torsdag 10 juni 2021

Äta kakan och kräva en ny

Jag är den förste att beklaga dig som köper en bostad i ett lugnt område som kommunen sedan väljer att förtäta och kanske till och med kräver dig på avgifter för vägar till de nya grannarna som du varken behöver eller har bett om. Till en gräns. Bor man i ett villaområde kan man inte stoppa världen för att grannen vill bygga en padelbana.

Men så finns det andra som mycket väl borde veta vad de köper. Jag förstå t ex att det kan medföra obehag att bo två kilometer från en flygplats, men flygplansljuden på visningen kunde ha gett en ledtråd, liksom det faktum att huset blev två miljoner billigare än motsvarande hus någon mil bort, så flyttar du till Bromma 2021 kommer det knappast som en chock att huset bott granne med Bromma Flygplats i 85 år.


Bromma Flygplats 1936.

Det är lika förutsägbart som att det finns biltrafik i Stockholm. Eller borde vara. Sveavägen går från Norrtull till Sergels Torg. Det är antagligen Sveriges mest trafikerade gata sedan hundra år tillbaka. Det hindrade dock inte Elisabeth från att flytta dit på 90-talet. Nu kräver hon att vägen stängs av för biltrafik kl 22-06.

Vad händer då, stannar folk hemma? Nej, både motorburen ungdom och bilister som behöver ta sig från A till B kommer att välja andra vägar som inte är dimensionerade för trafiken. Även där bor det folk som då kommer att kräva stopp för biltrafik, och så går det vidare till nästa väg, ända tills Stockholmare på små tvärgator med bilköer mitt i natten kräver ett helt bilfritt city.


Döbelnsgatan 2036.

Jag sympatiserar med behovet att kunna sova med öppet fönster och bara höra fågelkvitter, men då får man välja en bostad som inte ligger vid Sveriges mest trafikerade gata, kanske inte ens innanför tullarna. Det är antagligen också mycket billigare, men kan i gengäld betyda att man inte har gångavstånd till Hötorget eller Stockholms Central.

Själv skulle jag aldrig i livet bo på Sveavägen även om det vore gratis, och går då också miste om närheten till pittoreska Sergels Torg, avgaserna på Norra Länken och knarkhandeln i Kungsträdgården. Jag får försöka leva med sorgen.

20 kommentarer:

  1. Svar
    1. Ja, jag ljuger nästan aldrig :)

      Radera
    2. Hehe, jag håller inte alltid med dig, men det beror väl inte på att du ljuger utan att vi ser vissa saker från olika håll ;) oavsett är det alltid intressant att läsa dina inlägg och kommentarerna

      Radera
    3. Om alla höll med mig jämt skulle jag bli orolig på riktigt, men det är kul både att få medhåll och mothugg.

      Radera
  2. Jag sover med fönstret på glänt och har inga bekymmer med oljud från trafiken. Det bor dock en mycket kärlekskrank Koltrast i grannskapet dom nätterna igenom vill förklara sin förträfflighet för omgivningen. Det är bara att hålla tummarna för att det snart blir lite äggläggning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Är det inte det ena är det det andra", sa kärringen som blödde näsblod. Hoppas han får ragg snart då :)

      Radera
  3. Jag har faktiskt varit med och fått ett par gator avstängda nattetid i centrum. Men vi var säkert något hundratal boende som klagade hos kommunen i ett par år innan det hände. Det var ungefär samma problematik som de har i bland annat Värmland med ungdomar i skrothögar, med ljudanläggningar värdiga Globen eller Ullevi. Trafik varje natt med uppenbar avsikt att störa.
    Tyvärr hann jag inte skörda frukten av min aktivism, eftersom jag hann köpa hus och flytta ett par månader innan gatorna stängdes av. De är fortfarande avstängda på nätterna, nu 15 år senare. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har de ljudanläggningar värdiga Globen är det väl det man borde beivra, inte att de kör bil på bilvägar?

      Radera
    2. Polisen var inte särskilt närvarande på den tiden heller. Nu ses väl lagstiftningen över på grund av problemen i värmland och dalarna, så förhoppningsvis kanske det kan bli kostsamt att åka runt och störa avsiktligt.

      Radera
    3. Jag har dålig koll på a-traktorer i Dalarna och Värmland, men för mig känns det som att man lägger energi på ett mindre problem för att ta fokus från större.

      Men då snackar vi ändå små orter med i grunden lite trafik. Bor man på Sveavägen, en kort promenad från Sergels Torg, kan inte trafikljud komma som en chock.

      Radera
  4. Jag har bott i Bromma både i stuga och lägenhet nära flygplatsen. Är ljudkänslig men flygplanstrafiken har jag inte bli störd av. Däremot har motorburen ungdom och pågående stora fester sommartid, som har dånat över nejden varit förfärligt störande./Em

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själv stör jag mig mest på onödiga ljud. Alltså, om någon borrar i lägenheten ovanför min har jag förståelse. Drar de däremot igång en efterfest klockan tre på natten en tisdag har jag svårare att acceptera det. Kanske är det likadant med dig och flyg- respektive biltrafiken och festandet.

      Radera
  5. Nu tror jag väl iofs att om man bott inne i stan i 25-30 år, så är man inte så lättstörd. Du kanske inte har varit inne i stan senaste 10 åren men Sveavägen är nu primärt en racingbana/uppvisningssträcka för addidaskrigare från norrförort och inte för transporter A till B. Ljudprofilen blir således en helt annan och även trafikfaran. Precis som med fyrverkerier går det inte att komma åt sådana här kulturella skillnader utan man får till slut förbjuda för alla. Men det är ju så här folk uppenbarligen vill ha det när de fått säga sitt vid valurnorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tror inte att jag som bor en mil från Norrtull har varit i Stockholm de senaste tio åren? Det har jag, även kvällstid.

      Och jag fattar att det är mycket trafik, t o m att den ökat. Denna kvinna, Elisabeth, kanske pratat med politikerna och då gett samma bild som du (till skillnad från i reportaget där hon är noga med att inte peka ut någon specifik grupp), och hon kanske aldrig röstat för något parti som inte lovat att ta tag i problemen. Men faktum kvarstår, hon har valt att bosätta sig på Sveriges mest trafikerade gata. Det var den då och det är den nu. Det är också ett val.

      Radera
    2. Om du får raketer inskjutna genom fönstren tror jag också du skulle vara för ett lokalt fyrverkeriförbud. Men det finns säkert någon som tycker att det är sånt man skall räkna med om man valt att inte bosätta dig inom en mil från Sveriges största stad och inte i skogen.


      Som sagt det är inte "trafiken" som är problemet. Lika lite som att det är ett problem att herr och fru svensson sjkuter upp några raketer efter konstens alla regler som de gjort i urminnes tider. Däremot finns ingen annan lösning en ett totalförbud.

      Radera
    3. Jag är för ett rikstäckande fyrverkeriförbud även utan att få in dem genom fönstret. Och nej, jag tror att du får svårt att hitta någon som tycker att man får tåla lite att bli lite beskjuten, och tycker du att min åsikt, att man får tåla trafik om man bor på Sveavägen, är jämförbart kan du tävla i relativiserings-VM med Anders Lindberg och Morgan Alling :)

      Radera
  6. Istället för att lägga ned flygplatsen så vore det bästa för Sverige att helt enkelt lägga ned både MP och Centerpartiet. Men vart skulle då dessa totalt vilsna personer lägga sina röster? Ja, förslagsvis borde de inte rösta alls.
    Mvh investera-pengar.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att såväl Bromma Flygplats, MP och C kommer att leva på i bästa välmåga under lång tid framöver.

      Radera
  7. Ja tänka frammåt är det inte alla som gör. När jag fortfarande bodde hos mina föräldrar så var det några som byggde hus på amdra sidan vägen av en bekants fårhage. Sen när de bott ett tag så började de klaga över doften av fårbajs

    SvaraRadera