tisdag 15 juni 2021

Sparprojekt?

Sommartid är som alltid ett evigt tjat om att ladda batterier, slappa och ta så många bilder som möjligt av sig själv på en veranda med ett glas rosévin, men jag skulle vilja utmana er att lägga lite energi på ett sparprojekt under semestern.

Vad det ska handla om får du bestämma själv. Det kan vara ett renoveringsprojekt, ett odlingsprojekt, rensa ur förråden och sälj på nätet, börja handla i en lågprisbutik och utvärdera vad det ger dig i plånboken, se över alla abonnemang, plocka bär eller koka egen tvål.

Det viktiga är kanske inte ens vad du gör och hur mycket du sparar utan att du startar och slutför ett projekt som syftar till att få ett rikare liv. För har man väl börjat vill man göra det igen och plötsligt sitter du där med en sprängfylld spargris.

För egen del behöver jag inte tänka, jag lever för den där skiten. Just nu har jag ett renoveringsprojekt igång och ett par till på kö, ett par jobbprojekt som jag också hoppas ska leda till mer pengar och jag tittar ständigt över mina utgifter i hopp om att hitta några jag kan ta bort eller ta ner. Jag kanske snarare borde utmana mig själv att sätta mig på balkongen och dricka rosé.

23 kommentarer:

  1. Glöm inte ta en bild på det i så fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Måste antagligen starta ett Instagramkonto också för där har jag förstått att rosébilder är ännu större.

      Radera
  2. Beställt solceller till huset men de monteras nog om ett par månader :/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dålig timing att få solceller EFTER sommaren, men det blir väl nya somrar.

      Radera
  3. Det där kanske vore något för vår slösaktiga regering, eller?
    Fast jag tror i och försig inte ens de förstår vad du menar.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, då kanske Löfven äntligen kan bli miljonär :)

      Radera
    2. ja, har man sådär 170k i månaden men inte lyckas bli miljonär så måste man ha rejäla omkostnader...

      Radera
    3. Jag förstår inte heller hur det är möjligt, även om man har en historia av att ha misslyckats med det mesta.

      Radera
    4. Helt sjukt! bor i hus och har i stort sett ensam vårdnad om min dotter(är hos mamma varannan helg). I teorin(vabb mm) får jag ut ca 28000 efter skatt och jag tycker mig slösa. ändå får jag kvar runt 11000kr varje månad.

      Radera
    5. Det finns alltid någon som slösar mer :)

      Radera
  4. I sommar ska det bara njutas av ledighet. Måla o klara av diverse hobby projekt som bara skjuts upp hela tiden då energin o orken tryter under den mörka årstiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så med "bara njuta av ledighet" menar du målning och hobbyprojekt? Det känner jag igen mig i.

      Radera
    2. Jupp.. Drog på mig både blindtarmsinflammation samt corona i början av maj, så istället för operation fick jag en dubbel antibiotika kur i 10 dagar. Så jag fick strikta order från läkaren om att ta de lugnt i några månader o låta kroppen återhämta sig ordentligt. Så de ska jag göra 🤩

      Måla 28mm stora/små spelfigurer till figurspel är hobby projekten 🤭

      Radera
    3. Jag har också fått sådana order från läkare, men jag ser dem mer som förslag ;-)

      Radera
  5. Kokar redan egen tvål, det ger dock inget klirr i kassan då det är ganska dyrt (beror så klart på vilka ingredienser man väljer), men roligt är det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, jag har aldrig testat. Såg nyligen ett Youtubeklipp där de rörde ihop tvålar som de sedan tog 6-7 USD/styck för. Tänkte att får man de pengarna borde det vara bra business, men inte om det kostar lika mycket för råvaran.

      Radera
  6. ''jag lever för den där skiten'' hah jag fick ett gott skratt!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste kunna vara ärlig och skratta åt sitt missbruk ;-)

      Radera
  7. Kokade Jordgubbssylt i förrgår. Klädde om en soffa med en stuvbit från IKEA förra veckan. Lagade min luftvärmepump på egen hand utan att tillkalla reparatör på uppmaning. Det rullar på hela tiden för mig. Jag lever oxå för den där skiten...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul! Själv hade jag bergis spillt jordgubbssylt på den nyomklädda soffan och i ilskan över det sparkat till luftvärmepumpen så att den gått sönder igen. Men man måste ju försöka i alla fall.

      Radera
    2. Pfft !! Tycker inte du förefaller särdeles klantig. Snarare händig.

      Radera
    3. Jag är nog medelhändig, men det har jag fått öva upp mig till. Men klantig lite över genomsnittet, dessutom darrhänt, så ibland strular jag till det helt vansinnigt.

      Radera