fredag 14 maj 2021

När verkligheten går på värdegrund

Balders vd Erik Selin intervjuades i DI Weekend och lyckades reta upp halva Finanssverige genom att säga att män och kvinnor är olika.

Män och kvinnor är jätteolika totalt sett, är de inte det? Varför skulle vi vara lika här? Vi är inte lika på något annat sätt heller.

Och angående färre kvinnliga investerare i fastighetsbranschen:

Jag tror inte att det finns hinder i vägen för kvinnor. Det är inte så att det finns någon som sätter upp en stoppskylt. Det kan handla om att kvinnor är mindre riskbenägna eller har andra intressen som de tycker är mer intressanta.

Jag kan inte bedöma vad det beror på att färre kvinnor startar fastighetsbolag, och jag ser inte heller varför det skulle vara ett problem, men jag tycker att det alltid är intressant när någon vågar gå emot politiskt korrekt konsensus. Jag tänker att det kan hänga ihop med att Selin är mångmiljardär, så han har råd att gå sin egen väg.

Jag har både sett folk som vill stödköpa Balder-aktier efter utspelet och andra som kallar honom dum i huvudet. Två kvinnliga feminister skrev i en debattartikel att ”Selin borde ta initiativ till ett forskningsinstitut som river hinder för kvinnor som vill äga och driva bolag”. Med det önskemålet åskådliggör de kanske Selins tes om att män och kvinnor är olika bäst av alla.

Som han för övrigt säger i en tid då kön enbart tycks finnas när man vill hacka på män. För ett par veckor sedan fick män höra att vi som ett slags kollektiv borde ta ansvar för mäns våld mot kvinnor. Va? Jag har aldrig slagit en kvinna och är lika ointresserad av att ta ansvar för dem som gör det som för krigsherrar som Slobodan Milosevic eller Barack Obama. Kvinnor, hur tar ni ansvar för Johanna Möller och Kristi Brud? Inte alls, gissar jag, och det gör ni rätt i.

Häromdagen stod det förresten klart att Vårdguiden 1177 tycker att man i vårdsammanhang bör undvika att använda ordet kvinna för det är ju ingenting som säger att det bara är kvinnor som kan bli gravida och att kvinnor inte kan få prostatacancer.

Och ja, även Wallström kallades både det ena och det andra för att hon hade fräckheten att koppla in hjärnan (om än tillfälligt). Jag kanske framstår som konservativ när jag hänvisar till faktakällan Dagissnuten från 1990:

33 kommentarer:

  1. Finns det något i Sverige som hindrar kvinnor från p köpa aktier, och därmed bli delägare i företag, eller utbilda sig och därmed få chefsposter och styrelseuppdrag i olika bolag?

    Min fru låter mig ta det ansvaret, enbart pga att hon är 110% ointresserad av aktiemarknaden. Hon vill bara veta att det finns sparade pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte vad jag vet, nej.

      Jättebra uppdelning! Att den i ett lag som vill göra något gör det medan någon annan gör något annat. Tänk att ingen politiker kommit på det.

      Radera
  2. Det finns flera exempel på kvinnor som åtminstone driver framgångsrika fastighetsbolag även om de inte startat dem. Kungsleden leds av Biljana Pehrsson och Stena Fastigheter har haft en kvinna på posten i många år nu.

    Att det finns någon/något som hindrar just kvinnor från att investera på börsen är ju rent trams och någon form av faktaresistens. Min fru har en ganska ansenlig portfölj men hon är dock helt ointresserad av investerande så hon låter mig förvalta den för henne. Nej jag har inte någon inloggning till den utan hon loggar in och låter sedan mig snoka runt lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast procentuellt ligger de nog efter. Vilket i sig inte borde vara ett problem. Samma med börsen i stort, att din och Sebastians fruar delegerar det till er är ju inget fel. Såvida ni inte känner er diskriminerade för att de kör med er såklart ;-)

      Radera
    2. Nej att det skiljer sig är ju inget problem så länge det inte ligger specifika hinder för någon baserat på kön (eller upplevt kön). Nervositeten ökar lite när investeringsbeslut skall tas i min frus portfölj men då brukar jag förklara upplägget (samtidigt som jag ser i hennes ögon att hon är någon helt annanstans) och sedan genomför vi det om hon säger OK.

      Radera
    3. Det där känner jag igen från när jag hjälpt familjemedlemmar att placera. Jag vill åtminstone att de ska begripa vad jag gör och hur jag tänker. Sedan fattar de ju att jag inte tar sämre beslut för att pengarna inte är mina egna. Snarare tvärtom.

      Radera
  3. Dagens Industri får gärna hugga Selin ett par ggr i ryggen för min del så att hans fina Balder går ner riktigt ordentligt (pga av att han inte är genuscertifierad... :-)...) så kan jag få köpa fler aktier i Balder ännu billigare :-).

    DI borde ha lärt sig att inte försöka gå PK-maffians ärenden...

    Trevlig helg!

    Hälsar
    Lars D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gissar att folk är så less på "hen" och "fosterbärare" att aktien snarare kommer att gå upp av detta.

      Radera
  4. Så jobbigt för min kvinnliga sambo som inte fick öppna konto på Avanza pga hennes kön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möter hon den attityden kan jag förstå en viss trötthet :)

      Radera
  5. I Fastighetsbolagssverige verkar de ta det coolare, när Sagax David Mindus utbrister i årsredovisningen 2020:

    ”Ett argument som ibland förs fram för att rättfärdiga diskriminering är att ’rätt’ doser av kön, hudfärg och sexuell läggning i en styrelse leder till mer framgångsrika företag. Jag vågar dock påstå att en styrelseledamots kompetens och engagemang uteslutande är en fråga om individuella egenskaper som omöjligen kan bedömas utifrån fysiska attribut eller grupptillhörighet. Således ger varken kön, hudfärg, längd eller skostorlek någon information avseende skicklighet ifråga om bolagsförvaltning.”

    har vi inte sett många reaktioner. Än kanske ska sägas. Fast PK-lobbyn läser väl inte årsredovisningar, de hänger bara på Di.se typ.

    länk till bulletin, som referar till sagax ÅR
    https://bulletin.nu/motstandsrorelsen-mot-woke-capitalism

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Ja, det var otroligt frispråkigt. Nästan så att det låter som att han ville ha en reaktion, och valde sina ord för att få det.

      Intressant artikel! Och så kontroversiellt att kalla kvotering för diskriminering, trots att det är fullständigt självklart.

      Radera
  6. Tips om inlägg:
    Annie Lööf "reagerar" på Annie Lööf! på Youtube såklart, CPs nya marknadsföringskanal.

    https://www.youtube.com/watch?v=G05Uv5cOMQA

    Upplägget är exakt och i detalj detsamma som när Youtubers tittar tillbaka på sina egna produktioner, som ju ligger på just Youtube. Och så förstås (kanke urtypen?) den amerikanska REACT som har 20 miljoner prenumeranter och har hållit på i 14 år, där andra personer reagerar på olika sorters fenomen framför kameran.

    Hör Annie utbrista i klassiker som:
    - jag ser så ung ut å så har jag det här läspandet
    - jag bara sätter de olika förslagen
    - åå, jag var så förberedd

    Observera hennes minspel när hon formligen njuter av att se sig själv framföra den ena trivilaliteten efter den andra. 19 minuter av plåga, och även med valbara 2ggr hastighet blir det ändå knappt 10 minuter av ångestframkallande svada.

    Antagligen behövs något kraftigt starkare än fredagssprit efter denna CP-lektion. Kanske därför som knarkanvändningen har ökat i takt med CPs ökande opinionsiffror?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar inte hur någon står ut med henne. Inte ens för att skriva ett blogginlägg skulle jag orka lyssna på henne.

      Men ökar verkligen deras opinionssiffror?

      Radera
    2. https://val.digital/Party-C/
      https://val.digital/Party-V/

      Näe, måste ha blandat ihop det med kommunisterna, där verkar trenden uppåtgående sedan 2010

      Det återkommande i debatten att hur viktig CP är för demokratin har nog för mig smittat över på att CP även är på uppåtgående - men kan även vara för att de är "medium size dog with big dog attitude", något som är välbekant även hos en annan pålitiker

      Radera
  7. Olikheter mellan könen handlar som så ofta om arv och miljö, om det är 50/50 eller 100/0 har jag ingen aning om. Det beror säker på i vilket sammanhang man lever i. I en del länder beror oliketerna på förtryck och i andra länder som Sverige så beror det säkert på egna val skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du menar att det skulle kunna vara så att 0 procent av en persons egenskaper kommer från föräldrarna :)?

      Hade du varit det minsta intresserad av dessa frågor skulle jag hänvisa till den norska vetenskapsdokumentären Hjernevask:
      https://www.youtube.com/watch?v=m3tiDr4E4LM&list=PL8KHbn62XtUaJpFoFwXH2Mya9RjXHJqNm

      Radera
    2. Jag menar att vi inte vet hur mycket på en skala mellan 0 till 100 hur mycket som är arv och hur mycket som är miljö.

      Radera
    3. Då tror jag att du får räkna in ytterst få personer i gruppen "vi". Jag känner ingen som fått så lite utbildning att de inte känner till att arv är en stor del. Som sagt, se den länkade programserien om du vill slippa leva i ovisshet.

      Radera
  8. Att män och kvinnor är olika både när det gäller våra kroppar och hjärnor är väl känt sen länge, det som vi brukar kalla för arv. Hur vi sedan förmar våra samhällen och hur vi påverkas av det är också intressant. Det ena behöver inte utesluta det andra, och jag ska definitivt titta på programmet, det verkar intressant. Tack för förslaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det var inte min mening att vara dryg (det kan nog se ut så, inser jag nu), men i din första kommentar verkade det som att du såg noll procent arv som en realistisk möjlighet. Ser nu att så inte var fallet.

      Exakt procentsats arv kontra miljö lär vi aldrig få veta, men i tvillingstudier, där man kunnat jämföra två människor med identisk genetik och olika lik kommer man en bit på vägen. Här t ex är en artikel med lite diagram och tabeller:
      https://ki.se/sites/default/files/migrate/str_arveller_miljo.pdf

      Radera
  9. Jag är en kvinna på ca. 30 år. Har placerat i börsaktier en längre tid men ungefär ett år sedan bestämde jag mig för att bli hyresvärd och införskaffade en placeringsbostad. Hyresgästen är en man i medelåldern. Här om dagen (natten) skrev han flera textmeddelanden och ville jag skulle komma och spendera natten med honom. Detta hade knappast hänt om jag inte varit en ung kvinna. Jag märker att detta fått mig att skämmas och jag tycker nu att det är lite obehagligt att vara hyresvärd och jag är osäker om jag vill öka mängden placeringsbostäder. Kanske detta låter som småpotatis, men detta påverkade min iver som ung kvinnlig placerare och kanske hindrar framtida planer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att du drabbats av en hyresgäst som är sjuk i huvudet. Det är ett skäl till att jag alltid varit rädd för att vara hyresvärd. Mina föräldrar hyrde ut två lägenheter under hela min barndom. De flesta hyresgäster var vettiga, men de drabbades också av sådana (både män och kvinnor) som saboterade lägenheten på olika sätt, inte betalade hyran, fick skotthål i fönstret för att de umgicks i kretsar där sånt var normalt osv.

      Radera
    2. Anmäl! Skit ska skit ha.

      Radera
    3. Anmäl vart då? Det är knappast kriminellt att invitera någon även om det här verkar ha gjorts av en herre som lyckats missa alla sociala koder och vanligt hyfs.

      Jag tror mer på att sparka ut hyresgästen alternativt skriva tillbaka att "om du någonsin igen sms:ar mig i detta ärende har du inget hem att invitera någon till".

      Radera
  10. Google Chrome har flaggat din webbadress som bedräglig lol

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej. Jag fattar inte vad som menas eller om jag kan göra något åt det, men ska ta tag i det så tack för tipset!

      Radera
  11. Som sagt var, om man vill veta ifall en person har pengar så är det bara att studera huruvida personen beter sig politisk korrekt i alla frågor och kryper för värdegrunden. Eller om personen gör som behagar den själv. Tänk om fler var som Selin, och stod upp för det vettiga.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast jag kan på rak arm komma på flera exempel på motsatsen, t ex när Mats Qviberg pudlade efter att indirekt ha kallat journalisterna på sin nyinköpta tidning för stalinister:
      https://www.svt.se/nyheter/inrikes/qviberg-backar-fran-intervju-med-nyheter-idag

      Radera
  12. Såg också den där hetsen mot Erik Selin. Helt sjukt att man inte får ha en åsikt som skiljer sig från PK-maffian. Själv har jag aldrig sett något hinder mot att kvinnor skulle få starta företag i fastighetsbranschen och då har jag ändå verkat i den och haft en hel del uppdrag i branschorganisationer mm.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste ändå ge dem att de lyckats flytta fram positionerna rejält. Om någon hade sagt för bara 2-3 år sedan att snart är det diskriminering/förtal att kalla en uppenbar man för just man, eller att kvinnor minsann också kan få prostatacancer hade man viftat bort det som total dårskap. Nu är det officiell, statsfinansierad dårskap.

      Radera
  13. Som många kommenterat så är det inget som hindrar kvinnor från att starta fastighetsbolag. Precis som att det inte finns något som hindrar män från att bli dagisfröknar, barnmorska eller sy klänningar på sin kammare. Och precis som att mannen i fråga säkert skulle få höra ett och annat i stil med "är du pedofil/bög" osv. så skulle kvinnan som vill ta ett lån för att starta fastighetsbolag få höra " men lilla gumman inte kan väl du nånting om byggfrågor, inte kan banken låna ut pengar till dig som inte har nån erfarenhet förstår du väl?" osv.
    Sen kan tilläggas att en kvinna alltid får vara beredd på att utstå sexuella inviter och trakasserier i typiskt manliga miljöer som tjejen ovan skrev om, vilket gör att många ger upp och inte tycker att det är värt det.

    Min stora dröm är att bli byggherre och driva både uthyrningsverksamhet och nybyggnationsprojekt. Jag hyser dock inga illusioner om att det skulle vara möjligt utan en manlig partner. Jag har sett vilken skillnad det är i bemötande när jag och min partner har rört oss på byggmässor, investerarträffar m.m.

    P.S. jag ligger tungt i Castellum och Hufudstaden samt har investeringar i mindre onoterade byggbolag så lite byggherre kan jag väl få kalla mig redan nu?

    //Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker att om man inte pallar några gliringar var det förmodligen inte den stora drömmen. Och kan man stå ut med gliringarna tror jag faktiskt att man kan ha stora fördelar som kvinna när det kommer till finansiering. Förutom att banker nog gärna lånar ut pengar till projekt som drivs av kvinnor hoppar Almi och andra skattefinansierade organisationer jämfota av glädje över att få hjälpa till. Vill man dessutom ha press underlättar det att vara 30-årig kvinna istället för 50-årig man. Därmed inte sagt att det är lätt, för någon.

      Beträffande de sexuella inviterna förstår jag att det är ett problem. Ett närbesläktat problem som riskerar att drabba både kvinnor och män är att jag hört många manliga direktörer (kanske främst i USA) som aldrig någonsin träffar kvinnor i enrum för att inte riskera att bli falskt utpekade för olämpligt beteende.

      Lycka till med drömmen. Jag tror att det kommer att gå alldeles finfint.

      Radera