söndag 9 maj 2021

Frilansparadoxen

Visst låter det bra med ett slagkraftigt ord – frilansparadox. Lite vetenskapligt, ungefär som att begreppet är vedertaget. Det är det inte, jag hittade på det nu. Men jag tänker så här. Många, mig själv inkluderat, som börjar frilansa suktar efter friheten att få styra sin tid själv. Men har man inte fasta kunder slutar det lätt med att man känner sig tvungen att ta alla jobberbjudanden man får, så då blir resultatet mindre frihet.

På ett fast jobb kan du för det mesta i alla fall säga nej till övertid, men som frilans kan du jobba dygnet runt för att du vill vara kunderna till lags så att de inte ska tycka att det där var en krånglig fan att jobba med.

Jag hörde en intervju med skådespelaren Michael Nyqvist innan han dog (ja, det hade väl varit konstigt annars) där han berättade att han trots guldbaggar och internationella succéer blev rädd så fort telefonen tystnade och tänkte att han kanske aldrig skulle få fler roller.

Så fenomenet tycks utbrett. Ändå verkar ytterst få planera för det. Flera exempel på det har jag tagit upp här i bloggen. Det senaste var Regina Lund, innan dess Ola Rapace. Ingen av dem hade nog velat sluta jobba, men det kan ju vara en tillräcklig tragedi att telefonen slutar ringa utan att man ska få försörjningsproblem också.

Så hur gör man då? Man sparar. Det är det enkla svaret till både talang och avdankad Wallander-polis. Spara så mycket lön att du till slut inte behöver få någon, utifall att det blir så.

16 kommentarer:

  1. Det är så. Jag hört från folk genom åren olika varianter på "tänk om du dör ung då" varpå jag svarat olika varianter på "tänk om jag lever till hög ålder"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men den här idén att om man dör imorgon är ju absurd, för i allt annat så agerar de ju inte som om de faktiskt tror att det är det som kommer att hända. Om du dör imorgon är det ingen idé att boka tvättid, köpa hem mat, inte sälja huset, ge bort hunden, och leva loppan på det som blir över.
      Det är bara ett sätt att deflektera, få debatten att spåra ur.

      Det rimliga sättet är ju att planera för de flesta troliga utvecklingar och några katastrofala (så man kan undvika dem). I de flesta fall vill man inte vakna upp med svår ångest om 10 år över att man inget har och inget kan.

      Radera
    2. Exakt, då är ingenting någon idé. Att använda argumentet för att slippa ta ansvar är bara fegt.

      Radera
    3. Att döma av ditt svar Micke, så tycker du alltså att Löfven och Aftonbladet gör helt fel i allt? Är det så? Ska man inte stödja partiet i alla lägen?
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    4. Det får var och en bedöma. Tydligen är det runt 25 procent av väljarna som tycker att man ska det.

      Radera
  2. Snart är jag där, i situationen att jag inte behöver få ut någon lön utifall att. Nu återstår bara att komma på vad som kommer härnäst. Kanske börjar med att göra ingenting alls i några veckor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det inte för länge bara, tror att det lätt kan bli en vana.

      Radera
  3. Frilans är ju bara en eufemism för egenföretagare. Så precis som alla andra egenföretagare får man som frilans avsätta en del av sin tid för kundkontakter, marknadsföring mm som behövs för att hålla ett företag kvar på marknaden.
    Just inom det konstnärliga företagandet tycks det dock vara mer vanligt förekommande att beklaga sig över detta, och man får intrycket att det förväntas att "någon annan" ska ta detta ansvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, du kan frilansa utan att ha eget företag så en viss skillnad föreligger.

      Ja, det ingår i dealen, men en del tycks inte fatta det ens i slutet av sitt arbetsliv, och särskilt vanligt i konst och kultur.

      Radera
    2. Jodå jag vet att det inte är något krav att ha ett företag för att frilansa, men i praktiken innebär det ju egentligen samma sak - att arbeta för olika uppdragsgivare i perioder. Det går ju att arbeta som "tillfälligt anställd" i rätt många branscher, men ofta underlättar det om man har F-skattsedel i en eller annan form.

      Radera
    3. Det underlättar definitivt. Samtidigt kan jag förstå att den som verkligen hatar pappersarbete undviker företagande så långt det är möjligt.

      Radera
    4. Där finns det ju numera företag som sköter den detaljen, dvs som på papperet anställer en om det är så att uppdragsgivaren inte vill göra det utan kräver F-skattsedel.
      Men återigen: min huvudpoäng var inte anställnings- eller bolagsformen, utan att man som frilansare får vara beredd på att marknadsföra sig gentemot potentiella uppdragsgivare, vilket somliga verkar tycka är någon annans ansvar när det borde vara ens eget.

      Radera
    5. Precis, men då är det ju inte längre företagare.

      Jag tror att många frilansare (kanske jag själv förresten) borde lägga mer energi på marknadsföring. För det är ju så, att ingen gör det åt en.

      Radera
  4. Vänsterpartiet har väl en överenskommelse med sina riksdagsledamöter att över ett visst belopp så går lönen till partiet. När LO har motsvarande frivillig skatt så är jag beredd att lyssna (men kommer aldrig betala).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet inte vad de har för deal, om det är kronor eller procent, men det är alltid hedersamt med människor som lever som de lär.

      Radera