måndag 31 maj 2021

Körkortsteori 2.0 – sponsrat av Teoricentralen Sverige AB

För ett par veckor sedan är det 30 år sedan jag tog körkort (vilket är jättemärkligt eftersom jag fortfarande ser mig som 30+ även om jag på ett logiskt plan förstår att inte ens beteckningen 40++ håller längre), och jag märker att utvecklingen gått framåt.


Min övningsbil.

Inte minst när det gäller körkortsteorin. Jag jobbade natt på den tiden, ensam på ett kontor med en hel del dötid. Jag pluggade in hela teorin på betald arbetstid genom att natt efter natt anteckna allt av värde från Körkortsboken som jag sedan memorerade. Sen åkte jag till körskolan och fyllde i gamla teoriprov.

Men nu är det inte 1991 längre. Körkortsboken finns visserligen fortfarande och den ser precis lika tråkig ut nu. Fast nu behövs den inte. Istället kan man för ungefär samma pengar köpa ett paket från Teoricentralen innehållandes en digital körkortsbok, 1100 körkortsfrågor med förklaringar, en mobilapp och uppläsning av frågorna så att du kan plugga under promenad eller bussresa (snart kör du bil överallt) och möjlighet att skriva teoriprover på tid och att chatta med trafiklärare.



Körkortsboken kostar 291 kr på Adlibris. Vill man ha med körkortsfrågor online kan man köpa ett teoripaket för 714 kr, vilket är flera hundralappar dyrare än Teoricentralens paket som ändå verkar betydligt mer heltäckande. Använd koden ”SPAR15” så får du 15 procent rabatt på samtliga paket Teoricentralen erbjuder.

Hade jag haft barn hade jag köpt Teoricentralens körkortsteori åt dem. Särskilt gillar jag funktionen att kunna chatta med bilskollärare. För annars finns risken att ungarna skulle fråga mig om reglerna. Och inte fan kan jag dem, det var som sagt 30 år sedan jag tog körkort!

OBS! Inlägget är ett reklamsamarbete med Teoricentralen Sverige AB, men åsikterna är mina.
 

4 kommentarer:

  1. Vad fick du för tidsnoteringar när skrev teoriprover på tid hos annonsören?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har jag inte gjort och tycker generellt att det är svårt att göra prov under tidspress.

      Radera
  2. På tal om något helt annat. Skatt är ju ett hett ämne just nu. Jag gissar att du har beaktat det innan ditt eget flyttbeslut? Skriv gärna några rader om hur du tänkte, tog du hjälp av någon för att reda ut det tex? Det finns ju många aspekter att reda ut.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst har jag beaktat det, men jag kan inte säga att det påverkat valet.

      Har inte tagit direkt hjälp utan mest försökt läsa på själv. I några fall har jag ställt frågor till myndigheter eller kunnigt folk, men det har oftast inte varit rena skattefrågor.

      Radera