ( kanske to m dom gillar smaken)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En del gillar det, andra inte. Anledningen att jag har recept är främst för att visa att ekonomi inte bara handlar börsen och regeringspropositioner utan också om spartips i det lilla.

      Radera
  9. Förreseten, hur går det med din flytt? blir det asien eller europa? Hade varit kul om du berättade lite mer sen hur det blir framöver..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Plötsligt handlar vartenda kommentarsfält om emigration. Undrar om folk börjar bli ressugna så här på hösten efter en sommar när det var svårt att tillgodose flygbegäret :)

      Jag kommer att berätta när det blir skarpt läge, men jag ser ingen poäng med det innan. Först ställde jag frågor ut i luften för att ta reda på vad jag vill. Nu vet jag vad jag vill, så då finns inget mer att säga innan biljetten är inhandlad så att säga.

      Radera
  10. Tack för att du delar med dig. Hur värmer du biffarna för bästa konstisens?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rädd att jag inte riktigt förstår frågan. Jag tycker att de håller ihop bra, oavsett stekgrad, efter den subjektiva bedömningen "tillsätt lagom mycket mjöl för en vettig konsistens som går att jobba med". De jag inte äter direkt brukar jag mikra en stund.

      Radera
  11. Ok. Jag tänkte på hur du värmer dom när dom redan är tillagade. Mikro alltså

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, alltid mikro, men det funkar nog både med ugn och stekpanna om man föredrar det.

      Radera