måndag 7 september 2020

Gratis, men förkastligt

Hittade en Flashbacktråd med det lovande namnet ”Den ädla konsten att äta gratis”. Tyvärr blev jag besviken, men har jag nu tröskat igenom en hel forumtråd med mängder av ”Jag orkar inte läsa hela tråden [så nu blir den ännu längre när jag skriver om något som redan tagits upp femton gånger]” tänker jag åtminstone göra ett blogginlägg av det.

Jag hade såklart hoppats på schyssta tips, kanske en lista över alla butiker som bjuder kunder på gratis frukost eller något bär jag inte tänkt på att plocka. Men nej, inga bär, ingen svamp. Mest förslag på ren stöld, som springnotor eller att äta hotellfrukost och skollunch utan att betala. Eller också blåsa privatpersoner eller välgörenhetsorganisationer genom att bjuda in sig själv till begravningsfika för någon man inte kände eller gå till Frälsningsarméns soppkök.

Någon nämnde dumpstring, alltså att hämta utgången men ätbar mat i containrarna utanför matbutiker, och fick svar som ”Fy fan vad vidrigt”. En annan föreslår snatteri och avslutar med: ”Dålig stil kanske men iallafall fräshare [sic] än att dyka i sopor.” Det kan sannerligen diskuteras, men mitt ofräschhetspris går till följande tips:

Raka av er håret och smit in på närmsta cancerklinik (behandlingsavdelningen) Där står det ofta uppdukat allt från fikabröd till chips och salta pinnar och frukt åt patienter som inte mår så bra och inte har så bra aptit. På radiumhemmet finns tom såna där lyxkaffemaskiner med olika sorter.

Rätt frisyr.

Annars handlar tråden mycket om hur man på olika sätt ska kunna lura McDonald's. Det är inte mitt favoritföretag och de har säkert råd, men jag reagerar ändå starkt mot att man ska sno dem på pengar genom att stjäla eller skriva brev och hävda att ens order varit felaktig eller undermålig.

Kommer ni ihåg Kanal5:s luffarprogram Superspararna där två av deltagarna ”sparade pengar” genom att stjäla salt, peppar, senar och ketchup av McDonald's tills de blev utslängda? Tänk om de hade kunnat spara ihop lite värdighet istället. Men okej, ska man ändå stjäla (och det ska man såklart inte!) kan man göra det med lite finess:

Nej, tacka vet jag gratis på riktigt, som frukt på offentlig mark eller mat som ges bort i reklam. Även om du går till en butik för gratis mat, kaffe eller varuprover ingår det i dealen när de bjuder att du egentligen aldrig var intresserad av att köpa något.

Eller bolagsstämmor med buffé. Förutsatt att du konsumerar maten på plats! Hörde att en börs-vd som på sin stämma var så less på ”kärringar som stoppar mat i handväskan” att han funderade på att fortsättningsvis bjuda på soppa.

31 kommentarer:

  1. Annars kan man ju bara mörda någon man ogillar så får man ju gratis mat och husrum i typ 2 år. Iaf någon månad om man är under 20.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mörda någon i ett fint hus med mycket mat hemma så kanske du kan överta det utan att någon märker det ;-).

      Radera
    2. Ett argument som aldrig togs upp i inlägget om preppning...

      Radera
  2. Finns ju enklare sätt än bolagsstämmor för att få en gratis fika. Där behöver man oftast vara både aktieägare och föranmäld för att bli insläppt.

    När studenter och forskare vid universitet och högskolor lägger fram sina uppsatser och avhandlingar brukar vara "öppna hus" med bubbel, snittar eller kanske smörgåstårta eller annat kallskuret efteråt. Det är bara att kolla in sin lokala högskolas informationsblad. Vill man bli lite bildad sitter man med på presentationen, är man bara sniken kommer man lagom till minglet efteråt.

    Vissa matbutiker, snabbmatsställen och liknande har ibland gratis kaffe för sina kunder. Ibland måste man vara medlem. Är du IKEA Family-medlem får du gratis te eller kaffe måndag-fredag.

    Likaså har ofta gallerier, museum och konsthallar återkommande vernissager där det också bjuds på snittar och bubbel. Har själv varit på flertal sådana på mindre orter. Där är det bara att kliva på, inget inträde eller formella klädkrav.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ah, snittar och bubbel är ju aldrig fel.

      Mitt lokala K-Rauta bjöd alla kunder på frukost ett tag. Sedan flyttade de.

      Radera
  3. Appropå kärringar som stoppar maten i väskan.
    Hade en kompis som drev restaurang för ca 30 år sedan. Varje dag kom en dam med handväska in och beställde kaffe vid bordet men gnällde samtidigt på att bordsapoteket inte var påfyllt (salt, peppar och gräddkoner). Gick en tid innan han reagerade på att hon verkade sätta sig på ett bord som alltid hade ett tomt bordsapotek.

    Han bestämde sig för att kolla extra noga när hon kom in nästa gång och såg då att hon tömde hela bordsapoteket i handväskan när hon trodde ingen tittade.

    Han vart såklart jävligt arg, tog med sig kaffepannan och en kopp ut. Ställde koppen på bordet och frågade om hon ville ha en kopp. Ja tack, sa hon. Men det saknas grädde till kaffet påpekade hon. Jag fixar sa han, öppnade en glipa i hennes handväska och hällde ner hela pannan där. Varsegod sa han och gick. Det gjorde även tanten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt, men även lite tragiskt. Tänker att en tant som snor åt sig peppar och grädde inte mår helt hundra.

      Radera
  4. Jag tror nog att man i genomsnitt äter billigare genom att äta billig mat till vardags än att fula till gratis sig mat ibland, i alla fall om det man gör är direkt olagligt. Och det är ju som så ofta genomsnittet som räknas i slutändan.

    Annars är det ju vissa som gärna bjuder in sig själva på lunch/fika/mat hos släkt och vänner utan att alltid vara så noga med att bjuda tillbaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitivt både enklare och hederligare att snåla in på sin egen mat i det egna kylskåpet än att sno åt sig mat av vänner eller soppkök.

      Radera
  5. I superspararna var det en snubbe som "tankade bilen sakta"...för att lura automaten...hmm tveksamt om det ens går!? :-) Samma snubbe åkte runt för att hitta vart det billigaste toapapret såldes....eh klart tankar man bilen sakta så kanske det lönar sig!? *ironisk* :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det kommer jag ihåg! Har för mig att det var samma kille som lånade ström på pizzerian för att värma sin egen medhavda mat i ett inslag som var så arrangerat att till och med Anna Skipper hade rodnat.

      Radera
  6. Jag brukar läsa din blogg, men när du sitter med en blid på en massmördare på tröjan så är det stopp för mig. Det här var mitt sista besök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med. Är lika illa som en svagdricka.

      Radera
    2. Bilden på Che Guevara? En fullständigt gångbar tshirt du kan ha på dig istort sett hela världen i stort sett alla kulturer och sammanhang.

      Sök läkarhjälp.

      Radera
    3. Och att jämföra med en svastika är infantilt. Se ovan anledning varför. En svastika är verkligen inte gångbar överallt.

      Radera
    4. För att inte tala om svagdricka! Smakar skit enligt mig.

      Radera
    5. Hade ni varit kvar hade jag kunnat påpeka att det inte står "I stand with Che" på tröjan och att jag inte heller gör det utan ser tröjan mer ironiskt, vilket jag tycker är övertydligt i den bilden.

      Men den som blir kränkt över detta gör kanske klokast i att undvika min blogg (och möjligen hela internet).

      För övrigt håller jag med ZeroStrategy om svagdricka, så ni som inte kan tänka er att läsa på en blogg skriven av någon som inte gillar svagdricka kan kliva av nu. Och för min del är det helt okej om ni inte aviserar detta.

      Radera
  7. Lustigt det där med börs-VD som blev less och skulle bjuda på soppa istället. "Kärringen" var ju faktiskt den som bjöd (eftersom hon är delägare), VD'n är anställd och bjuder inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den vd:n ägde tvåsiffrigt i procent och hade sitt eget namn i företagsnamnet, så man kan säga att han också var med och bjöd, men visst har du en poäng. Även om jag kan tycka att det är en oskriven regel att mat på bolagsstämmor måste konsumeras på plats.

      Radera
  8. Hade en kollega som hade en plan på att köpa en aktie i varje bolag och äta gratis på bolagsstämmorna. Problemet var bara att han bodde i Helsingborg och de flesta bolagen finns i Stockholm.
    Vill du botanisera i kultur så kan du leta upp bröderna lagerståhl edward gratisätaren. Hur man går upp 5 kilo på att besöka malmömässan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helsingborg är inte optimalt nej.

      Bröderna Lagerståhl var fram till för två minuter sedan helt okända för mig. Jag vet inte vad jag ska säga :)

      Radera
    2. Du ska säga: tack. En helt ny värld har öppnat sig för mig!

      Radera
    3. Ja, lite på samma sätt som första gången man såg Eva Rydberg och insåg att det är skit ;-).

      Radera
  9. Innan pandemin hade flera handelsställen för företagare/hantverkare gratis frukost varje dag eller vissa dagar.
    Tex Electroskandia, Ahlsell, Dahl, Onninen kommer jag på på rak arm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. K-Rauta körde kl 7-8 på natten, när bara hantverkare jobbar :(.

      Radera
    2. De ja rada upp bruka köra till åtminstone 10 på fm. Ofta lite lyxigare på fredagar. De har ju ingen koll på om alla är kunder.

      Radera
    3. Trevligt! Och i någon mån är man ju kund även om man inte skulle handla något just vid det tillfället.

      Radera
  10. Då ska jag rekommendera att bli politiker gratis tårta och mackor på mötena på bekostnad av skattebetalarna helt lagligt sedan har du hundra andra förmåner och om du blir påkommen med något fuffens o avskedad så får du en fallskärm full med pengar hahaha

    SvaraRadera