måndag 7 juni 2021

Vi är alla närmast sörjande

Det där lönar sig inte att göra själv”, säger många. Ibland direkt till mig, ibland för att försvara att de lejt egna arbetsuppgifter. I princip har de rätt. Det är något galet med att hjärnkirurgen ska mura sin egen öppna spis istället för att låta ett proffs göra det. Muraren är bäst med murslev, hjärnkirurgen med skalpell.

Om bara alla gjorde sitt bästa hela tiden och hade lite yrkesstolthet, men jag ser ständigt och jämt tecken på motsatsen. Två exempel för att visa vad jag menar:

Sellpy heter ett företag som säljer andras skräp. Själv tar jag bilder på mina grejer, skriver annonser, annonserar, bevakar betalningen, packar, skickar och behåller hela vinsten. Den som inte orkar det kan skicka hela klabbet till Sellpy som tar ungefär hälften av vinsten för att göra det åt dig. Perfekt för den som inte orkar eller hinner, kan tyckas, men ofta blir resultatet ungefär så här.

Hade jag varit sugen på den här ljusstaken hade jag velat veta vad den väger, vad den är tillverkad i för material, hur hög den är, vem som designat den och någonting mer om skicket än ”inga tydliga defekter” som ju säger så lite det överhuvudtaget går. Jag har aldrig provat att fråga Sellpy. En del potentiella kunder gör säkert det, och kanske får de svar, men en del är förlorade pga de hopplösa annonserna.

Den senaste tiden har jag läst många bostadsannonser på nätet, en del skrivna av mäklare, en del privata. Gissa vilka som har flest och bäst bilder, mest utförliga bildtexter och tydligast annonstexter? De privata, varje gång.

Och där har jag också fått tillfälle att testa kvaliteten när jag mejlat följdfrågor. Privata annonsörer svarar snabbt, trevligt och tydligt. Några gånger har de också tagit reda på saker åt mig. Ibland genom egna kontakter på privata företag, ibland har de för min räkning kontaktat myndigheter för att exempelvis kolla coronarestriktioner. Det har jag inte ens bett dem om, de har gjort det ändå, som kundservice.

Okej, jag har också stött på hjälpsamma mäklare, men en del har inte ens bemödat sig att svara. För dem är det bara ett objekt i mängden, precis som för Sellpy, medan en privat annonsör har större egen vinning och därför eget engagemang. Det är orsaken till att jag säljer mina egna grejer och mer eller mindre skrivit mina egna bostadsannonser när jag tröttnat på ordblinda mäklare, och när den dagen kommer tror jag banne mig att jag ska skriva min egen dödsannons. Så att det blir rätt.

10 kommentarer:

  1. Jag är helt värdelös på att sälja saker. Det beror nog på att jag ogillar i stort sett hela processen.
    - Att bedöma varans pris (för att hålla borta de värsta stolpskotten)
    - Beskriva varan utan att nedvärdera den allt för mycket.
    - Fäkta bort alla stolpskott som vill "hjälpa mig med en snabb affär".
    - Hantera den där sista dårprutningen när varan redan ligger i köparens bil.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade oxå problem med samma. Löste det genom att:
      - Inse att alla är precis lika dåliga somn jag på att bedöma pris.
      - Humor brukar fungera bra att beskriva varor. Bestofblocket är en härlig inspiration
      - Stolpskotten gör man sig av med omgående genom att kontra med att dubbla priset för en snabb affär
      - Betalning innan leverans... Punkt...

      Radera
    2. Ettan slipper ni på auktion. De andra punkterna tycker jag att man lär sig med tiden (förutom "snabb affär, bästa priset, kompis!" som är ett växande problem överallt).

      Radera
  2. Att leta hus var arbetssamt. Att fråga mäklare om väsentliga saker var ännu mer arbetssamt. Även privata hussäljare hade dålig koll. Det finns viktigare saker än nya tapeter i min värld. T.ex fungerande skorsten, dränering osv. Uppvärmningskostnader som jag undrade om dom killgissat sig till osv. Nu blir jag trött bara jag tänker på det hela. Slutet gott, allting gott, inga nya husaffärer blev det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tapeter är oviktigt och dessutom ser man ju skicket på dem själv, utan ansträngning (till skillnad från dränering mm). Och det är mäklarnas förbannade jobb att ta reda på saker.

      Om uppvärmningen helt eller delvis är el är det nästan omöjligt att veta gammal förbrukning och priserna går upp och ner. Dessutom är det ju inget som säger att du gör av med samma.

      Radera
    2. Mitt problem med uppvärmningskostader var att de pratade om kronor och inte kilowatt. Sen får man ju göra en bedömning om det var en människa, eller om det var en stor familj för att få ett bättre hum om elförbrukning/pellets, eller ved.
      Mvh energiminstern :)

      Radera
    3. De flesta ha väl bott i sina hus mer än några månader. Uppgifter om elförbrukning några år bakåt i tiden bör de flesta kunna skaka fram. Dessutom är ska alla bostäder vara energiklassade, vilket kanske säger något om vad förbrukningen en gång i tiden var. Visst kan andelen hushållsel vara svårskattad men under sommaren får man ändå ett visst hum.

      Snarare är det väl ren slöhet från säljare och mäklare om inte dessa uppgifter redovisas.

      Radera
    4. Marie: Och själv nöjer jag mig med 15 graders värme, bara jag sparar lite pengar.

      Bilmek: Men priset går ju upp och ner. Har man dessutom bytt bolag någon gång blir det ännu svårare.

      Radera
  3. Det är vilda chansningar, men har gjort bra många fynd från Sellpy. Får man nåt fläckigt eller trasigt är det bara att reklamera och få pengarna tillbaka. Skulle dock aldrig sälja med dem! /Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan tänka mig att det går att fynda hos Sellpy för deras knapphändiga annonstexter borde hålla nere priserna.

      Radera