fredag 28 maj 2021

Åkt på krypto-nit?

Säga vad man vill om kryptovalutor, men det blir inte långtråkigt. Så fort någon säger att bitcoin kommer att stiga till himlen och aldrig mer komma ner till gamla nivåer är det någon som nyser och plötsligt tappar den 40 procent från det ATH man trodde var en ny botten. Där var det nog både en och två investerare som gick på en krypto-nit.


En del investerare drar slutsatsen att man därför inte bör satsa pengar i bitcoin, än mindre i ännu nyare och mindre mogna kryptovalutor. Vi som investerar på börsen vill ha god avkastning över tid, inte spela bingo. Och hur tusan ska man förhålla sig till ett innehav vars priskurva rör sig som ett EKG för en dödssjuk?!



Så kan man absolut tycka. Själv drar jag istället slutsatsen att detta bättre än någonting de senaste åren (inklusive Fingerprint och Evolution) visar att man bör ha en diversifierad portfölj och inte lägga alla ägg i samma korg. En fyrtioprocentig förlust (och det behöver ju inte stanna där) kan vara förödande, men om man bara lagt fem procent av det totala sparkapitalet i det innehavet ger det portföljen en nedgång på två procent. Fortfarande surt, men hanterligt.

Har man stort sparkapital och lågt inflöde tycker jag att fem procent också är för mycket. Inte för ett investmentbolag eller bredare fond, men för en kryptovaluta kanske två procent är rimligare. 40 % x 2 % = 0,8 %. Vid stora uppgångar är det lite surt att ha varit ”feg” och inte gått all-in, men livet är ett långlopp.

16 kommentarer:

  1. I senaste avsnittet av podden "Dom kallar oss krypto" är poddens huvudperson chockad över att det har gått ner så mycket. Han har investerat allt han har i krypto. "Jag trodde inte att det kunde falla så mycket nu när det är så många stora institutionella investerare som har gått in". Hallå, vakna. Sjukt roligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter helt galet. Kanske beror det på att de första kryptoentusiasterna var mer datafolk än börsdito, eller också är det en naturlag att det alltid måste finnas dårar som agerar varnande exempel.

      Radera
    2. Fyrtio procent är inte mer än en korrektion. Det händer ju titt som tätt på börsen. Tricket är som alltid att inte placera mer i något än att man överlever även detta.
      Mvh investera-pengar.blogspot.com

      Radera
    3. Ja, det är så jag också tänker.

      Radera
  2. Jag hoppas verkligen inte att så många lyssnar på kryptomårten och följer hans exempel. Han ska tydligen ha belånat huset för sin tro på krypto. Hoppas det är ett skämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mårten Andersson? Jag har aldrig hört honom skämta ;-)

      Radera
    2. Men herregud, har den där gycklaren startat en crypto-podd. Hade jag vetat det så hade man ju timat toppen nu senaste :)

      Radera
    3. Jag hoppas att tillgångsslaget är stabilare än att det är sånt som styr kursen.

      Radera
  3. Jag har ingen direkt krypto-exponering ännu, men det hade varit kul att ha ett litet innehav.

    Jag får intrycket att de mest insatta i krypto blir mest förvånade när det rasar. Kan det vara som du skriver att de helt enkelt bara ser den förträffliga lösningen och inte den mindre förträffliga spekulationen i valutan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant spaning! Jag ska tänka på det nästa gång jag hör om någons förvåning. Några exempel på motsatsen har jag ändå sett, kryptofolk som tycker att ras bara öppnar fler köpmöjligheter eftersom det ändå ordnar sig på sikt.

      Radera
  4. Ja jo själv låtsades jag att jag köpte 150000 krypto bitcoins när den låg på 12000 nu låtsas jag att jag säljer. Profit?????? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låtsad profit. Väldigt svårt att handla annat än låtsassaker för tyvärr.

      Radera
    2. Aa köpte just ett låtsas garage att ha min hittepå jaguar i hehehe vem fan behöver pengar när man har fantasi.

      Radera
    3. "Kalas i tankarna kan vara nog så fina som de riktiga." - Selma Lagerlöf, Kejsaren av Portugallien

      Radera
    4. Ja visst men det krävs att man är överens med sig själv annars blir det bråk.

      Irl skulle jag aldrig köpa krypto dock. Förutom att det svänger hit o dit så är den där regeringen nog ganska sugen på att hålla på å jävlas med bitcoinare.

      Radera
    5. Jag tror inte att regeringens makt sträcker sig så långt, även om de själva gärna skulle vilja det. Men det får vi se, de har ju fler onda krafter på sin sida att samarbeta med.

      Radera