En kvinna från Lappland
covidvaccinerade sig i Halland, vilket resulterade i att hennes
lokala sjukstuga nekade henne den andra sprutan.
Det låter jättefint med ”vårdval”, men det verkar ofta så här
det funkar i praktiken. Regionerna är så stela att man undrar om
någon i organisationerna hade klarat att jobba med någonting annat.
Jag blev själv drabbad av denna
stelbenthet i vintras när jag pga ett missförstånd mellan två
vårdinstanser fick en tid på Danderyds sjukhus. Jag är lite för
rädd om min hälsa för att låta klåparna på denna skyddade
verkstad ge mig vård, så den bokade jag av (det tog bara tre försök
innan Danderyd förstått budskapet, efter att jag till slut skrivit
till dem att ”jag ska INTE stå i väntekö, jag ska inte vårdas
av er vare sig nu eller i framtiden – TA BORT MIG FRÅN LISTAN!!!”.
Jag känner en tjej som jobbar på
Akademiska i Uppsala och hade hört positiva saker både från henne
och andra om motsvarande avdelning där, så jag ringde och kollade med dem om min husläkare i Region Stockholm kunde boka in mig där och det
gick fint. Så det sa jag till min husläkare, men inte kunde han
göra det, för en gång i forntiden hade han försökt skicka en
patient till ett annat landsting och det hade strulat.
För 25 år sedan bodde jag i en
geografiskt stor kommun i norra Västmanland där jag jobbade i ena
änden och bodde i den andra. För att slippa ta ledigt från jobbet
en halv dag för att åka fyra mil enkel resa och samma väg tillbaka
undrade jag med min lokala vårdcentral om jag inte kunde söka vård
på den andra, några hundra meter från mitt jobb. Jadå, sa de. Nej, du är ju inte inskriven här, sa
den. Så jag ringde tillbaka till den första som sa: ”De ska ta
emot dig, vi tar ju emot deras patienter.” Och så där höll det
på medan jag funderade över om jag var utsatt för ”dolda
kameran”.
Trots att det i slutändan är samma plånbok som står för notan kan alltså småpåvar tjafsa i oändlighet. Jag kan inte komma på någon annan bransch där ”Kunden har alltid rätt” används mindre. Ska vara byggbranschen då...