tisdag 1 juni 2021

Var och en blir salig på sina halmgubbar

Detta riskerar att bli ett tjatigt tema i den här bloggen, men irritation och ilska över andras aktiva val slutar aldrig att förvåna mig.


Jag kan naturligtvis inte vara säker på att den Twittertråd det refereras till inte existerar, men hade den gjort det och i twittrarens tycke är så dum att den förtjänar att hånas hade det såklart varit allra enklast att slänga med en länk till den. Men det gjorde han inte, och eftersom jag inte följer honom och inte vill hänga ut honom gör jag nu likadant.

Jag följer inte med i allt som händer på Finanstwitter. Som överallt annars finns det dumheter där även om jag inte skulle sträcka mig så långt som till att kalla det för ett ”antiintellektuellt mörker”. Men jag är rätt säker på att ingen på allvar sagt att man är värdelös med mindre än 50 procents sparkvot.

Så varför ägnar jag ett blogginlägg åt något som troligen inte hänt? För att jag inte tror att twittraren ljuger. När han skriver att han känner sig utpekad som värdelös är det antagligen för att det kändes så. Eller rättare sagt för att han tänker att de kanske har rätt i att han förtjänar kritik.

Det är tufft att känna att man borde skärpa sig, särskilt om det kommer utifrån. Om man t ex tycker att man borde spara tio procent av lönen, men bara sparar fem, så kan man antingen hacka i sig det eller också intala sig själv att man blivit attackerad för att man inte sparar mycket mer än man skulle kunna. För det kan man ju bara vifta bort som dårskap och fortsätta som tidigare.

Kanske överanalyserar jag detta, men om jag läser något som indirekt skulle kunna tas som kritik mot mitt sätt att leva blir jag inte topp tunnor rasande. Efter det skärmdumpade inlägget ovan satt dock ett helt gäng och målade upp bilder av hatande idioter som vigt hela sitt liv åt pengar, hat mot sina medmänniskor och ”en väldig von oben-attityd” (japp, om självkritik varit en valuta hade det funnits rikedom i den tråden).

Att hata någon pga nivån på deras sparande är inte friskt. Jag kan förundras över människor som lyckas gå genom ett helt yrkesliv utan att ha något sparat kapital, särskilt om de anser sig behöva det, men att hata dem skulle inte falla mig in.

10 kommentarer:

  1. Jaha ja jo hade ju varit lite komiskt om aliens invaderar jorden imorgon och dödar alla. Hade inte varit så smart att spara 50% av lönen då men bra läge för honom att kunnat håna tillbaka mot twittrarna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om aliens invaderar jorden får vi nog räkna om lite till mans. Och kvinns.

      Radera
    2. jorden ska ju gå under om tio år - varför skulle det finnas någon anledning att spara något då?
      Varför byggs det några hus, varför skaffar människor barn, varför går någon till jobbet överhuvudtaget? DET är helt obegripligt med tanke på att jorden kommer att svämmas över/för varm/för kall/för mycket av gaser/kärnvaperkrig/östersjön förvandlas till en bubblande grön massa

      Det måste vara klimatförnekare som forsätter att leva sina liv som vanligt. Allihop.

      Radera
    3. Att jorden ska gå under om exakt tio år pga mänsklig miljöpåverkan har man sagt i åtminstone 50 år och än har det inte hänt. Och de som skriker högst tycks inte riktigt tro på vad de förkunnar:
      https://sparosverige.blogspot.com/2021/02/varfor-ska-vi-leva-som-andra-lar.html

      Radera
  2. letade upp den tråden och ja, folk har mycket åsikter när det kommer till sparande. inte så mycket om sitt eget sparande utan mest om andras...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är det märkligt att man lägger så mycket energi på sånt man inte kan påverka istället för att ta tag i sitt eget liv. Anonyma slösare borde kanske snegla på sinnesrobönen som anammas av andra anonyma missbrukare: "Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra, mod att förändra det jag kan och förstånd att inse skillnaden."

      Radera
  3. Ska man ha framgång på börsen så krävs viss självinsikt. Annars gör man fullkomligt kass affärer hela tiden. Så nej, jag är inte förvånade över att de satt och hatade i den tråden :)
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det kanske. Fast det gäller väl nästan allting, att man måste kunna analysera vad man gör för att kunna bli bättre. Om man nu inte är en naturbegåvning som inte behöver finslipning, men det har jag aldrig upplevt för egen del.

      Radera
  4. Hat, hån och förlöjligande förekommer nog lite här och där. Det är bra att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Lite får man också tåla av olika uppfattningar så länge man inte kliver över en oanständig gräns. Har inte läst den twittertråden, så jag vet inte vilka hatiska ord som har yttras. Själv är jag väldigt luttrad, folk får tycka precis vad dom vill om mig. Det rör mig inte i ryggen,har blivit härdad och van. Hur vi ändrar folks beteenden på nätet har jag tyvärr inget svar på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar inte heller åt mig av nätkommentarer så länge de är helt grundlösa, och jag tror att det är den vägen vi måste gå, att folk lär sig att rycka på axlarna och inte bli kränkta av precis allting.

      Och sticker man ut hakan får man vara beredd på mothugg. Många som skriver om hur de gör (med ekonomi, träning, mathållning eller vadsomhelst) och ber om åsikter verkar i själva verket mena "skriv att jag är jättebra och kan fortsätta precis som nu" för om någon kommer med förslag på ändringar blir de ändå bara förbannade. SÅNT provocerar mig.

      Radera