Jag äger aktier i H&M, så är det
sagt. Men jag tror att jag ändå hade reagerat på Aftonbladets
”journalistiska” utspel om att H&M inte fällts för
diskriminering.
Bakgrunden är att Aftonbladets skjutjärnsreporter Robert
Aschberg lät två kvinnor försöka lämna tillbaka ett plagg till
två av kedjans butiker. En vit kvinna fick pengarna tillbaka medan
en svart kvinna nekades byte – rasism!
Diskrimineringsombudsmannen konstaterar
att det inte går att utreda huruvida omständigheterna var exakt
lika. Alla med erfarenhet av journalisters metoder kommer också
fråga sig hur många försök Aftonbladet gjorde för att få det
här resultatet. Kanske ett, kanske tjugo. Helt säkert var det detta
man ville få fram, att H&M är ett rasistiskt företag.
Men om vi bortser ifrån att tidningen
nu försöker göra ett scoop av att H&M inte vill svara på
tidningens frågor med hänvisning till att utredningen är nedlagd
är det väl helt självklart att företag gör subjektiva
bedömningar. I en perfekt värld ska varje kund få samma service,
men människor gör mänskliga bedömningar och det får vi leva med.
För några år sedan var jag på
Nordnet Live och kom dit i en grupp med 5-6 personer. Där ingick mat
och två av oss var vegetarianer. Det icke-vegetariska alternativet
fanns överallt medan det vegetariska var lite mindre spritt, inga
konstigheter. Den andra vegetarianen i sällskapet, en snygg blondin
i 25-årsåldern gick tidigt fram till ett matbås och frågade efter
vegomat. ”Jag ska hämta” sa kocken, sprang iväg och var snabbt
tillbaka.
Någon timme senare gick jag, 45-årig
flintskallig skägglurk, fram till samma kock med samma fråga. ”Då går du en
trappa ner och 30 meter till höger, där finns det en kö...” Var det
diskriminering? Knappast, jag fick den service jag kunde förvänta
mig, och i ärlighetens namn fick den 25-åriga tjejen den service
jag förväntade mig att hon skulle få.
Jag kan välja att känna mig
förorättad, men jag kan också acceptera fakta och kanske glädjas
åt att i ett annat sammanhang, t ex när jag går själv till bussen
på kvällen, har jag en fördel. Sånt är livet. Men kanske borde
jag ringa Aschberg i alla fall...