lördag 12 september 2020

Blomkål

När jag blev vegetarian vid nitton års ålder åt jag rätt dåligt. Det var mycket spaghetti med lök, mackor, läsk och en och annan färdigrätt. Det hade nog varit lättare att äta nyttigt om jag ätit kött, men de flesta ungdomar som flyttar hemifrån slarvar nog med maten.

En av de första vegetariska rätter jag fick till var blomkål med champinjonstuvning. Det är enkelt, nyttigt och det går snabbt. Ett problem för mig som snåljåp är att priset på blomkål varierar kraftigt, delvis säsongsbaserat, men plötsligt är det rea. Som nu på Lidl, 14,90 kr/kilo. Så då blev det dags igen.

Börja med att ta bort blasten, men behåll roten. Den kan dock med fördel skäras av eftersom huvudet annars tar så stor plats i kastrullen. Skär roten i ett par bitar och lägger dem bredvid kålhuvudet. Ta fram en lagom stor kastrull, fyll den med blomkål och saltat vatten och koka i ungefär en kvart. Tryck in en gaffel för att avbryta när tuggmotståndet är rätt.

Jag låter inte vattnet täcka kålhuvudet. Det behövs inte om man kokar med lock, men om man vill kan man välta det uppochned efter en stund.

Parallellt med detta görs en stuvning bestående av champinjoner och gul lök.

Köp färsk svamp! Det är billigare, men framförallt smakar det mycket mer. Hacka i lagom stora bitar. Jag hackar löken finare än svampen.

Fräs svampen och löken i smör och/eller olja. Olja är enklare, men ger ingen vidare stekyta.

Krydda med salt och peppar. Strö över vetemjöl. Vispa. Häll på mjölk och vispa igen. Låt det koka upp. Sedan går det att hälla på mer mjöl och mjölk till lagom mängd och konsistens, men koka upp varje gång så att det inte blir klumpigt.

Servera. Eftersom jag skulle ta en bloggbild klippte jag lite gräslök över anrättningen.

En sista grej! Häll inte ut blomkålsspadet. Spara det genom att hälla blomkålen i ett durkslag med en burk under.

Spadet innehåller B-, C- och K-vitamin, kalium och lite annat. Dessutom är det smakrikt. Koka t ex ris eller bulgur i det (hellre än pasta där en del av vätskan går till spillo), så blir även den måltiden god och nyttig. Men tänk då på att vattnet redan är saltat.

Apropå återvinning såg jag att blomkålsblasten går att äta, men tusan vet vad de har besprutat med. Jag är skeptisk.

19 kommentarer:

  1. Nog kan det slarvas med kosten även för nyutflugna köttätare. I början blev det mycket fiskpinnar med makaroner eller blodpudding med makaroner eller korv med..... makaroner...

    Nu äter vi mycket mer balanserat med ett par vegetariska middagar i veckan. Jag får prova ditt recept även om barnen har en lätt fientlig inställning till svamp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag tror att det är lättare att få i sig en allsidig kost då. Makaroner och korv är nog ingen höjdare ur näringssynpunkt, men blodpudding och fiskpinnar tror jag inte är fel.

      Har kört stuvade morötter istället ibland, men det är nog inte heller en barnfavorit.

      Radera
    2. Jo morötter kan nog vara ett bra substitut.

      Radera
    3. Som med de flesta maträtter kom den till av en slump. Jag hade köpt blomkål och upptäckte att jag inte hade någon svamp, så jag testade med morotsstuvning istället och har därefter ätit det med berått mod :)

      Radera
  2. Jo. Blomkål är fantastiskt gott, särskilt med stekt falukorv och senap!
    Kalle56

    SvaraRadera
    Svar
    1. Falukorv kan jag inte relatera till alls, så jag får tro på ditt ord där. Men kombinationen senap och blomkål låter helt galen.

      Radera
  3. Visst är blomkål fantastiskt! Mättande och nyttigt på många sätt! Grattis till att hitta så bra priser. Får tyvärr ofta betala mer men har börjat köpa fryst blomkål som komplement som inte är lika färskt och gott men mycket billigare.

    Trevligt recept även om jag inte är ett fan av svamp. Brukar själv ofta göra Aloo Gobi på blomkål där kokosmjölk är enda andra ingrediensen som kostar, resten är mest kryddor och sådant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag väntar in de bra priserna och frossar då. Ibland är den nere i 6 kr/kilo.

      Ännu än som inte gillar svamp?! Jag tycker svamp är helt fantastiskt. Äter gärna kantareller och karljohan också, men ska det köpas är champinjonpriset svårslaget.

      Radera
    2. I år är det tydligen goliatmusseronår. Inte mig emot, galet god lyxmat att plocka när man hittar och det här jag gjort. Skulle aldrig köpa den om jag bodde i Japan där den kostar en förmögenhet ;)

      Radera
    3. Jag är helt svampblind, så det hade inte hjälpt ens om jag kände till svamparna. Goliatmusseron? Ingen aning.

      Radera
    4. Och jag som fått för mig att du var svampplockare, tänk så tokigt!

      Radera
    5. Nej, jag är svampÄTARE :). Skulle gärna plocka svamp, men det går inte. De försök jag gjort har resulterat i ett snitt på <10 gram/timme. Jag är lite färgblind, men vet inte om det är hela svaret.

      Radera
  4. Ris skall egentligen kokas som pasta. Dvs. Med överflöd av vatten då ris innehåller tungmetaller. Pasta kan du "koka" genom diffusion / kapillär om du inte vill slösa på spat. Tar längre tid men det går. Häll i vatten i en bunke med pastan och låt stå ett par timmar i rumstemp eller i kylen så har pastan sugit upp all vatten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag använder bara råris och kolar upp det först i mycket vatten, 10 min och sen häller av och sköljer av med kallt vatten..sen kokar upp igen med rätt dimension vatten..tar bort gifterna och på det hela blir det faktiskt kortare koktid

      Radera
    2. Sedan jag fick höra att ris innehåller arsenik har jag börjat göra som xlntliving, kokar först upp det i osaltat vatten. Sedan slår jag av det och slår på nytt vatten (eller blomkålsspad).

      Intressant att låta pasta suga upp vattnet. Har man bara framförhållning spelar tiden ingen roll eftersom det inte behöver passas.

      Radera
  5. Spaghetti med lök lät sådär, hade förstått lite mer om du sagt spaghetti med tomat. Men du var kanske sparsam redan på den tiden?

    Om blasten är besprutad är väl även själva blomkålen besprutad? Har alltid varit lite skeptisk till att skölja av frukt med kallvatten, hur mycket skulle det skydda mot besprutningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var nog mest dum i huvudet. Tomaten intogs mest i ketchupform.

      Bladen täcker nästan hela blomkålen, så även i direkt dusch hamnar nog det mesta på bladen.

      Jag såg en kock en gång som tvättade frukt med diskmedel. Så långt har jag inte gått.

      Radera
    2. Rejält tillagad lök är ju dock gott så vad vet jag.

      Ja jag tänker att ska det bort ska det nog skalas, men det är jag för snål och lat för :)

      Radera
    3. Inget större fel på pasta med lök, men det blir lite enformigt som hel måltid.

      Jag försöker normalt skala så lite som möjligt. Äter t ex alltid potatis med skalen på. Men på citron som jag lägger i vatten för citronvatten som måltidsdryck skalar jag bort det gula med en potatisskalare.

      Radera