onsdag 9 juni 2021

Sälja guld & silver – sponsrat av Guldpost.se

Jag tog med lite smycken till auktionsbyrån som skulle värdera mina tavlor. Det var mammas gamla smycken, lite ringar med någon sten och några guldkedjor. Några välgjorda smycken kunde de sälja, men i de fall de bara betalade metallpriset föreslog de att jag skulle sälja dem till någon som köper guld och silver.

Så vem gör det? Auktionsfirman varnade mig för Guldbrev, och dem har jag hört mycket skit om. Tydligen har de för vana att i alla lägen hitta sämsta tänkbara växlingskurs och de ”sticker ut” hos Konsumentombudsmannen.

Auktionsbyrån tyckte att pantbanker var bättre, så jag gick till en sådan och fick grejerna värderade. De ville nästan inte betala något för silvret (det var inte mycket heller), men hela 5300 kr för guldet. Det var över förväntan, men så hittade jag Guldpost.se som redovisade klart högre guldpriser på sin hemsida och har en garanti som gör att kunden alltid kan säga nej efter värdering och få tillbaka guldet.

Nu hade jag ju pantbankens pris som riktlinje, så jag testade Guldpost. Jag skickade in guldet på fredagen och redan på måndag förmiddag var värderingen klar – 6091 kr. 15 procent mer än pantbanken (och många tusenlappar mer än jag trodde från början), så jag accepterade direkt och efter bara någon timme fanns pengarna på kontot.

Synd att jag inte har mer guld bara. Det är trots allt något visst med lättförtjänta gratispengar.

OBS! Inlägget är ett reklamsamarbete med Guldpost.se, men åsikterna är mina.

12 kommentarer:

  1. Svar
    1. En klart underskattad Seinfeld-karaktär. Hans Ovaltine-rutin får mig fortfarande på gott humör (och det är det inte mycket standup som får).

      Radera
  2. Kul att du testat det själv, det blir mer intressant att läsa om sådana samarbeten tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Även om förmodligen alla säger det om sin sponsringspolicy vill jag bara göra reklam för tjänster och produkter jag upplever som bra, och jag får titt som tätt förfrågningar från företag jag inte vill samarbeta med, helt enkelt eftersom jag inte tror att de skulle tillföra ett mervärde för mig eller särskilt många läsare.

      Radera
  3. Ja om guld växte på träd hade man ju kunnat bli rik på det där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle ha valt alkemi i skolan.

      Radera
    2. Jag har missat de där böckerna. Känner till stället och typ tre av karaktärerna, men där slutar mina kunskaper.

      Radera
  4. Kanske bra att äga fysiskt guld? Så inte självklart att sälja ringar man hittar i lådorna. Man kanske ska spara det i ladorna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äger både guld och silver i ETF:er. Jag har inget emot fysiska ädelmetaller, men då tänker jag mer i form av tackor än guldkedjor eller ringar. Men visst kan man behålla dem som spekulation i råvaran.

      Radera
  5. Du skulle tagit en titt på Tradera också. Där säljs det silver och guld också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag undrar om det går att sälja så dyra grejer där. Jag tänker att det kan vara samma som med tavlorna, att de som var värda ett par hundralappar gick att sälja på Tradera, men de som var värda ett par tusen går aldrig att få rätt pris för där.

      Radera