lördag 19 juni 2021

”Måste räkna varje krona”

Både Benjamin och Lars M uppmärksammade mig på Aftonbladets artikel om Tina, 34, som inte har råd att semestra med sonen, 10.

Allt kostar pengar, även när du ska till stranden.

Det här förvånade mig eftersom jag aldrig sett en svensk badstrand som tar inträde. Men vi tar det från början. Tina, som är kock, har blivit arbetslös och har det enligt Aftonbladet ”väldigt tufft ekonomiskt”. Hur tufft då, undrar vän av ordning. Hennes inkomst är 16632 kr per månad, vilket Aftonbladet översätter till ”drygt 16000”. Jag är förvånad över att de inte säger ”drygt 10000” när de ändå börjat slira på sanningen. I summan finns aktivitetsstöd och olika typer av bidrag.

På utgiftssidan toppar hyran på 10766 kr. Resten av utgifterna redovisas enbart på ett suddigt papper och egentligen inte alls av tidningen, men jag kisar mig till att det är 4988 kr kvar när de fasta utgifterna är dragna. Sedan återstår sonens fritidsaktiviteter.

Inte den roligaste privatekonomin, men med 0 kr i sammanlagd arbetsinkomst är det ju inte annat att vänta. Men ”väldigt tufft” och ”måste räkna varje krona” får det att låta svårt att gå runt. Förklaringen till att det kostar att gå till stranden är att ”då vill han [sonen] precis som sina kompisar kunna köpa glass eller hamburgare”. Det förstår jag, men att sonen inte kan få allt han pekar på är inte detsamma som att de inte kan gå till stranden. Jag tycker att det låter som att sonen har ett mognare förhållande till pengar än mamman, så det fattar han säkert. Hon är dessutom kock så nog kan hon dra ihop något som är både godare och nyttigare än en flottig burgare från en skitig grillkiosk.

För det ska jag ge henne, hon har pratat med sonen och förklarat läget. Men faktum är att en hundring om dagen för mat och nöjen borde räcka gott. Det framgår inte var de bor, men det verkar vara en större stad. Gissningsvis Stockholm eller Göteborg, städer med mängder av gratisaktiviteter, särskilt på sommaren. Skippa glassen på stranden och ta istället med mat, fika och hembakta bullar, gå på museer, gratiskonserter, grilla, tälta i skogen... Jag hade fått över ett par tusenlappar i månaden.

49 kommentarer:

  1. Hyfsat temporär lösning: byt till en 2:a och sätt upp en mellanvägg i vardagsrummet = det blir ett litet sovrum för mamman. Helt OK i en hyresrätt, så länge man återställer lägenheten när man flyttar.

    Utgå från att inkomsten (inklusive alla bidrag) ska vara tre gånger så stor som hyran, det ger en maxhyra på 5 544 kronor vilket ska kunna gå att finna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte också att hyreskostnaden har förbättringspotential, men jag vet inte hur lätt det är att byta. Och bor hon i Stockholm (med förorter) tror jag inte ens hon hittar en etta för under 6000 kr.

      Radera
    2. Fast det spelar ingen roll för då får hon mindre eller inget bostadsbidrag alls ju.

      Radera
    3. Hyran är på 10766 kr, bostadsbidraget på 2700 kr. Jag kan tycka att även 8066 kr är för hög bostadskostnad för en ensamstående med ett barn.

      Men med det sagt, man byter inte bostad i en handvändning, det ska passa med sonens skola osv. Lättare att skaffa ett nytt jobb, tror jag.

      Radera
    4. Ja hyran var hög tycker jag redan innan när hon hade jobb

      Radera
    5. Mycket hög, men absolut inte galet hög för Stockholm (om man inte anser att hela Stockholm ÄR definitionen av galenskap).

      Radera
  2. Det skär alltid lite i hjärtat på mig när jag hör om liknande historier när barn hålls fram som de som blir lidande. Jag håller med dig, har man inga inkomster så måste man rätta mun efter matsäck men jag hoppas ändå tioåringen får en glass då och då.

    Jag drivs nästan till att bli vegetarian när jag tittar på den inlagda hamburgarbilden dock, så den hoppas jag att han slipper.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, barn väljer ju inte sina föräldrar eller deras ekonomiska sinnelag. Jag gör själv av med mindre än 700 kr/månad på mat. Övertygad om att en kock ska kunna klara en vuxen och ett barn på 5-7 gånger så mycket och ändå få in lite glass i budgeten.

      Jag tog den äckligaste bilden jag hittade :)

      Radera
    2. Nej men så är alla inte lika perfekta som du är, eller hur?

      Radera
    3. Jag skulle inte kalla det perfekt, det är helt valfritt hur man är.

      Radera
  3. Kollar man noga på den handgjorda kalkylen så verkar hon ge sin son simning i tävlingsgrupp och scouter. Så hon verkar ju prioritera sin son ganska bra. Räkna varje krona gör jag alltid. Men jag gillar också budgetar och uppföljningar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det framgår väl inte riktigt om det är mor eller son som simmar, men jag drog samma slutsats som du.

      Och ja, det där att räkna varje krona är ett lite konstigt uttryck. Alternativet vore väl att kunna handla vad som helst när som helst, och hur många kan egentligen det? Kanske tror en del att de som är rikare inte räknar kronor. Min gissning är istället att det är just därför vi är rikare.

      Radera
  4. Brukar älska att frossa i såna här historier som är återkommande på bloggen. Jul och sommar är bra tider för såna här snyft repotage. Men med det sagt så blev jag lite besviken. Visst klart hon har pengar över men hon säger ju också att "det finns andra som har det sämre" det är alltså inte enbart offerkoftan på.
    Nu skriker ju köken efter kockar så hon lär inte ha några problem att hitta ett nytt jobb snart. Det kan vara en nyttig om än ofrivillig läxa att börja bygga en rejäl buffert för henne. Och läste inte budgetlisten men scouter och simskola är vettiga utgifter i sammanhanget.

    Burgare ser förövrigt supersmarrigt ut, blev riktigt sugen på det där flottberget

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Det är alltså inte enbart offerkoftan på".

      Så har jag heller inte nämnt ordet offerkofta och tycker inte att jag ger henne så mycket kritik utan går hårdare åt tidningen och reportern.

      Buffert bör alla människor ha, särskilt om man har barn.

      Jag tycker att den ser riktigt vidrig ut.

      Radera
    2. Har jag inte påstått heller. Men är ju van vid att kunna skratta gått åt såna här artiklar men den här gången gick det inte på samma sätt. Så lite besviken över detta.

      Radera
    3. Jag har alltid svårt att skratta när oskyldiga drabbas, i detta fall sonen.

      Radera
  5. Svenska Bostäder19 juni 2021 kl. 12:24

    Om vi antar att de bor i en trea så skulle hon kunna ta in en inneboende. Förutom den kraftigt förbättrade ekonomin skulle hon ju samstämmigt hyllas av Aftonladet och dess läsare och anhängare då hon skulle utföra solidariska gärningar genom att minska boytan (=mindre miljöpåverkan) per person, vara en integreringsskapande åtgärd med individ från utsatt grupp samt möjlighet för sonen att lära sig för i framtiden nödvändiga språk och praktisk kulturkännedom.

    Kan det bli mer win-win-win-win-(upprepa till oändligheten)?

    När man tänker på det funkar det ju även i en etta och uppåt, här behöver vi inte diskriminera några bostadstorlekar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För egen del kan jag nog inte tänka mig någon mindre aktuell sparåtgärd än att ha en inneboende, men vi är alla olika. Det skulle åtminstone gå fort och ge snabbt resultat, till skillnad mot att byta bostad.

      Radera
    2. isåfall skulle hon missa bostadsbidraget på 2,7k och vad kan en inneboende dra in? 4k kanske beroende på läget så då går hon netto 1,3k men så ska hon väll skatta på det också

      Radera
    3. Nu vill jag inte uppmuntra till brott, men hade jag haft taskig ekonomi och av den anledningen tagit in en inneboende hade jag inte gått till myndigheterna för att be dem sänka mina bidrag.

      Radera
    4. Tar man upp intäkter har man rätt till avdrag för kostnader. Se Skatteverkets hemsida tex.
      I det här fallet skulle med grundavdrag och avdrag för uthyrd ytas del av total månadshyra och så 30% skatt inte bli mer än någon/några % på inneboendes hyra.

      Anonym1515 ovan kan väl räkna vidare på hur det ser ut, med de siffror denne givit ovan i sitt svar, för en mer fullödigt uträkning

      Radera
    5. Eftersom vi varken vet var kvinnan bor eller hur stor bostad hon har är det omöjligt att veta vad det skulle gå att tjäna och om det ens är möjligt.

      Radera
  6. Undrar hur mycket en helt igenom vegetarisk kost påverkar hushållets ekonomi? Alltså helt från grunden vegetarisk mat, inte färdigköpta vegteriska halvfabrikat. Borde vara en hel del, liksom att baka själv om man prompt vill ha bröd i sin kosthållning: då tillkommer kostnader för någon sorts smör och pålägg. Onödigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir lite som att svara på hur långt ett snöre är, men i min helt vegetariska matlagning kom jag fram till knappt 700 kr/månad för mig. Då tränar jag mycket och äter därefter (eller tyvärr lite mer) och detta var innan jag började baka allt mitt bröd själv. Så nog tror jag att hon som kock ganska lätt skulle fixa deras mat för 1000 kr/månad nu på sommaren när skolan inte betalar sonens lunch fem dagar i veckan.

      Riktigt så snävt kan man kanske ändå inte räkna för det finns människor som skulle anse mig extrem :)

      Radera
  7. Vi går runt på ca 20 000kr/mån(boendekostnad är cirka 9500 och det är avgift, amortering och räntekostnad. Har dock inte räknat med ränteavdraget) vi är två vuxna och två barn(4år och 1år) och har lyxen två bilar. Vi äter sällan på restaurang eller har dyra aktiviteter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag fick frågan i Sparpodden sa jag att jag går runt på 7000 kr/månad, men då har jag inga barn eller lån. Hursomhelst blir jag lite provocerad när någon med 16600 kr säger sig inte ha råd att köpa en glass.

      Radera
  8. Bostad.stockholm.se har en hel del att bjuda på - innerstaden kräver kötid men lite längre ut går det med bara något år.

    Kvalster.se har många alternativ - som att hyra ut ett extra rum till en student. Eller varför inte skaffa något billigare?

    Boplats.se har många lediga bostäder, där exempelvis Mölndal ligger på bekvämt avstånd från många restauranger.

    Till slut så är hon arbetslös, så hon har massor med tid över. Kanske finns det några kurser hon skulle kunna gå? Enveckas kurs i lämpligt ämne? Hörde dessutom att många restauranger fortfarande har köken igång, men nu sysslar mer med hemkörning och att servitörerna är de som tagit hårdaste smällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast om hon går en kurs, hur går det då med aktivitetsstödet och de andra bidragen? I en rimlig värld borde hon tjäna mer pengar ju mer hon aktiverar sig, men svensk arbetsmarknad har ju alltid premierat arbetslöshet. Hittar man ett deltidsjobb ska a-kassan börja krångla så att det till slut är säkrast och enklast att vara helt arbetslös.

      Radera
    2. Det beror på A-kassan. Men generellt så accepterar de kurser kortare än två veckor eller på kvällstid.

      Radera
    3. Då låter det som en god idé. Fast nu är ju behovet av snabba cash det primära, vad det verkar.

      Radera
  9. Hon får väl skaffa ett extra id? Då blir det extra allt, gratis. Det är ju en lösning som partiet anser mycket bra för Sverige, då det säkrar många röstar till partiet. Övrig riksdag tycks anse det lika bra.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extraidentiteter är ett spartips man inte hör så ofta :)

      Radera
  10. Rubriken har du fått till bra, sa hon så? Skulle det vara något märkligt att ha koll på var kronorna går, eller? Det har jag alltid haft och kommer alltid ha. Men visst, jag vet ju att det tycks vara ett krav att inte ha det om man är sosse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett citat ur texten, men om hon sa exakt så vet väl bara hon och reportern.

      Radera
  11. Här kommer ett annat tips om en snyftartikel/ett kort radioinslag. "Hyran höjs - 70-åriga Yvonne måste låna pengar av sin mamma":

    https://sverigesradio.se/artikel/hyran-hojs-70-ariga-yvonne-maste-lana-pengar-av-sin-mamma

    /Ulf Malmkohj

    SvaraRadera
    Svar
    1. "När hyran höjdes med 150 kr började Yvonnes ekonomiska smärtgräns närma sig". Då har man inte stora marginaler. Samtidigt: Hittade en lägenhet i Falun på Tallbacksvägen 4A, som kostar 3856 per månad (HSB). Garantipensionen är ca 8 651-12 609 per månad, till det tillkommer bostadstillägg som om hon får 8651 uppgår till 4100 per månad om hon bor i den lägenheten. Seniorkort dalarna kostar 336 kr, tv-avgift 1%. Ca 9000 kr över varje månad att köpa mat, kläder och annat för.

      En flaska Renat på systembolaget kostar 207kr, så 30 sådana i månaden blir 6210kr??

      Radera
    2. Har man inte lärt sig att stå på egna ben vid 70 är nog loppet kört :(

      Hur tusan kan man vid 70 år bo i en hyrestvåa och inte ha en enda sparad krona? DEN frågan hade jag velat skulle ställas i reportaget. Kan det vara 30 flaskor Renat månne?

      Radera
    3. Jag har 2200 kr kvar när hyran är betald. Tycker väl att de är i minsta laget men det går. HSB är väl bostadsrätter eller har de hyresrätter också?

      Radera
    4. Det låter lite, men jag hade också klarat det. Och Tina har mer än det dubbla.

      HSB har hyresrätter: https://www.hsb.se/stockholm/bo-i-hsb/vara-hyresratter/omraden/

      Radera
    5. Inte bara hyran. När räkningarna är betalda.

      Radera
    6. Ja, jag tolkar den suddiga bilden i artikeln som att Tina har 4988 kr när räkningarna är betalda, inklusive bredband. Sen är ju det lite relativt, i en del hyror ingår inte ens värme, i andra ingår internet, el och kabel-tv.

      Radera
  12. Nu uppe i 40 sidor på Flashback … Kära nån. https://www.flashback.org/t3335036

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så långt skulle jag inte orka läsa med tanke på den ton Flashback har fått på sistone. Skummade sista sidan och fick nog :(

      Radera
  13. Here we go again. Alla dessa ensamstående mammor utan någon som helst kontakt med barnets andra förälder, hur många är de egentligen här i landet? Fast i det här fallet verkar det ju komma in underhållsstöd så ren jungfrufödsel verkar det inte vara den här gången heller.

    Fast det där med att köpa glass eller hamburgare på stranden fick mig att fundera över alla stränder (i Sverige) jag själv besökt i mitt liv. Alla sjöar, Stockholms skärgård, Västkusten, Skåne, Gotland... Möjligtvis att det fanns nån glasskiosk vid de långa skånska stränderna och på Flatenbadet i södra Stockholm fanns det en nerlagd kiosk, så där har det väl nån gång funnits glassförsäljning. Men oftast så får man ta med sig matsäck själv om man vill ha något under dagen.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är lite märkligt att pappan inte ens nämns (liksom en massa andra relevanta fakta).

      Jag badar själv aldrig på ställen där det finns kiosk, för då finns det också en himla massa folk. Är ändå övertygad om att "Mat-Tina" kan ordna fram åtminstone ett likvärdigt alternativ.

      Radera
  14. Har ej + då det kostar. Men gör ett antagande att hon har ganska mycket ledig tid då hon var arbetslös.

    Att få råd med glass bör ej vara så svårt, vi gör ofta egen isglass på en light saft (ca 1,5-2kr per liter så blir troligen 0,1kr per glass. Glasspinnar diskas).

    Annars kan man ju passa på o gå på leder eller besöka fornlämningar och sevärdheter (naturkartan är ett bra tips ifall dem har smart mobiler) även geocoatching samt pokemon eller liknande kan nog vara kul för en 10åring. Då tar man med två påsar en för pant o en för skräp.

    Kan ju även vara kul o göra ett metspö från grunden som ett projekt o sedan fiska tillsammans (mask mete) och då kan man ju kapa kostnad på mat som ej behöver köpas, men även vid denna aktivitet så stöter man ofta tyvärr på pant.

    I vilket fall kan man nog väldigt snart ha råd att lyxa till det med 1.5liter glasspaket med all pant man hittar (det blir många kulglassar det). De kan säkert göra egna strutar också ifall bägare ej duger, annars får de väl hitta någon till burk för o ha råd o köpa färdiga.

    Vi bakar ofta ett eget bröd o tar med det samt någon frukt ibland även chips/godis vatten/kolsyrat vatten o saft samt ibland någon glass till stranden/badställe i en kylbag (är nog uppe i 6 sådana turer hittills i sommar). Frukten/bären är ofta något vi har plockat, det finns många träd/buskar som alla får plocka från, fruktartan är ett tips och så klart skogen där man även där ibland stöter på pant.

    //Kemoko

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var inte en Plusartikel när jag la in länken. Då hade jag inte länkat till den.

      Visst finns det många aktiviteter som är gratis eller kostar väldigt lite. Och maten kan inte vara svår att pressa priset på för en professionell kock, känns inte som att det ska vara ett problem.

      2 liter glass på Willys finns från 12,90 kr (=6,45 kr/liter).

      Radera
  15. Frun och jag har två barn, födda 2009 och 2013. Vi har sparat deras barnbidrag + 500 kr var varje månad sedan födseln. Investerat i stabila tråkiga aktier hela tiden och byggt en pengamaskin åt dem, dock inte i deras namn utan i våra namn med barnen som förmånstagare om något skulle hända. Nu har vi en portfölj på + 600 000 kr och en årliga utdelningar på ca 30 000 kr. Tack vare detta har utdelningarna finansierat våra köp av cyklar, skridskor, idrottsläger, kläder och gud vet vad. Nästa vecka rasslar det inte lite utdelningar från Tele2 som vi kommer köpa en begagnad cykel och en ny cykelhjälm för, som ett exempel. Vår erfarenhet är att barnen inte är så dyra i drift de första åren (om man som vi köpte kläder begagnat mm) utan det är efter 7 års ålder det börjar dyka upp fler kostnader och då är det fint att ha detta säkrat redan om jag eller frun blir arbetslösa eller något annat tråkigt händer. Visst, alla kanske inte har möjlighet att spara som vi har gjort (och gör) men börjar man tidigt så gör snöbollseffekten sitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis! Jag kan på rak arm komma på ett gäng människor som skulle bli rosenrasande om du berättade detta för dem. Grattis till det med :)!

      Radera